خوب است بدانیم که …..

۱) دلار حواله ۲۱٫۸۶۴ تومان – دلار بر اساس درهم ۲۲٫۲۰۶ تومان – دلار بازار آزاد ۲۵٫۵۷۰ تومان

۲) تخصیص ۲۲۰۰ دلار با کارت ملی به عموم مردم از امروز لغو شده است. این تصمیم در پی تشکیل صفوف خرید در مقابل صرافی ها اتخاذ شده است.

۳) روز گذشته در بورس کالا وکیوم باتوم ۳۶٫۴ – ۳۸٫۵ میلیون ريال هر تن معامله شد. لوبکات به ۵۸میلیون ريال رسید. شمش فولاد از ۸۹٫۳ میلیون ريال تا ۹۲٫۴ میلیون ريال معامله شد. اسلب هم ۹۵٫۵ میلیون ريال قیمت خورد. ABS در قیمت باورنکردنی ۳۲۶ میلیون ريال هر تن معامله شد. پلی اتیلن سنگین به مرز ۲۰۰ میلیون ريال در برخی گرید ها رسید. SBR هم ۳۰۰میلیون ريال را ثبت کرد.

۴) فرهاد دژپسند، وزیر امور اقتصاد می گوید “دارا سوم شامل فولاد مبارکه، ملی مس و خودرویی ها عرضه خواهد شد.”

۵) مدت پذیره‌نویسی صندوق پالایشی به مدت یک هفته تمدید شد.

۶) ربیعی، سخنگوی دولت می گوید “یک درصد از دارایی صندوق توسعه ملی در جهت پایداری بازار بورس قرار می‌گیرد. از سال ۹۴ یک مجوز قانونی وجود داشت که صندوق توسعه ملی یک درصد از دارایی خود را در صندوق تثبیت بازار سپرده گذاری کند. تاکنون این موضوع ابهام داشت و اجرا نشده است، اخیراً ابهام آن رفع شده و اینجا اعلام می‌کنم از اول هفته آینده این سپرده‌گذاری صورت خواهد گرفت.”

۷) موضوع نحوه حمایت حقوقی ها و یک درصد صندوق توسعه ملی روز پنجشنبه در جلسه شورای عالی بورس بررسی نهایی می شود.

۸) رئیس بانک مرکزی در مطلب جدید خود می گوید “همزمان با اینکه بانک مرکزی در کنار دولت محترم آمادگی کمک به هرگونه برنامه اقتصادی است که در جهت ساماندهی به بازارها و رونق اقتصاد باشد، ولی مراقبت خواهد کرد که هیچکدام از برنامه ها به ترازنامه بانک مرکزی آسیبی وارد نکرده و پایه پولی را تحت تاثیر قرار ندهد تا بانک مرکزی با قدرت بتواند در مسیر تورم هدف گذاری شده حرکت نماید. (بحث اینجاست که ۱درصد منابع صندوق توسعه استفاده شود یا معادل ريالی آن را از منبع دیگری تامین کنند. بانک مرکزی به روش دوم علاقه دارد لذا همتی این مطلب را نوشته است و احتمالا نماینده وی در جلسه روز پنجشنبه به این مساله اشاره می کند)

۹) سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس می گوید “برخی اظهار نظرهای هفته‌های قبل مسئولان به بازار بورس آسیب زد؛ اگر تضییع حقوق سهامداران خرد اثبات شود، اقدامات حمایتی را اجرا خواهیم کرد.”

۱۰) به همت آقای صباغ، موضوع تشکیل صندوق حمایتی از سهام وامید، فولاد، فملی، ومعادن، فخوز، کگل، کچاد و فخاس وارد فاز عملیاتی می شود به همین منظور یکشنبه، جلسه ای در این خصوص برگزار می شود.

۱۱) حسینی مقدم می گوید، “تعدادی از حقوقی ها و سهام داران عمده با بازار صادق نبوده اند چرا که ايجاد هيجان کاذب کرده اند. شاخص بورس باید سر در وزارت خانه اقتصاد و نفت باشد تا دولتمردان اثر صحبتهای خود را در دارایی های مردم ببینند.:

۱۲) شاهین چراغی می گوید “ما نیازمند یک شبکه تلویزیونی بورسی هستیم؛ بازار سرمایه بازار بزرگی شده است.”

۱۳) بانک مرکزی اوراق خود را روز گذشته با نرخ بازده تا سررسید ۱۸٫۹ – ۲۰ درصد به فروش رساند و برخلاف شایعات این نرخ افزایش نیافت.

۱۴) اردشیر مطهری، نماینده مجلس می گوید ” رفتار کوفی یعنی مهمان دعوت کنی، بعد پشت مهمانت را خالی کنی” #نه_به_رفتار_کوفی

۱۵) مدیرعامل کچاد می گوید که این شرکت ظرف دو سال آینده یک کارخانه گندله سازی را وارد مدار می کند. وی گفت اکتشاف در D19 با سرعت در حال انجام است.

۱۶) تحلیلها نشان میدهد بازگشت اقتصادهای دنیا به جز چین، تنها در سال آینده امکان پذیر است. پیش بینی ها بر کوچکتر شدن اقتصاد جهان بین ۳/۷ تا ۵/۲ درصد در سال ۲۰۲۰ می‌باشد و اقتصاددانان معتقدند اقتصاد جهان تا بازگشت به شرایط پیش از کرونا بین ۶ ماه تا یکسال دیگر زمان نیاز دارد.

۱۷) سام، ۳٫۹درصد اتکای را ۲۵ شهریور عرضه می کند.

۱۸) به نقل از سردبیر نشریه گلوبال تایمز چین این کشور مقامات ارشد ایالات متحده را که از تایوان بازدید می کنند و کمپانی های آمریکایی که با تایوان در ارتباط هستند را تحریم می کند.

۱۹) ایالات متحده کمپانی های چینی که متهم به استفاده از نیروی کار اجباری هستند را جریمه می کند.

۲۰) خنصیر، بسوئیچ، غاذر به دنبال افزایش سرمایه رفتند.

۲۱) مدیر نظارت بر ناشران سازمان بورس از عدم بازگشایی نمادهای شستا، خودرو و پالایشگاهی‌ها برای امروز خبر داد.

۲۲) وغدیر می خواهد اوراق تبعی منتشر کند.

۲۳) سایپا با یک شفاف سازی نوع الف … متوقف شد.

۲۴) دلار آمریکا در مقابل لیر تقویت شده و به ۷٫۴۶ رسید.

۲۵) روز گذشته ارزش معاملات ۲٫۲همت – خروج پول ۸۲۹ میلیارد تومان – توجه به تایرسازها به دلیل تجدید پتایر. وغدیر، کگل، زاگرس، پارسان، وبصادر، کچاد، نوری بیشترین حمایت حقوقی را داشتند.

موفق باشید. ۱۹ شهریور ۱۳۹۹

ولید هلالات

تحلیل شرکت های بورس اوراق بهادار را در گزارش بازار بخوانید.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *