هوش مالی، یعنی توانایی تصمیم گیری های صحیح و هوشمندانه در مورد مسائل مالی و خرج کردن درآمد.

با داشتن هوش مالی، میتوانید از درآمد و اندوخته خود به نحو احسن استفاده کنید و حتی آن را برای کسب درآمد بیشتر به کار بیاندازید.

با افزایش هوش مالی میتوانید تصمیمهای خوبی در مورد مسائل اقتصادی و راه اندازی کسبوکارهای جدید یا ارتقاء کسب وکارهای قبلی بگیرید.

این تصمیمات صحیح و هوشمندانه به کسب درآمد بیشتر منجر میشوند.
با ارتقاء هوش مالی، به مرور زمان، روشهای مدیریت پول را یاد میگیرید. شکست ها و موفقیتهای این مسیر، تجربهای میشوند تا در کسب وکارهای آتی بتوانید از آنها به بهترین شکل استفاده کنید.
هدف نهایی این نیست که درآمدی کسب کنید؛ بلکه این است که با کمک درآمد خود بتوانید منابع جدیدی برای کسب پول بیشتر
به کمک سرمایه گذاری های مولد پیدا کنید. باید به دنبال درآمدها و ثروت طولانی مدت باشید تا بتوانید روی کسب وکار و درآمد
خود حساب کنید.
فهرستی که در ادامه معرفی میکنیم، ویژگیهای افرادی است که با کمک هوش مالی، سعی در ارتقاء سطح درآمد خود دارند.

۱ .داشتن برنامه ریزی دقیق و منظم

افرادی که هوش مالی فوق العاده ای دارند، یک برنامه مالی منظم و دقیق تهیه میکنند و به آن پایبند هستند. این برنامه
مالی، یک برنامه دقیق روزانه است که بر اساس اصول هفتگی و ماهانه و حتی سالانه تعیین شده است.

۲ .پس انداز کردن

افرادی که از نظر مالی، رفتاری هوشمندانه دارند، همیشه بخشی از درآمد خود یعنی حداقل در حدود ۱۱درصد از آن را پس انداز میکنند. البته پس انداز به این معنا نیست که هرگز آن پول را خرج نمی کنند، بلکه از آن برای راه اندازی کسب وکارهای جدید و ایجاد یک منبع درآمد بلندمدت از طریق سرمایه گذاری مولد بهره میبرند.

۳ .کمتر کردن بدهی ها

افرادی که هوش مالی قابل توجهی دارند، میدانند که بدهی ها میتواند تاثیرات منفی زیادی بر درآمد کلی شما داشته باشد. باید تا جایی که ممکن است، میزان بدهی های خود را کاهش دهید و خریدهایی انجام ندهید که شما را زیر بار قرض و بدهی میبرد.

۴ .تعیین اهداف مالی کوتاه مدت و بلندمدت

داشتن اهداف مالی در کنار برنامه ریزی دقیق، از مهمترین عوامل موفقیت است. اگر برای خودتان اهداف مالی کوچک و بزرگ در نظر بگیرید، همواره برای رسیدن به آنها، انگیزه و اشتیاق کافی دارید. این کار باعث میشود که تمرکزتان را روی هدف بزرگتر، از دست ندهید.

۵ .خرج کردن هدفمندانه پول

انسانهایی که از نظر مالی موفق اند و در واقع هوش بالای مالی دارند، برای هر خریدی که انجام میدهند، با دقت تصمیم میگیرند. این افراد هیچ وقت پولشان را صرف کارهای بیهوده نمی کنند.

۶ .استفاده از توصیه های اقتصادی

اگر میخواهید هوش مالی خود را افزایش دهید و از این طریق، درآمدتان را بیشتر کنید، باید از توصیه های مالی و اقتصادی افراد حرفه ای و موفق بهره ببرید.
استفاده از تجربیات دیگران، باعث میشود که اشتباهات آنها را تکرار نکنید و دچار مشکلات و کمبودهای مادی نشوید. در این مسیر، از توصیه افراد باتجربه و متخصص کمک بگیرید.

۷ .تعامل با افراد موفق

برای اینکه مدیر خوبی در زمینه های مالی باشید، با افراد موفق، معاشرت و تعامل داشته باشید. این برقراری ارتباط با افراد موفق باعث میشود که عادتها و اصول زندگی آنها را یاد بگیرید و در زندگی خود به کار ببندید.

۸ .یادگیری استراتژی های جدید مالی

افرادی که هوش مالی قابل توجهی دارند، هرگز از یادگرفتن چیزهای جدید در مورد پول، اقتصاد، سرمایه گذاری، املاک، سهام و… دست نمیکشند. برای آنها، پول درست مثل هوایی که نفس میکشند، با زندگی روزمره گره خورده است.

۹ .استفاده درست از پول

یکی از نکاتی که همواره باید به خاطر داشته باشید این است که برای پول کار نکنید، بلکه کاری کنید که پول برای شما کار کند. گرچه باید در زندگی تصمیمهای هوشمندانه و آگاهانه گرفت، ولی این بدان معنا نیست که دست از ریسک کردن بکشید.
ریسک کردن، یکی از مهمترین ویژگیهای افراد موفق در زمینه های مالی و تجاری است.

۱۰ .ایجاد فرصتها

بیشتر افراد به دنبال شانس و فرصت میگردند ولی افراد موفق و ثروتمند، خودشان فرصت سازی میکنند. اگر افکاربزرگ نداشته باشید و ریسک نکنید، هیچ فرصت جدیدی برایتان پیش نمیآید. فقط تمام عمرتان را در انتظار یک موقعیت جدید یا شانس سپری کردهاید؛ فرصتی که هرگز خودبه خود پیش نمی آید.

فرهنگ سازی بورس

تحلیل شرکت های بورس اوراق بهادار را در گزارش بازار بخوانید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *