آیا قرارداد امارات و اسرائیل تاثیری بر روابط اقتصادی ایران دارد؟

🔹با توجه به اینکه کشور امارات دومین شریک تجاری ایران و به عنوان پایگاه مهم صادرات و واردات مجدد محسوب می‌شود، توافقات اخیر این کشور با اسرائیل سوالاتی را در خصوص تحت‌الشعاع قرار گرفتن یا نگرفتن همکاری‌های اقتصادی ایران و امارات در اذهان ایجاد کرده‌است.

🔹دبیر کل خانه اقتصاد در این خصوص معتقد است احتمال اینکه روابط تجاری ایران و امارات بخواهد تحت تاثیر این توافقات خدشه دار شود، بالا نیست چرا که اینگونه روابط و گفت و گو ها میان مسولان کشور امارات و رژیم صهیونیستی پیش از این هم وجود داشته‌است.

🔹مسعود دانشمند در گفت و گو با اکونومیست فارسی در خصوص قرارداد همکاری جدید رژیم صهیونیستی با امارات و آثار آن بر روابط اقتصادی با ایران توضیح داد: این روابط بیشتر ابعاد سیاسی دارد و احتمال اثرگذاری آن بر روابط تجاری ایران و امارات کم است اما در صورت قطع روابط از سوی امارات ما جایگزین‌هایی هم در حوزه هیج فارس و هم خارج از منطقه داریم.

🔹وی افزود:

اتفاقاتی نظیر قراردادهای جدید میان دو کشور امارات و اسرائیل جدید نیست و ارتباط و تردد اسرائیل در کشورهای عربی و حوزه خلیج فارس مسبوق به سابقه است، برای مثال حدود دو سال گذشته نیز نخست وزیر اسرائیل به کشور عمان برای دیدار و گفت و گو سفر کرد و یا در کشورهایی مثل قطر، بحرین و ..‌ سفارتخانه دارد.

🔹دانشمند با تاکید بر اینکه قطع رابطه تجاری امارات با ایران زیاد محتمل نیست، افزود: اگر هم بخواهد قطع رابطه‌ای رخ دهد، این روند زمان بر خواهد بود چرا که هم تجار مورد طرف ایران در امارات و هم تجار ایرانی باید جایگزینی پیدا کنند.

🔹وی ادامه داد:

می‌توانیم کشورهایی مثل عمان یا قطر را جایگزین کنیم اما باید با طرف های خرید و فروش ایران ارتباط برقرار کنند و این اتفاقات و ارتباطات نیاز به زمان دارد.

🔹رئیس سابق اتاق مشترک بازرگانی ایران و امارات ارزش روابط تجاری این دو کشور را حدود ۱۴ میلیارد دلار اعلام کرد و گفت: ارزش اصلی این روابط برای کشور امارات با توجه به فروش دوباره آن‌ها به دیگر کشورها دو برابر و معادل حدودی ۲۸ میلیارد دلار می‌شود.

🔹دانشمند با اشاره به اینکه کشور امارات به عنوان پایگاه صادرات مجدد است، گفت: مهم‌ترین صادرات ما به امارات به عنوان واسطه، محصولات و فرآورده‌های پتروشیمی، فولاد و مواد معدنی است. البته مقداری هم صادرات فرش و زعفران داریم که این محصولات مجددا از امارات به کشورهای دیگر می رود.

🔹دبیر کل خانه اقتصاد در خصوص واردات از امارات نیز بیان کرد: از آنجایی که این کشور واسطه واردات است، ایران بر اساس نیازهای خود، برای محصولات مورد نظر درخواست واردات از کشورهای اروپایی می‌دهد و شرکت های اماراتی با درخواست ما برای آن شرکت اروپایی ال سی باز می کنند. واردات ما از امارات تولیدات این کشور نیست.

اکونومیست فارسی

تحلیل شرکت های بورس اوراق بهادار را در گزارش بازار بخوانید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *