تحلیل بنیادی توسعه خدمات بندری سینا با نماد حسینا

توسعه خدمات بندری سینابا نماد حسینا در سه ماه اخیر بازدهی ۲۲درصدی داشته است. این شرکت با ارزش بازار ۱۵۸۰میلیارد تومانی، سرمایه ۵۰میلیارد تومان دارد که لزوم انجام افزایش سرمایه را نشان می دهد.

سینا در حوزه کانتینری، کالاهای فله عمومی و نفتی خدمات بندی می دهد. این شرکت در بنادر بوشهر، شهید رجایی بندرعباس، نوشهر و بندر امام خمینی فعالیت دارد.

این شرکت تا سال ۱۴۰۲ ترمینال دو شهید رجایی را خدمات دهی می کند. ۴۱درصد درآمدهای THC (تخلیه و بارگیری) متعلق به سینا خواهد بود و نرخ ارز بر اساس متوسط حواله نیما با ۲۵درصد تخفیف لحاظ می گردد.

ازانجا که دلار سامانه نیما طی یک ساله از ۸۹هزار ريال به ۱۴۰هزار ريال رسیده می توان انتظار داشت که به همین تناسب درآمد تخلیه بارگیری حسینا هم رشد کرده باشد.

در بوشهر هم قرارداد ۲۵ ساله با سهم ۷۰درصد برای سینا وجود دارد که این بندر نیز در حال افزایش حجم عملیات است.

 

در بخش سرمایه گذاری ها نیز سینا ۵درصد نیروگاه قم را در اختیار خود دارد همچنین تجهیز بندر نگین بوشهر نیز در دستور کار این شرکت همچنان قرار دارد.

بخش اعظم دارایی های سینا مربوط به قبل از سال ۱۳۹۱ است که دلار در سطح ۱۰۰۰ تومان بوده و هرچند که بحث تجدید ارزیابی در بنیاد مطرح شده اما احتمال تجدید ارزیابی از محل تجهیزات برای سینا اندک است.

متوسط درامد فصلی شرکت از بهار تا پاییز ۱۲۲میلیارد تومان بود اما در زمستان به درآمد ۱۵۳میلیارد تومانی رسید. این شرکت طی گزارش ۹ ماهه ۱۴٫۴میلیارد تومان مالیات سال ۹۷ را در ۹۸ شناسایی کرده و عدم شناسایی مالیات سنوات قبل در زمستان باعث می شود تا سود خالص زمستان نسبت به متوسط فصول قبلی رقم بهتری باشد.

بدهی بانکی شرکت نیز در حال کاهش است و در نهایت می توان گفت سینا همگام با دلار نیمایی می تواند رشد سود را تجربه کند و سرمایه اندک و تجهیزات آن از پتانسیل ها محسوب می شوند.

سینا نسبت به همگروهان P.e بسیار بهتری دارد اما یک شرکت p.e محور همچون صنایع بالادست نیست. در واقع سینا نسبت به شرکت های مشابه p.e و ارزش بازار بسیار بهتری دارد.

برای سال ۹۹ می توان تصور کرد که ۴۰۰۰ ريال eps بسازد اما در سال ۹۸ عدد eps قاعدتا در سطح ۲۵۰۰ ريال بوده است.

ولید هلالات

 

تحلیل شرکت های بورس اوراق بهادار را در گزارش بازار بخوانید.

کانال تلگرام: https://t.me/farabibourse

ما را در آپارات دنبال کنید: http://www.aparat.com/kargozari.org

خرید و فروش آنلاین سکه و طلا : https://kargozari.org/2018/05/25/gold

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *