تحلیل بنیادی ومهان

ومهان بر اساس آخرین گزارش ماهیانه ای که روی کدال گذاشته، ارزش افزوده پرتفوی بورسیش بالغ بر ۳۹ هزار و ۵۶۶ میلیارد تومانه که از این مبلغ ۱۴٪ تنها متعلق به سنگ آهن گلگهره(مالک ۳.۵٪ گلگهر) جالب اینجاست که ۱۴درصد بهای تمام شده کل پرتفو هم به سنگ آهن گلگهر اختصاص داره! دومین سهم با بیشترین ارزش افزوده سرمایه گذاری غدیره با ۳،۸۱۶ میلیارد تومان(۹.۶٪ از کل ارزش افزوده) که بهای تمام شده وغدیر تنها ۱۴۲ میلیارد تومانه، در حقیقت در پرتفویی که بهای تمام شده اش ۳،۲۶۶ میلیارد تومانه…نشون میده که عملکرد وغدیر خیلی بهتر از کگل بوده.

میمونه پرتفوی غیر بورسیه شرکت…

تو پرتفوی غیر بورسیه شرکت نکته جالب توجه درصد مالکیت شرکت در فاهواز هست. نورد و لوله اهواز تیر ۹۵ از ۳۷۶.۶ میلیارد تومان افزایش سرمایه داده(از محل آورده و مطالبات، ۴۸.۶٪) ومهان هم در این افزایش سرمایه تعداد سهامش افزایش پیدا کرده، از ۱۰۸ میلیون سهم به ۲۸۶ میلیون سهم.

خوب تو پرتفوی شرکت درصد مالکیت رو ۵٪ نشون میده که درسته(۲۸۶ میلیون سهم تقسیم بر سرمایه جدید شرکت که ۵۶۵ میلیارد تومانه) اما رو تابلوی سهام فاهواز مالکیت ومهان رو ۷.۶٪ نشون میده که در حقیقت حاصل تقسیم ۲۸۶ میلیون سهم تقسیم بر سرمایه قدیم شرکت ۳۷۶.۶ میلیارد تومانه!! از تیر ۹۵ تا الان هم آگهی ثبت افزایش سرمایه ننشسته روی کدال!!! در حقیقت معلوم نیست تکلیف افزایش سرمایه شرکت به چه شکل خواهد بود…اونهایی که حق تقدم رو خریدن در نهایت باید چکار کنن!!!

از پرتفوی غیر بورسیه شرکت

بیمه کارآفرین، مهندسی و ساختمان صنایع نفت، فاهواز، پتروشیمی اصفهان و قند نقش جهان همه در تابلوی فرابورس پایه معامله میشن،‌ بورس انرژی شرکت هم که فروخته شده. بنابراین ارزش افزوده این پنج قلم که ۴۸٪ بهای تمام شده رو تشکیل میدن مشخصه و برابر با ۶۳۸ میلیارد تومانه میمونه تامین سرمایه سپهر که ۴۴٪ دیگه بهای تمام شده پرتفوی غیر بورسی رو تشکیل میده(۴۸.۱٪) با توجه به سایر تامین سرمایه های بورسی، ارزش بازار این شرکت رو ۱۳،۱۰۰ میلیارد تومان برآورد میکنیم. که در نهایت با چند تا نهاد مالیه دیگه پرتفوی غیر بورسیه شرکت ۶۷۱۰ میلیارد تومان هم ارزش افزوده پرتفوی غیر بورسیه شرکت میشه.

آخرین حقوق صاحبان سهام شرکت که در گزارش سه ماهه منتشر شده، ۳،۶۳۷ میلیارد تومانه که با سود حاصل از فروش(۸۰۳ میلیارد تومان) و سودهای نقدی(۴۷۸ میلیارد تومان) ارزش روز خالص دارایی های شرکت میشه ۵۰ هزار و ۱۹۴ میلیارد تومان که به ازای هر سهم میشه ۵۱۱۹ تومان که در حال حاضر سهم با ۵۱٪ ارزش خالص دارایی هاش معامله میشه.

در نهایت

اگه ارزش افزوده پرتفوی غیر بورسیش رو خارج کنم ارزش خالص دارایی های شرکت به ازای هر سهم میشه ۴۴۴۸ تومان(۵۹٪)، حالا اگه سودهای خوبی هم که از اول سال در آورده رو هم خارج کنم میشه ۴۳۲۰ تومان(۶۱٪) بعبارتی این سهم واقعا ارزونه. اینکه هی اقلام مختلف رو از ارزش خالص دارایی ها خارج میکردم میخواستم رفتار بازار رو بفهمم، و الا ارزش خالص دارایی های هر سهم بهرحال در حال حاضر ۵۱۱۹ تومانه و قیمت سهم ۵۱٪ ارزش خالص دارایی هاش معامله میشه. بنظرم منصفانه اشتباه بازاره که شستا رو با ۱۴۲٪ ارزش خالص دارایی هاش میخره ولی ومهان رو با ۵۱٪ نه!

محسن جلالی

 

تحلیل شرکت های بورس اوراق بهادار را در گزارش بازار بخوانید.
کانال تلگرام: https://t.me/farabibourse
ما را در آپارات دنبال کنید: http://www.aparat.com/kargozari.org
خرید و فروش آنلاین سکه و طلا : https://kargozari.org/2018/05/25/gold

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *