چرا بورس منفی شد؟

چرا وقتی به نظر میرسد همه چیز خوب است، ناگهان بورس منفی میشود؟ و سوالی که برای بیشتر افراد پیش می آید این است که چرا قیمت سهام کاهش یا افزایش مییابد؟
قیمت سهام هر لحظه و بر اثر تغییرات عرضه و تقاضای بازار قابل تغییر است. اگر تعداد فروشندگان یک سهم از تعداد خریداران آن بیشتر باشد، یعنی عرضه یک سهم برای فروش بیش از میزان تقاضای آن برای خرید باشد، قیمت آن سهم کاهش مییابد و برعکس.

برای تشریح رفتاری که به تغییرات عرضه و تقاضا در بازار سهام میانجامد و سبب میشود برخی خواهان یا خریدار یک سهم شوند و برخی دیگر رویگردان یا فروشنده آن باشند، نظریههای مختلفی شکل گرفته است. برخی معتقدند، اصلیترین عامل شکل دهنده قیمت سهم شرکت نظر سرمایهگذاران در مورد ارزش واقعی آن شرکت است. در این راستا، کاهش قیمت سهام میتواند در اثر عوامل درونی و بیرونی مختلفی اعم از امور مالی شرکت و مسایل کالن سیاسی و اقتصادی جهان، کشور و صنعتی باشد که شرکت در آن فعالیت میکند.

همچنین، در اکثر مواقعی که شرکتها به سهامداران سود پرداخت میکنند یا سرمایه شرکت را افزایش میدهند، قیمت سهام کاهش مییابد و این کاهش قیمت کامالً طبیعی است. چرا که مثالً در زمان افزایش سرمایه، تعداد سهام افراد به همان میزان که سرمایه شرکت افزایش مییابد زیاد میشود و افزایش تعداد سهام تا حدودی کاهش قیمت را جبران میکند.

تاثیر اطلاعات گوناگون بر قیمت بازار سهام چگونه است؟

اطالعات و اخبار گوناگون به میزانی که در عملکرد مالی شرکت موثر است، بر قیمت بازار هر سهم تاثیر میگذارد. تصور بازار از تاثیر منفی، مثبت یا خنثی اخبار و اطالعات بر قیمت یک سهم لحاظ میشود. قیمت بازار یک سهم چه تاثیری بر عملکرد شرکت دارد؟
قیمت یک سهم شاخص عملکرد شرکت است. مردم عملیات تجاری شرکت را نمیتوانند از نزدیک ببینند اما به طور حتم، میتوانند قیمت سهام شرکت را در بازار شاهد باشند.

چرا سهام بعضی از شرکتها بعد از برگزاری مجمع، کاهش قیمت و بعضی افزایش قیمت را دارند؟

با توجه به صورتهای مالی و گزارشهایی که در مجمع مورد بررسی قرار می گیرد، سوددهی یا ضرردهی شرکت تعیین می شود و بر همان اساس، سهام شرکتها کاهش یا افزایش قیمت خواهند داشت. همچنین جو کلی بازار در زمان بازگشایی سهم مهم است.

چگونه میتوان میزان بازدهی سهام عادی را تشخیص داد؟

در مورد سهام، میزان سود هر سهم به شکل دقیق و حتمی مشخص نیست. میزان درآمد آتی شرکت ممکن است بنا به دلایل و عوامل مختلف متفاوت باشد. به این ترتیب، نمیتوان سود پرداختی هر سهم را به دقت تعیین کرد، ولی میتوان با استفاده از مدل رشد ثابت سود هر سهم میزان بازدهی آن را تا حدودی پیشبینی و برآورد کرد.

فرهنگ سازی بورس

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *