تصمیم گرفتیم که یه چنتایی سیمانی تحلیل کنیم..تا یه برآوردی از نسبت قیمت ها و ارزش هاشون بدست بیاریم. برای اینکه میخوایم تعداد زیادی شرکت سیمانی رو برررسی کنیم، بصورت خلاصه اول مفروضاتمون رو یه مرور کنیم:

۱.ظرفیت سیمانیه مورد نظر رو اشاره میکنیم شامل فروش سیمان داخلیش و صادراتیش بهمراه اضافات کلینکرش که تبدیل به سیمان نمیشه و فروخته میشه اونهم باز تفکیک صادراتی و داخلی داره. مورد دیگه ای که تو فروش اینها باید مد نظر قرار بدیم نوع فروششون هست فله ای و پاکتی، همین پاکتی شدن کلی حاشیه داره تو این شرکت ها، به این معنی که ناله زیاد میکنن که قیمت پاکت رفته بالا و از این صحبت ها…خودتون میتونید خبرهای مختلفی با این تیتر جستجو کنید. قیمت هر پاکت بین ۱۷۰۰ تومان تا ۲۵۰۰ تومان سال ۹۸ متغیر بوده..که خوب هزینه پاکت رو تو هر تن تا ۵۰ هزار تومان افزایش میده(۲۰ پاکت هر تن) علیرغم کاهش قیمت نفت از اوج ۵۲ دلاریش ما همچنان قیمت هر پاکت رو ۲۵۰۰ تومان در نظر میگیریم.
در نظر بگیرید علیرغم همه این ناله ها…فرق بین فروش فله ای و پاکتی تنها هزینه پاکت نیست بلکه بخاطر پاکتی شدن، شرکت های سیمانی بین ۲.۵ تا ۳.۵٪ اضافه میگیرن رو نرخ فروششون. در نهایت تو بحث مالیاتشون باید در نظر بگیرید که قبل از اعمال ۲۲٪ نرخ مالیاتی باید فروش صادراتی و داخلی رو تفکیک کنید.
۲.بعضی از این شرکت ها سرمایه گذاری خارجی کردن تو عراق…که معروفترینشون همین العماره است که تو تحلیل سیمان بهبهان(صاحب ۲۰٪ العماره) و سخوز(صاحب ۶۰ درصدش) در نظر میگیریم. جزئیاتی دارن که در تحلیل اون شرکت اشاره میشه مثل استهلاک سرمایه گذاریشون یا افشاهایی که در مورد ظرفیتش کردن.
۳.خیلی از این سیمانیها قدیمی اند…یا بهتر بگم باستانی اند. بنابراین قیمت بعضا زمین هایی که این کارخونجات توش قرار دارن خودش نیازمند تحلیل جداست. معروفترینش سیمان تهران بوده که قبلا در کانال مفصل بحثش رو کردیم. تو بحث ارزش جایگزینی اشاره میکنیم که این خطوط تولید آیا واقعا اندازه خط صفرشون ارزش گذاری بشن؟
با این مقدمه بسم الله شروع میکنیم.
چون همه اشون رو میخوایم بررسی کنیم برامون فرقی نمیکنه شرکت داغونش رو ببینیم یا درست و حسابی اشو…یه دونه خوبشو بررسی کردیم یه دونه هم سوپر گرونشو….
سیمانیه بعدی سیمان لارستانه…۵۵٪اش متعلق به سکارونه(آقای علاقبندیان) ۱۵۰ هزار تن سیمان سفید میزنه در سال، نصفشو داخل میفروشه، نصفشو هم صادر میکنه. این از فروشش، طرح توسعه داشته که یه دونه ۱.۲ میلیون تنی سیمان خاکستری راه بندازه، یه وام ۲۱ میلیون یورویی از بانک صادرات میگیرن چه سالی؟؟ ۸۶!!! که این کارو انجام بدن…انقد کشش میدن که گارانتیه ۶ تا دستگاه خردایشی که آوردن هم تموم میشه! حتی سال ۹۳ تکلیف مجمع شده که آقا بیخیال این طرح بشید…بهرحال تا همین الان اون وامی که اون موقع ۶۱ میلیارد تومان بوده تا همین الانش شده ۲۳۰ میلیارد تومان سررسید شده و البته تا طرح به نتیجه نرسه هم نمیشه ریالیش کرد وام رو! پیشرفت طرح هم از سال ۸۶ تا اسفند ۹۸، ۶۰ درصد بوده!!!
شرکتی که ۳ میلیارد تومان سال ۹۸ سود داشته و سال ۹۹ هم به زحمت ۵ میلیارد تومان سود خواهد داشت…با یه وام ارزیه سررسیده شده که نه راه پس دارن نه راه پیش!!! ارزش تنزیل شده سودش که به زحمت ۴۰ تا تک تومان میشه، ارزش جایگزینیش اما در صورتی که وام ارزی نبود ۸۵ میلیارد تومان یا به ازای هر سهم ۳۶۰ تومان میشد.
اگه این طرح سال ۹۹ به بهره برداری برسه با توجه به زمان بر بودن بهره برداری و طولانی شدن دوره استهلاکش و هزینه های مالیش بالا میره(سال اول ۹۹، ۴۱ میلیارد تومان، سال دوم ۲۱ میلیارد تومان و همینطور الی آخر) تا اینکه در سال ۱۴۰۵ به سود آوری میرسه ولی با این حال در این مدت میگیم ارزش جایگزینیش به رحال بخاطر داشتن همین خط ۱.۲ میلیون تنی…۵۲۰ میلیارد تومان میشه که با اون ۸۵ میلیارد تومان…میشه ۶۰۵ میلیارد تومان یا سهمی ۲۵۰۰ تومان.
یادتون باشه قسمت دوم به شرطی بود که طرح توسعه ۹۹ به نتیجه برسه! که بسیار بعیده…و از همین الان هم میتونی متوجه بشین که کسانی که سلار رو تبلیغ میکردن احتمالا میگفتن بله یه طرح ال داره بل داره….ولی به شما نگفتن که از سال ۸۶ تا الان ۶۰٪ پیشرفت پروژه نداشته. بنابراین قیمت فعلیش بسیار فاصله داره با ارزشش! اونی که ملاک ماست در حال حاضر همون سهمی ۳۶۰ تومانه.
محسن جلالی
#سیمان  #تحلیل  #سود

سیمانی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *