گزارش بازار امروز شنبه ۲۵ مرداد ۹۹
زخمی تر از همیشه …

چه روز تلخی بود … یکدست قرمز … بازار زخم عمیقی بر تن داشت و کاری هم نمیتوانست بکند به قول شاعر حال بازار حال اون آدم زخمیه که خودش دیده زخمش چقدر کاریه اما جایی نمیره … خوش نشسته بمیره .البته امیدواریم از فردا تیم های مختلف برای کمک به بهبود این زخم راهی بازار شوند …

درواقع امروز او اگر هم می خواست نمی توانست جایی برود . حجم منفی به قدری بود که شرایط را سخت کرده بود و درد اصلاح را عمیق تر …امرو بازار به امید زنده بود . به امید صندوق توسعه ، حمایت حقوقی ها اما برق چشمش را نشان از آتش سودا نبود… انها هم انگار منتظرند قیمت ها جذاب تر شوند . البته امروز صندوق توسعه هم دست به کار بود ولی مقابل این سیل فروش چه میتواند بکند !

اما فراموش این ریزش ها شاید طی چند روز بود ولی زمینه ان یکشبه رخ نداده !. یک سلسله اتفاقات و جریان ها منجر به این رویداد شده و باید جمیع موارد را در نظر گرفت یک خبر لغو دارا دوم به تنهایی موثر نبوده دولت در واقع با برخی اقدامات به قول شاعر از پشت سر به خودش شلیک کرد و این وضعیت را رقم زده است .

ماجرای عرضه در بازار از انجا شکل و فرم جدیدی به خود گرفت که سرعت رشد کمی بالا رفت ، افزایش عرضه ها را داشتیم و دست عرضه هر روز قوی تر و دست تقاضا هر روز ضعیف تر می شد . دولتی ها خصولتی ها و … شیر عرضه را با فشار بیشتری باز کردند و البته این طرف افراد خرد هم خریدار بودند … شما به روند اتفاقات چند وقت اخیر نگاه کنید .

ابتدا دولت می فروخت ، بعد گفته شد سهام شناور بالا رود بعد سهام عدالت و این طرف تقاضا هم همه از خرید می ترسیدند و می ترساندند و برخی هم که مدام هشدار میدادند، در سوی دیگر نرخ اوراق بالا رفت سیاست ها کمی سخت گیرانه تر شد در اخر هم تضمین اعتباری ها هر روز کمتر می شد و و اعتبار خرید صندوق ها به ۵% و حداقل ممکن خود رسید … چه اتفاقی می توانست رخ دهد در این سرمای پول سنگ را بسته و سگ عرضه را به جان بازار انداختید انتظار دیگری بود ؟!

به نظر شما این سلسله اقدامات چه نتیجه ای را می توانست داشته باشد ؟؟! نتیجه شد انچه می بینید . ببنید این پول ها از بازار خارج شود بخشی از ان راهی بازار ارز می شود که به سود هیچ کسی نیست و از سوی دیگر این شلیک مستقیم به قلب اعتماد به بازار سرمایه بود که می توانست اتفاقات خوبی را رقم بزند از همین رو معتقدیم باید از این بازار حمایت شود چه حمایت زبانی چه ابزاری و این به سود همه است وگرنه از دیدما که بلند مدت در این بازار حضور داریم کمی دیرتر و زودتر و بالاتر و پایین تر اوضاع دوباره شکل و فرم خود را خواهد گرفت . بازار بورس تمام نمی شود مگر شرکت ها تمام می شوند که بازار تمام شود …

ولی امروز هم این موضوع روشن بود …

این که میگوییم موج بعد از ۲ میلیون کمی سخت است به همین دلیل است ولی هنوز هم باید به بازار امیدوار بود چرا که ان چیزی که بازار را حرکت داد ۳ بازوی قوی بود . جریان پول بیرونی و سیاست های سخت گیرانه دولت ، حمایت های خاص و بی دریغ دولت و نرخ دلار . به نظر شاید دومی کمی مخدوش شده بود ولی بازار حرف های دلگرم کننده نیاز دارد و از همین رو برگشت دلار هم به این موضوع کمک میکند تا این اصلاحی که صورت گرفته و انصافا اصلاح جدی هم بوده انرژی بهتری را برای بازار فراهم کند .

ببنید گاهی اوقات حرف از اصلاح میزنیم روزهای قبل گفتیم فاصله بین اصلاح و ریزش و یا اصلاح و سقوط یک موی باریک است .

آن فاصله را اگر بخواهیم توصیف کنیم همان حس ترسی است که روبروی اعتماد قرار گرفته است . ترسی که روبروی امید قرار گرفته . رفتار اخیر باعث شده تا حس ترس لحظه به لحظه بیشتر و امیدی که هنوز در دل بسیاری است اگر روند به همین شکل ادامه داشته باشد ابتدا به تردید و احتمالا اگر بازهم ادامه داشته باشد به ترس مفرط و ناامیدی و بی اعتمادی تبدیل می شود که رسیدن به این مرحله تقریبا نقطه سخت و بی بازگشتی برای بازار است که دیگر به این راحتی ها بازار سر و شکل نمیگیرد . نباید بگذاریم کار به اینجا برسد …

پس مهم ترین کار همه این است که حس ترس و تردید را از بازار بگیرند و به همه بگویند این هم اصلاحی مثل دفعات قبل است

منتهی چون بیشتر و سریعتر رشد کردیم درد ریزش ان هم کمی بیشتر است . به نظر برای برطرف کردن این حس ترس تا فردا تقریبا ۳ اتفاق باید رخ دهد

۱- خبرهای امیدوار کننده این خبرها میتواند هر خبری باشد از بورسی گرفته تا اقتصادی و … این که سهام عدالت کنترل مشود ، دولت حامی بازار است و … تا این اطمینان به همه داده شود که این اصلاح بخش طبیعی از روند بازار است و اگر دارایی های موجود در بازار ارزنده باشند بعد ازاین اصلاح دوباره رشد خواهند کرد .

۲- حمایت نسبی از بازار به نظر این هم گام دوم مرحله ای است که باید رخ دهد و امروز بخشی ازان را شاهد بودیم و فردا می تواند با شدت و دقت بیشتری این موضوع صورت گیرد امروز نشانه هایی در این موضوع وجود داشت ولی محدود بود .

و اما ۳- شاید برخی ناراحت شوند ولی کنترل برخی حقوقی های به خصوص خصولتی ها در فروش یکی دیگر از دلایل است . از دید ما حقوقی که در صف خرید شبیه قورباغه رفتار کرده و فقط تماشاچی بوده و حالا چون آب جوش امده تلاش میکند کمی بپرد باید با او برخورد شود در روزهایی که بازار برای صفوف خرید له له میزد او تماشاچی بوده و امروز رنج منفی در صفوف فروش می زند ! البته فروش حق همه است ولی این نوع رفتار خوبی نیست قطعا و برای کمک به بازار بهتر است کمی ای فشار این غضنفرهاهم کنترل شود

حقوقی رفتارش مشخص است

او باید در روزهای مثبت عرضه کننده و در این روزها هیجانی خریدار سهم باشد نه این که فقط تماشاچی این جریان بوده و باشد که البته متاسفانه رفتار بسیاری از حقوقی های بزرگ ما طی این مدت همین بود …

اما چه در انتظار بازار است .

سعی میکنیم از ۲ منظر این موضوع را مورد بررسی قرار دهیم . ۱- از نظر نموداری . به نظر انواع سناریوها را که کنار هم قرار میدهی می بینی نهایت منفی فردا و یا اول وقت دوشنبه جایی بین ۱٫۸ تا ۱٫۹ شاخص با برگشت مواجه شده و فشار فروش در این نقاط کاهش خواهد یافت و از همین رو از دید ما قوی ترین و محتمل ترین سناریو این است که بازار فردا اولین واکنش را نشان خواهد داد ولی این که روزهای بعد واکنش ان چه باشد سعی میکنیم فردا مفصل تر صحبت کنیم و این که اصلا ما از این به بعد باید چه کنیم .

این به نظر مهم ترین سناریوست که بازار فردا با توجه به ۲ زمانه شدن تا حدودی جمع و جور شده و این جمع اوری هم از ۳ گروه فلزات و فولاد ، معادن و بانک اغاز شده و کم کم به گروه پتروشیمی و برخی تک سهم ها کشیده می شود ولی خودرو و پالایش به روز بعد موکول می شوند و دوشنبه اکثر بازار در نیمه دوم میتواند بهتر باشد . این بهترین سناریو بازار است و البته تلخ ترین سناریو همان است که همه از ان میترسند بازار جمع نشود و یا اگر جمع شود دوباره با فشار فروش یک پله دیگر افت داشته باشد معتقدیم هنوز مولفه های ترسناکی که این رخداد را رقم بزند دیده نمی شود ولی خطر این موضوع بیخ گوش بازار قرار دارد و کار بازار را سخت کرده است .

البته خود ما معتقدیم موج اصلاحی برای بازار قابل پیش بینی و لازم بود و این موج اصلاحی کمی شبیه موج قبلی است

بازار از ابتدای سال از شاخص حوالی ۵۰۰ هزار واحد شروع کرد و زد و رقصیدو رفت تا ۲۱ اردیبهشت به بیش از ۱ میلیون رسید و شروع به گربه رقصانی کرد که در ان مقطع سهام عدالت و برخی اتفاقات دیگر بلای جان بازار شده و فضا را تلخ کرد بازار حدود ۱۰ روز کاری درگیر بود و شاخص بیش از ۱۰% و بسیاری از سهم ها بیش از ۲۰ تا۲۵% اصلاح کردند . بازار دوباره با حمایت ها و حرکات دلار رشد کرد و از ۱ میلیون رسید به ۲ میلیون کاری نداریم که شاخص با هزار داستان بیش از ۱۶ روز کاری مشغول بند بازی است ولی شرایط طوری است که اگر قرار بر اصلاح زمانی باشد باید همین روزها رخ دهد و اگر اصلاح بخواهد دقیق تر و یا درصدی رخ دهد چند روز بیشتر کار داریم .

یعنی به واقع رسیدن به جایی شبیه ۱٫۸ که احتمالا میرسیم … هر طور حساب میکنیم نهایت یکشنبه بازار در تلاطم فروش باشد به نظر از روز دوشنبه و حتی اخر وقت یکشنبه شرایط طور دیگری خواهد بود . البته امیدواریم این طور باشد.

فعلا بحث ما شرایط فعلی است این که بعد از این موج اصلاح فضا چه خواهد شد و چه می شود بحث مفصل تری است که به نظر این بار حرف های ما کمی بیشتر خریدار داشته باشد .

تا دیروز اگر از گزارش و شرایط بنیادی و ارزندگی حرف میزدی برخی محکم در دهان استدلالات شما می زدند که مگر کوری جریان پول را نمی بینی به نظر از اینجا به بعد واژه ارزندگی می تواند شکل و شمایل دیگری به خود بگیرد و کار سخت تر خواهد شد . فعلا فکر و ذکر همه باید چگونگی فرار از این شرایط فعلی باشد …

حرف آخر …

این نوشته های روز سه شنبه ۶ خرداد است . روزی که شاخص در ۱ میلیون درگیر همین ماجراهایی بود که امروز هستیم . قطعا این مقطع فعلی با ان زمان فرق میکند ولی جالب است همان مقطع نیز این حس به بازار وجود دارد . دقت کنید بعد این روزها بود که شاخص و بازار ۱۰۰% دیگر رشد کرد !

با هم بخشی از ان مطالب را می خوانیم و به راستی چقدر فضای ان روزها شبیه امروز است .

نمیدانیم واقعا امروز هر چه بگوییم حرف کم است از این وضعیت بازار از این هیجانی که دچارش شدیم از رشدی که نباید با ان سرعت میرفتیم و از این ریزشی که نباید این طور می شدیم . از ای تی افی که شکست خورد و امیدواریم این پاسخ سفت و سخت دولت به عدم فروش نباشد . امیدواریم دولت لسانا و عملا از بازار حمایت کند ! و البته هزار امیدواری دیگر …

بسیاری معتقدند بازار حالا که اصلاح کرده اگر کمی ترس سهام عدالت از سر بازار برداشته شود اوضاع رفته رفته بهبود خواهد داشت. چه بخواهیم و چه نخواهیم بازار نگران است نگران سهام‌عدالت. حال ممکن است فشار فروش نقد این سهام عدالت ۲۰ هزار میلیارد تومان باشد ممکن است ده هزار میلیارد تومان باشد و اصلا ممکن است برای بازار عددی نباشد ولی در حال حاضر بازار نگران است نگران ! و البته این را بگوییم همه چیز را گردن سهام عدالت نیاندازیم … بازار آماده بود به این معنی که برای ریزش دنبال بهانه می گشت اما این بهانه را پیدا نمی کرد سهام عدالت و البته بهتر است بگوییم تیغ تیز شمشیر عدالت بر گردن بازار فرود آمد و بازار را اینطور منفی کرد.

اما تمام این حرف‌ها را زدیم یک نکته را باید بین خودمان حل کنیم و ان جوزدگی همه ما بورسی هاست از حقیقی و حقوقی گرفته تا ریزودرشت بازار نمی دانیم واقعاً چه جوی بود که وجود دارد !

به یاد داریم در روزهایی که بازار جفت جفت مثبت بود یکی از دوستان چارتیست که اتفاقا بسیار خوشسلیقه و سخت گیر بود گفت میشود این قیمت هایی که روزی روی نمودار به عنوان حمایت مشخص کردن بخریم ؟!

امروز که دوباره با هم مرور میکردیم میگفت فلانی قیمت ها به این نقاط رسیده ولی او دل و جرات خرید وجود ندارد ! خیلی ها برای خرید ۳۰% بالاتر از این قیمت ها مردد بود و امروز با اصلاح ۳۰% بازهم مردد هستند ! به واقع تحلیل کجای این بازی هاست چرا حاضر نیستیم دیگر آن فضای عجیب قبل را حتی تصور کنیم ! انگار اتفاقات همین چند روز پیش در سیاره ای دیگر رخ داده است ! ما خودمان کمی از نرخ سود می ترسیدیم که به نظر دولت خیلی عقب نشینی کرد و آن قدر اوضاع تیره و تار نیست.

دلار ، بازارهای جهانی و گزارش‌های ماهانه همه نشان می‌دهد وضعیت خیلی بد هم نیست اما دل و جرات خرید وجود ندارد همان طور که بسیاری از همین حقوقی ها و فعالان بازار دل و جرات فروش در قیمت‌های پیک و بالاتر را نداشتند

دقت کنید این برای آن روزهاست نه امروز . قطعا هر لحظه و هر روز بازار با روز قبل متفاوت است ولی ۲ درس بزرگ را در این ریزش ها باید ببینیم ۱- جو زده نباشیم ۲- به ارزندگی سهم ها و شرکت ها توجه کنیم .

بتا سهم

 

تحلیل شرکت های بورس اوراق بهادار را در گزارش بازار بخوانید.
کانال تلگرام: https://t.me/farabibourse
ما را در آپارات دنبال کنید: http://www.aparat.com/kargozari.org
خرید و فروش آنلاین سکه و طلا : https://kargozari.org/2018/05/25/gold

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *