شخارک در سه ماه بهار نرخ نزدیکی به سال قبل داشت اما مقدار فروش نسبت به دوره قبلی نزولی بود و به همین دلیل ضمن حاشیه سود مناسب اما سود مناسبی نساخت. اگر فرض کنیم که شخارک می تواند این عقب ماندگی در مقدار فروش را جبران کند، با نرخ های جاری ۳۲ هزار میلیارد ریال درآمد می سازد در حالی که طی بهار تنها ۵.۵هزار میلیارد ریال درآمد داشته است.

در این حالت ۱۸٫۵ هزار میلیارد ریال سود ناخالص می سازد. در بخش ارزی، دارای ارزی با اهمیتی دارد که بخشی از ان تسعیر نشده لذا جانب احتیاط را در نظر میگیریم و سود بانکی دریافتی نیز قابل تکرار فرض می شود که در این صورت ۳۹۰۰ ریال eps خواهد داشت. همکنون سعودی در حال افزایش قیمت LPG تحویلی است و این می تواند بر قیمت پروپان و بوتان و پنتان اثر مهمی بگذارد چون در جریان کرونا، ذخیره سازی به شدت تضعیف شد و ازین ناحیه قیمت ها به شدت افت کرد، ازین زاویه بسیار مهم است که نرخ ها دنبال شوند و اگر نرخ ها در ماه های بعدی به شکل با اهمیتی نسبت به تیرماه رشد کردند، آنگاه سود تحلیلی خارک باید بازبینی شود. در خصوص متانول فرض این است که قیمت آن ۱۸۰ دلار باشد.

در نهایت

اگر فرض کنیم نرخ های جاری تداوم یابد و شخارک تمام تولید خود را بفروشد، حدود ۳۹۰۰ ريال eps خواهد داشت.

مشکل در مقدار فروش یک ریسک در تحقق این سود تحلیلی است اما نرخ LPG سعودی ها، صعودی است لذا اگر نرخ LPG در ماه بعدی بهبود یابد و متانول در ۱۸۰دلار باشد، شاید شرایط سودسازی بهبود یابد ازین زاویه باید شخارک را دنبال کرد تا ببینیم به کدام سمت می رود.

ولید هلالات

تحلیل شرکت های بورس اوراق بهادار را در گزارش بازار بخوانید.

کانال تلگرام: https://t.me/farabibourse

ما را در آپارات دنبال کنید: http://www.aparat.com/kargozari.org

خرید و فروش آنلاین سکه و طلا : https://kargozari.org/2018/05/25/gold

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *