پاشو راند آخره !!

امروز بازار درست شبیه بوکسوری که در رینگ ۱ ماه مفصل کتک خورده بود صورتی باد کرده و زخمی داشت . حریف از این فشار فروش خسته و او هم خسته بود و زخم خورده ولی انگار ندایی در درونش میگفت پاشو راند اخره این مشت های اخر را بزن و بمان … او امروز سعی کرد هر چه انرژی دارد بگذارد و بزند . مثبت امروز از این جهت ارزشمند بود که خواست و توانست و بازار امروز با کمترین ابزار مصنوعی حمایت شد و پیش رفت و دوباره شاهد حضور حقیقی ها در بازار و افزایش حجم معاملات بودیم . ببینید تلاش های بسیاری برای برگشت بازار شد ولی بازار درست نقطه ای برگشت که احساس کرد می ارزد و ارزنده است و این یعنی برای تحلیل ها باید احترام قایل شد . امروز یکی از عمده بحث ها همین است و البته ۲ موضوع مهم در بازار وجود دارد .

قبول کنید تا اینجا هماین جنگ تلفات داشته و هنوز تکلیف ۲ گروه مشخص نشده یکی انها که هنوز صف فروش اندو دیگری نماد های متوقف شده بازار که به نظر میرسد تکلیف این دو نیز باید روشن شود تا بتوانیم با خیال راحت ادعا کنیم بازار برگشته است .
البته برای هر دو حرف و حدیث بسیار است و برخی هم معتقدند با یک چراغ سبز نمی شود به بازار دل سپرد روزهای قبل هم بوده و باید تکلیف بزرگان مشخص شود در این روز های مثبت سعی میکنیم حرف های خوب بزنیم ولی گاهی اوقات واقع بین بود کمک بیشتر وبزرگتری به همه ما میکند .

طی روزهای گذشته انتقادات بسیاری به عملکرد حقوقی ها وجود دارد

نکاتی مطرح شده که چرا این طور میخرند و بعد و چرا می فروشند و بعد هم جدولی که روزهای قبل منتشر شد… قبل از هرچیز این را بگویم به شدت و باز تاکید می کنیم به شدت باید از هرگونه شفافیت اطلاعاتی استقبال کرد آن چیزی که طی همین چند روز و چند ساعت بسیاری را پاسخگو کرد همین بود و شفافیت اطلاعاتی اتفاق خوبی است.

اما به نظر بهتر است این موضوع تقارن اطلاعاتی هم داشته باشد یعنی اگر سمت خرید منتشر می‌شود سمت فروش هم منتشر شود روی چند نماد خاص نباشد روی همه نمادها باشد و مواردی از این دست از دید بسیاری این افشای عمومی اطلاعات شاید غیرقانونی باشد اما می‌تواند فضای پاسخگویی را افزایش دهد و برخی تحلیلگران حواس‌شان به عملکردشان بیشتر جمع باشد اما نکته دیگر هم بین این انتقادها یک نکته نیز مطرح می‌شود که چرا صندوق توسعه یا سایر حقوقی ها سراغ ۳۰ الی ۴۰ نماد خاص رفته است.

بازار که فقط این چند نماد نیستند به نظر انتظار به حقی است خط کش حمایت باید در ارزندگی باشد نه بزرگ و کوچک بودن

اگر خط کش را ارزندگی قرار دهیم به نظر شرایط کمی بهتر می شود و صد البته متعادل شدن این دسته سهم ها و در نهایت کل بازار کمک می شود اما نکته مهم ما این است که بسیاری از سهم هایی که امروز در صف فروش قفل هستند و انتظار بازار هم این است که دستی از غیب برون آید و کاری بکند و به داد آنها برسد هیچ بویی از ارزندگی نبردند و در واقع باید اعتراف کرد اکثر این شرکت ها پروژه بوده و با جو و خریدهای دسته جمعی و سیگنال بازی رشد کردند و حالا که خربزه را خورده به لرزش رسیده سراغ صندوق توسعه و دست های حامی دیگران می روند …

ای کاش میشد بیان کرد و به همه نشان دهیم صدها پیغام که زمان نوشتن گزارش های ماهانه و گزارشهای میان‌دوره‌ای برای ما ارسال می شد که دیوانه ها هنوز دنبال خواندن گزارشید هنوز سود بازار را در گزارش ببینید ؟ پیرمرد های کدال خوان !! مگر کورید و جریان پول را نمی بینید . بی تعارف این صفوف فروش ناشی از همان طرز فکر است به واقع منفی اخیر سیلی بزرگی به گوش برخی پروژه باز ها زد .

به نظر حامیان بازار نیز عملکرد بسیار درستی دارند

اگر نمادی ارزنده باشد حرف کاملا صحیح است باید صندوق توسعه در کنار سهم های بزرگ دیگر این سهم ها را نیز خریداری کنند اما سهمی که گزارش‌های مالی آن نشان می‌دهد که شرایط نرمالی نداشته و با خرید و پروژه و شایعه رشد کرده که دلیل وجود ندارد صف فروش آن جمع شود و جایزه به پروژه بازها داده شود …

صف فروش زمانی جمع می شود که به نقاط ارزنده رسیده باشد بله دوستان این ادبیات برای بسیاری تلخ است ولی این ادبیات غالب بازار است دور شدن از تحلیل این اتفاقات را برای ما رقم زد و همچون عذابی برای قوم لوط شد که از روال خارج شده فکر می‌کرد روش چیز دیگری است… صد البته دولت و بسیاری از ارکان دیگر هم مقصر بودند ولی حرص و طمع را دست کم نگیرید . بگذارید این فضا کمی ارام شود حرف ها برای گفتن است و درس ها برای یاد گرفتن …

اما راه چاره چیست ؟!

نمادهایی که نه مورد حمایت بازار قرار می گیرند و نه کسی سراغ آنها می‌رود و تعداد آنها هم کم نیست این صفوف فروش اتفاقاً در چشم بازار هم قرار دارند به نظر دو راه حل وجود دارد راه حل اول بهتر و مناسبترین است که خود شرکت ها که نسبت به شرایط مالی شرکت و سهم و قیمت و ارزندگی واقف هستند اقدام به خرید سهام خزانه کنند سهامداران به جای فشار به صندوق توسعه در مورد این شرکت‌ها بهتر است به خود شرکت ها فشار بیاورد و اتفاقا منتقدین خرید هم سریعتر نتیجه میگیرند.

اما فرض کنیم سهمی از دید سهامداران عمده شرایط جذاب و جالبی نداشت و علاقه هم برای انتشار سهام خزانه وجود نداشت خوب چه کار خواهیم کرد یا باید سهم به امید خدا رها شود آنقدر بگذرد که قیمت همه چیز افزایش یافته و قیمت این سهم کمی کاهش و به تعادل برسد که در این حالت بازار آیتم مهم نقش شوندگی را از دست خواهد داد .

اما پیشنهاد بعد با اینکه کمی دردناک تر است اما سریع تر به نتیجه می رسد نهاد ناظر در یک اقدام خاص گره معاملاتی را دوباره اجرایی کند و اگر نمادی در ده روز گذشته شرایط گره را داشت او را وارد گره ۱۰ درصد نماید و بعد دوباره ۴ روز کاری بعد این موضوع تجدید نظر شود اگر شرایط دوباره صف فروش بود ۱۰ درصد بعدی و همین طور این موضوع باید تکرار شود تا سهم به تعادل برسد . قبول داریم سخت است اما قبول کنید عامل نقد شوندگی به این راحتی ها به دست نمی آید قبول کنید قیمت در نهایت به سمت جایی که فکر می‌کنند ارزندگی وجود دارد حرکت خواهد کرد

یک نکته را هم اضافه کنیم

دوستی از عزیزان و مدیران پیغام داده بود که چرا انقدر تمایل به نامحدود باز شدن و تعادل سریع تر دارید روند دلار و شرایط و گزارش ها به زودی منتشر می شود و در سوی دیگر فضا جوری خواهد شد که قیمت ها هم بالاخره متعادل می شوند البته ممکن است این موضوع یک ماه طول بکشئ .

نکته مهم این است که از دید ما عامل نقد شوندگی عامل مهمی است که در صدر قرار دارد که باید به آن برسیم دوم این که حس ترس باید از بازار از بین برود اما خالی شدن سریع هیجان فروش باعث خواهد شد سریع‌تر به دوران مثبت بازگردد می دانیم شیوه دردناک تر این است اما ما شیرینی آن رشد را چشیده ایم باید دردش را هم تحمل کنیم این خاصیت بازار سرمایه است به نظر بهترین کار همین است که به ظرفیت های خود بازار تکیه کنیم . برگشت روی پایه های بازار محور برگشت محکم تری است.

و حرف اخر …

به نظر شما با این نرخ دلار و این اصلاحی که صورت گرفته است بازهم فروش منطقی است ؟! البته در مورد هر سهمی نمی شود عمومیت داد ولی عمده بازار با این نرخ میتواند مسیرهای بهتری را در پیش بگیرد .

نکته ای که بسیار مهم است و می تواند مورد توجه باشد این است که در این روز ها به شدت به خبر درمانی نیاز داریم بازار از نظر قیمت به نقاطی رسیده که برای رشد به اصطلاح به یک تقه نیاز دارد و این خود می‌تواند مسیر بازار را تغییر دهد بسیاری از قیمت‌ها برای رشد انگیزه می خواهند و این انگیزه در خبرها می تواند شکل بگیرد به عنوان مثال اتفاقی که امروز در صرافی ملی رخ داد یا اخبار افزایش سرمایه ها و یا خبر های دیگر و از همه مهمتر اینکه طی روزهای آتی گزارش ها می رسد و این هم خود مزید بر علت است ما فقط باید بتوانیم در یک مسیر خوب و مثبت بازگشایی نمادهای فعلی را مدیریت کرده تا تمام آنچه بازار از آن می ترسد از بین برود و دست بازار برای خبرهای خوب باز و برای اتفاقات منفی بسته باشد.

بتا سهم

افزایش حجم معاملات / افزایش حجم معاملات / افزایش حجم معاملات / افزایش حجم معاملات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *