امروز اخباری غیررسمی درباره استعفای شاپور محمدی از ریاست سازمان بورس و اوراق بهادار ایران در فضای مجازی مطرح شد.

«دنیای بورس» جزئیات دقیق‌تری از این موضوع را مورد بررسی قرار داد. هرچند این نخستین باری نیست که این مساله در فضای مجازی مطرح می‌شود، اما این بار شایعات قوت بیشتری به خود گرفته است. زیرا برخلاف چند مرتبه گذشته، هیچ تکذیبی از سوی نهادهای مربوطه اعلام نشد و عمده پیگیری‌ها از مراجع رسمی بی‌پاسخ ماند.
با این حال، آخرین پیگیری «دنیای اقتصاد» از چند منبع ثانویه، این امر را تایید می‌کند. به نظر می‌رسد شاپور محمدی استعفا داده و نظر اولیه اعضای شورای عالی بورس بر خلاف دوره‌های پیشین مخالف نبوده است. شنیده‌ها حاکی از آن است که شورای عالی بورس به صورت مجازی (ویدئو کنفرانس)، روز چهارشنبه جلسه‌ای را برگزار می‌کنند تا در این باره تصمیم بگیرند.

در این خصوص، نظر وزیر اقتصاد به عنوان عضو مهمی از این شورا اهمیت ویژه‌ای خواهد داشت.

برخی منابع معتقدند بر خلاف دوره‌های پیشین وزیر اقتصاد مخالفتی با این اتفاق نشان نداده و این می‌تواند سیگنالی برای تایید استعفا باشد. اما برخی دیگر از منابع آگاه محافظه‌کاری بیشتری داشته و معتقدند هنوز نمی‌توان این نتیجه را حتمی دانست.

دو نشانه دیگر از سوی منابع قابل رصد است که مساله تغییر سکانداری بورس را تایید می‌کند. نشانه نخست مذاکرات جدی است که گویا با حسن قالیباف اصل، مدیر عامل سابق شرکت بورس برای تصدی ریاست سازمان انجام شده است. با وجود مطرح بودن گزینه‌های مختلف، قالیباف اصل شانس اول جایگزینی شاپور محمدی است. طبق شنیده‌های «دنیای اقتصاد» اگر روز چهارشنبه شورای عالی بورس به نتیجه نرسد، احتمالا مساله استعفا و تعیین جایگزین تا دوشنبه هفته آتی حتمی خواهد بود.

ثانیا شواهدی وجود دارد که تیم ارتباطی شاپور محمدی در حال رایزنی با چهره‌های شاخص بورسی برای تهیه ویدئوهایی درباره عملکرد این سال‌های وی است. اقداماتی که ممکن است نشانه‌ای بر پایان حضور شاپور محمدی در اتاق ریاست سازمان بورس باشد.

شاپور محمدی متولد شهریور۱۳۵۳ در استان زنجان است. وی معاونت اقتصادی وزارت امور اقتصادی و دارایی دولت یازدهم جمهوری اسلامی ایران و دومین دبیرکل کانون نهادهای سرمایه‌گذاری ایران را در کارنامه خود دارد. دکتری اقتصادسنجی و توسعه را از دانشکده مدیریت دانشگاه تهران کسب کرده و پس از کناره‌گیری محمد فطانت‌فرد از مردادماه سال ۹۵ به عنوان رییس سازمان بورس انتخاب شد.

از اقدامات برجسته شاپور محمدی در دوران تصدی ریاست سازمان بورس را می‌توان الزام شرکت‌ها به ارائه گزارش‌های ماهانه، تشدید نظارت بر ناظران بورسی پس از اتفاقات ناگوار پایان دوره فطانت و همچنین حذف پیشبینی سود مطرح کرد. در این میان تلاش برای ایجاد ابزارهای جدید و منطبق ساختن بورس تهران با بازار سهام جهانی نیز از دیگر اقدامات مثبتی بود که در زمان ریاست شاپور محمدی انجام شد. با این حال بعضا رخوت و سیاست‌های نادرستی نیز از تیم مدیریتی وی در زمان تصدی کرسی ریاست سازمان مشاهده شد که یکی از مهم‌ترین آن‌ها مخالفت مقطعی با عرضه اوراق خزانه یا عرضه‌های اولیه با بهانه حمایت از بازار سهام در سال‌های نه‌چندان دور بود.

البته بعضا می‌‌توان اثرات کرختی و عدم انعطاف سیستم صلب دولتی را در مرجع تصمیم‌گیری بورس به وضوح مشاهده کرد و شاید همین موضوع مانع از عملکرد مناسب هر شخصی در لباس ریاست این سازمان، از جمله شاپور محمدی شود. یکی از معضلات سنگینی که در همین ماه‌های اخیر به اوج خود رسید مشکلات سنگین هسته معاملات و رانت‌های عجیب و سنگین از سفارشات سرخطی و عرضه‌های اولیه بود. باید امیدوار باشیم که ریاست سازمان بورس تلاش برای انطباق این بازار مالی با بورس‌های پیشرفته جهانی را در دستور کار خود قرار دهد.

بتاسهم

تحلیل شرکت های بورس اوراق بهادار را در گزارش بازار بخوانید.

کانال تلگرام: https://t.me/farabibourse

ما را در آپارات دنبال کنید: http://www.aparat.com/kargozari.org

خرید و فروش آنلاین سکه و طلا : https://kargozari.org/2018/05/25/gold

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *