بندبازی در مرز ۱٫۲

 امروز بازار کار خود را  با کمی عرضه های بیشتر اغاز کرد و حتی در مرز منفی ها نیز قرار داشت  قبل از هر چیز پرحجم بودن  بازار و رنج نشدن های غیر منطقی و البته از منفی به  مثبت  رسیدن  برخی نماد ها نشان میداد خیلی جای نگرانی عجیبی نیست و این فراز و فرود ها  برای بازار طبیعی است  دیروز هم  عرض شد حرکت  ۲ روز مثبت و یک  روز درجا  زدن و منفی خوردن  برای بازار حرکت بهتری است و فعلا  بهتر است اهسته و پیوسته  گام  بردارد  . نباید نگران  بازار بود حتی به نظر امروز بازار یک نکته مثبت و قوی داشت و ان هم  اضافه شدن  حجم و ارزش معاملات در بازار است که می تواند  امیدواری و پویایی بازار را  نوید  بدهد  . کم کم جریان پول دوباره  به  سراغ  بازار می اید و می تواند  نکته خوبی برای ما  باشد  .

جالب است خیلی ها این  روزها  جلب بازار سرمایه می شوند و این مطلب امروز بیشتر حول این محور میچرخد . این که  بسیاری در بازار معتقدند سهم  بفروشیم که چه  کنیم ؟! یکی از مهم ترین دلایلی است که هنوز با تمام حرف و حدیث ها  بازار سرمایه  یکی از جذاب ترین و تقریبا جذاب ترین و بهترین  بازار است.

هیچ وقت از کلمه سرکوب خوشم نمی آمد این کلمه را می‌شنیدم احساس انزجار و خشم می کردم  اما شاید یک جا این کلمه برای ما خوشایند باشد سرکوب بازارهای رقیب بازار سرمایه  !!
بسیاری منتظر سیگنال های عجیب و غریب از دولت هستند که همچنان پشت بازار سرمایه قرار گیرد و حرف های هیجانی بزند البته در این که دولت تقریباً هفتگی بازار را حمایت می‌کند شکی نیست !

اما آنچه که برای ما بسیار مهمتر است سرکوب قولی  بی رحمانه بازارهای رقیب است .

شما ببینید که دو هفته گذشته چه حرف هایی در مورد بازار خودرو یا مسکن زده شده !؟ البته این بازارها بازارهای رقیب به شمار نمی‌رود بازارهای سوداگرانه هستند که به زودی حذف می شوند و یا حتی نرخ سود … شما ببینید نرخ سود تقریباً برخلاف نظر بسیاری از کسانی که مالی رفتاری را استاد هستند ! دولت احتمالا به دلیل فروش نرخ ها مجبور به افزایش نرخ سود است اما چنان موضوع مدیریت شد که نرخ اخیرا در بازار به جای افزایش کاهش پیدا کرد ! نرخ سود اخزا ها و این سرکوب بی رحمانه بازارهای رقیب فرصت بی نظیر برای بازار است که باید در حداکثر ممکن خود استفاده شود.
ما به هیچ وجه انتظار نداریم  جو  بازار و صنایع مختلف همه هر رو مثبت باشد ولی اتفاقات و زمزمه هایی در جریان است  که  احتمال  بروز رشد های بیشتر را نشان میدهد چند روز قبل درمورد  یک رویداد صحبت کردیم  این  متن  را چند روز قبل نوشتیم و باز می اوریم و سعی میکنیم  روزهای بعد در مورد  ان  بازهم  حرف بزنیم :
دولت با ابزارهای مختلف قانونگذاری می  ‌تواند بازار را زیر و رو کند شما همین نرخ نیما را در نظر بگیرید یکی از این ابزار هاست . به نظر استفاده و یا ملزم کردن شرکت های بزرگ به تجدید ارزیابی دارایی ها یکی دیگر از این ابزار ها می تواند باشد استفاده از ابزارها و معافیت های مختلف یکی دیگر از این ابزار هاست دولت در این زمینه دستش پر است کمی فکر میخواهد و البته کمی گذشت تا به رونق بازار کمک شایانی شود وقتی زمین بازی بازار جذاب بماند کار دولت در تامین مالی راحت‌تر و شرایط بازار بهتر و حضور مردم نیز بیشتر خواهد شد

و اما حرف آخر …

مادرم میگفت قدیما!! البته خیلی هم قدیم نه شاید همین ۱۳ ۱۴ سال پیش … آن زمان مثل امروز نبود !! هنوز بورس ارزش نشده بود و عضو جامعه بورسی بودن کلاس نداشت! اتفاقاً آن روزها بورسی بودن نوعی ضد ارزش بود… شبیه قماربازها به شما نگاه می کردند . مادرم میگفت پسر جان کنار این کاری که می کنی سعی کن کارمند هم باشی تا حداقل جلوی در همسایه ما بگوییم تو کارمندی ! بورس بازی هم شد شغل !! یا یکی از به اصطلاح بزرگان اقتصادی فامیل با نگاه عاقل اندر سفیه نصیحت میکرد که پسرجان بورس چیه ؟! پولت را میخورن ! بیا ۵ سال شاگرد واستا برای خودت دکانی بزن !!! به چرخش بازی سرنوشت نگاه کنید امروز کارمند ها و کاسب های مختلف!! هم بورسی شدند ! این طبع داغ و گرم بازار ماست و موجی فراگیر و طبیعی که جامعه را فرا گرفته.

امروز در مورد این تب اندکی صحبت خواهیم کرد تبی که هم خوب است و هم بد …

از این نظر خوب است که دو اتفاق مهم را رقم زدند یک مزه شیرین سود کردن در بورس را به دهن مردم کشور و البته بسیاری از مردم آشنا کرد همان مردمی که تا از نوسان گیری صحبت می کردی بازار سکه و دلار و مسکن را نام می بردند از بورس فراری بودند و اتفاق دوم این بود که مردم مفهوم ریسک را پذیرفتند رنانی حرف جالبی در مورد بورس میگفت: مادران ما باید ریسک ‌کردن را و شکست و پیروزی اقتصادی را تجربه کنند. یک نسل اگر تمرین بورس بازی کند فرزندانش ریسک‌پذیرتر خواهند شد. تجربه شیرین جهش ۵۰ درصدی ارزش سرمایه یک فرد در یک ماه، هر کسی را شدیدا به بورس معتاد می‌کند. بورس دارد به کلاس ملی قماربازی ایرانیان تبدیل می شود. و البته در جامعه تقدیرگرا و محافظه‌کار ایران، تقویت روحیه قماربازی موجب تقویت عقلانیت هم می‌شود. ( البته با بخش قماربازی ان مخالفیم ولی به هر صورت روح این مطلب مهم است )
و این دقیقا اتفاقی است که حالا با آن مواجه شدیممنظور از اتفاق روح ریسک پذیری این جریان است .
البته این هم باز ضعف ماست که نتوانستیم ابزارهایی را طراحی و ایجاد کنیم که همه نوع سلیقه را برای بازار و افراد پوشش دهند.

یکی از مهمترین کارهای ما باید این باشد که هر طور شده آنقدر صندوق ها و ابزارهای متعدد مختلف داشته باشیم تا از ریسک گریز ترین تا ریسک پذیر ترین افراد بازارهدف خود را در همین بازار جستجو کنند و به سراغ بازار موازی دیگری نروند… ببخشید عامیانه تر میگوییم که بورس باید چهارشنبه بازاری باشد که هیچ اشکالی ندارد یک طرف آن بستری برای خروس بازی و طرف دیگر بستری برای فروش لباسی زیبا و هنرهای دستی فراهم باشد منتهی همه به شکل قانونمند .

در حال حاضر این ابزار را نداریم .بازار را خلاصه کردیم به چند صندوق با چند فرمول… اگر کسی درست یا غلط کاری نداریم دوست داشته باشد از فرط هیجان پول خود را اتش بزند !! چرا نباید صندوق‌های پرریسک داشته باشیم یا برعکس کسی هم عاشق مظلومیت امام حسین است و هم زیر پوستی و ذهنی جاه طلبی های یزیدی را هم بد نمی بیند !! شاید بهتر باشد دنبال صندوق هایی که کمی از نرخ سود بانکی بیشتر هستند بروند و…
به نظر مراحل بعدی کار ما این مراحل است بازار تقریباً به یک ثبات نسبی رسیده و باید برای خلق حرکت جدید اتفاقات جدید را رقم زد البته معتقد نیستیمیک شبه همه چیز باید ایجاد شود ولی باید به فکر باشیم …
بتاسهم

 

تحلیل شرکت های بورس اوراق بهادار را در گزارش بازار بخوانید.

کانال تلگرام: https://t.me/farabibourse

ما را در آپارات دنبال کنید: http://www.aparat.com/kargozari.org

خرید و فروش آنلاین سکه و طلا : https://kargozari.org/2018/05/25/gold

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *