به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل بورس تهران به نقل از پایگاه اطلاع رسانی شبکه ایران کالا، دکترعلی صحرایی (مدیرعامل بورس تهران) دکترمحسن خدابخش (مدیر نظارت بر بورس‌های سازمان بورس) دکترعلی صالح آبادی (رئیس اسبق سازمان بورس) و دکتر علی‌اکبر عرب‌مازار (استاد دانشگاه شهید بهشتی)، شب گذشته مورخ ۶ اردیبهشت ماه در گفت و گو با برنامه چشم انداز اقتصاد شبکه ایران کالا به ریسک های سرمایه گذاری در بورس پرداختتند.

تنوع سهام و عرضه های اولیه موجب جذابیت بورس شده است

علی صحرایی مدیرعامل بورس تهران در ابتدای این گفتگو اظهار داشت: استقبال مردم از بورس در طول تاریخ ۵۲ ساله بورس بی نظیر است. این استقبال نتیجه زحمات مدیران قبلی بورس است. مدیران قبلی از سال ۸۴ به بعد قوانین را به نفع بازار و سرمایه گذاران تغییر دادند. یکی از این قوانین عرضه اولیه به همه کدهای بورسی بود.

صحرایی ادامه داد: طی این سالها شفافیت بازار بورس به قدری است که سرمایه مردم را به خود جلب کرده است. برای سرمایه گذاران امکان معاملات آنلاین ایجاد شده تا با کمترین سرمایه بتوانند در بورس حضور یابند. در بورس ۳۳۵ شرکت در ۴۰ صنعت حضور دارند و بازار متنوعی را شکل داده اند. برای افراد کم ریسک صندوق های سرمایه گذاری و برای افرادی که حاضر به ریسک بالا هستند ورود مستقیم به سهام را ایجاد کرده ایم.

مدیرعامل بورس تهران به میزان استقبال از شستا اشاره کرد و افزود:

حدود دو میلیون نفر تقاضای خرید شستا را داشتند که رقم کم نظیری به حساب می آید.

وی خاطر نشان کرد: در سال ۹۸ میانگین ارزش معاملات ۲ هزار میلیارد تومان بود اما در نخستین ماه سال ۹۹ میزان معاملات به ۶ هزار ملیارد تومن رسیده است. این افزایش ورود نقدینگی در بورس است. افزایش صادرات برخی از شرکت ها در کنار افزایش قیمت ارز جذابیت زیادی برای برخی از شرکت های بورسی ایجاد کرده و موج جدیدی از تقاضا را ایجاد کرده است.

نقدشوندگی سهام، مزیت بورس نسبت به خرید ملک است

محسن خدابخش، مدیر نظارت بر بورس نیز گفت: یکی از دلایل رکود در سرمایه گذاری در مسکن ریسک نقدشوندگی است و سرمایه افراد به سختی نقد میشود اما در بازار بورس ضریب نقدشوندگی بالاست و سهم ها به سرعت قابلیت تبدیل به نقدینگی را دارند. این عواملی است که منجر به افزایش استقبال سهامداران از بازار بورس شده است.

خدابخش به تازه واردهای بورس اینگونه هشدار داد: افراد اگر تخصص دارند به طور مستقیم وگرنه در صندوق های سرمایه گذاری ورود کنند. افراد اگر به کارگزاری و افراد سبدگردان بدون مجوز مراجعه کنند قطعا ضرر خواهند کرد و توصیه اکید ما این است که به افراد دارای صلاحیت و مجوز مراجعه و سرمایه خود را در اختیار آنها بگذارند.

برخی از سهام های حباب قیمتی دارند

علی اکبر عرب مازار، کارشناس بورس نیز اظهار داشت: اتفاقاتی که در بورس تهران طی سال گذشته و یکماهه نخست سال ۹۹ رخ داده موجی از شک و تردید را ایجاد کرده است که آیا شاخص کل صعود خواهد کرد یا سقوط می کند.

دولت برای حفظ تعادل در بازار عرضه های اولیه را افزایش دهد

علی صالح آبادی، رئیس اسبق سازمان بورس، گفت: باید در بازار عرضه های اولیه زیادی داشته باشیم تا بتواند نقدینگی موجود در بازار را جذب خود کند. صندوق های سرمایه گذاری نیز می تواند نقدنگی مردم را جذب کند و به گردش بیندازد. سهام عدالت نیز در جذب نقدینگی موثر است به شرط آنکه در بورس قابل نقد باشد.

وی تاکید کرد: بخشی از پول های وارد شده به بورس باید در اختیار بنگاه های تولیدی قرار بگیرد تا بتواند رونق تولید را ایجاد کند. دولت نیز باد میزان عرضه های اولیه را افزایش دهد تا عطش خرید سهم کاسته شود.

بتا سهم

 

تحلیل شرکت های بورس اوراق بهادار را در گزارش بازار بخوانید.

کانال تلگرام: https://t.me/farabibourse

ما را در آپارات دنبال کنید: http://www.aparat.com/kargozari.org

خرید و فروش آنلاین سکه و طلا : https://kargozari.org/2018/05/25/gold

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *