خوب است بدانیم که …

۱) دلار نیمایی – عدم به روز رسانی – دلار آزاد ۲۷٫۲۰۰ تومان

۲) در بورس کالا، ورق گرم مبارکه، ۱۱۰ – ۱۱۵ میلیون ريال هر تن، مفتول مس ۱۴۸۳ میلیون ريال، قیر ۶۰/۷۰ هر تن ۴۲-۴۴ میلیون ريال، شمش روی ۵۳۰میلیون ريال. پلی پروپیلن ۲۹۲میلیون ريال متوسط وزنی هر تن.

۳) با فرض منفی بودن بانک پاسارگاد و مثبت بودن بیمه پاسارگاد، امروز ارزش بازار بانک و بیمه پاسارگاد برابر می شود.

۴) روز گذشته فلزی ها درهم خود را ۷۰۰۰ تومان در نیما فروختند که این نشان می دهد نرخ محولات صادراتی آن ها به دلار آزاد بسیار نزدیک شده است.

۵) روند بازگشت ارز به کشور تسریع شده و در مرداد ۱٫۵ میلیارد یورو وارد شده است. علت این مساله ابزارهای تشویقی و تنبیهی برای صادرکنندگان و پایش رفتار و مشکلات صادرکنندگان است.

۶) دستورالعمل گره معاملاتی که در رشد و افت های قیمتی جهت روان شدن قیمت سهام به کار گرفته می شود، مجددا به مکانیزم بازار سهام ایران بازگشت. بر این اساس امروز فمراد، ثاباد، تپمپی و خچرخش وارد گره می شوند.

۷) روز گذشته ۵٫۴۵ میلیون نفر در عرضه اولیه شرکت کردند. برای چندین عرضه اولیه است که تعداد شرکت کنندگان افزایش نمی یابد. در واقع تقاضا ورود به بورس، به تعادل رسیده است.

۸) فرابورس، شرایط و زمانبندی آغاز بازارگردانی اجباری را اعلام کرد. شرکت ها تا ۱۵ مهر فرصت دارند.

۹) شستا گزارش ۱۲ ماهه داد و بر این اساس آماده می شود تا در آینده نزدیک مجمع تقسیم سود برگزار کند.

۱۰) یزدخواه مسئول کارگروه خودرو در کمیسیون صنایع و معادن مجلس می گوید “طرح ساماندهی بازار و صنعت خودرو به زودی به مرحله اجرا خواهد رسید که محور اصلی این طرح، عرضه خودرو در بورس کالای ایران به منظور شفافیت بالای معاملات این بورس و تحقق اهداف برای تبدیل خودرو به یک کالای مصرفی است.”

۱۱) موضع مجلس در خصوص مدل فروش خودروهای صفر مشخص شد. “مجلس با سرکوب قیمت در بازارها مخالف است اما موافق رهاسازی کامل قیمت کالاها از جمله خودرو نیست؛ از این رو عرضه محصول در بورس کالا به عنوان بازاری شفاف و قابل رصد بهترین گزینه است.”

۱۲) دنیای اقتصاد از سوپر حباب مسکن می گوید.

۱۳) گفته می شود که دولت طرح قطعی انتقال پایتخت را تایید کرده و برای اجرا به یک کارگروه انتقال پایتخت فرستاده است. (رانت خرید زمین در اطراف پایتخت جدید)

۱۴) رییس هیات عامل صندوق تثبیت بازار سرمایه از اختصاص قطعی یک درصد صندوق توسعه ملی به بازار سرمایه خبر داد که منجر به رونق دوباره بازار بورس می شود.

۱۵) تحلیلگران پیش بینی کردند پالایشگاههای آسیایی در سپتامبر تولیدشان را کاهش می دهند از جمله پتروچاینا که پیش بینی می شود تولیدش را در سپتامبر نسبت به ماه پیش پنج تا ۱۰ درصد کاهش دهد.

۱۶) قیمت سوخت جت آنقدر کاهش یافته که آن را به عنوان سوخت کشتی مصرف می کنند!

۱۷) وزیر نفت افزایش قیمت گازوئیل را تکذیب کرد. (مگه شایعه شده بود قراره گرون بشه؟)

۱۸) شرکت ملی نفت لیبی،‌ اعلام کرد که قصد دارد، به سمت افزایش صادرات نفت لیبی برود.

۱۹) سهام دویچه بانک آلمان به دنبال انتشار گزارش‌ها مبنی بر دست داشتن این بانک در پولشویی ریزش کرد. اسناد درز پیدا کرده از شبکه اجرای قوانین جرایم مالی (FinCEN) نشان می‌دهد که بانک‌های بزرگ جهان در این مساله دخالت داشته اند. این جریان شب گذشته تلاطم عظیمی در کل بورس ها ایجاد کرد.

۲۰) ارسال سفارش فروش کمتر از ۵۰۰هزار تومان ممنوع شد مگر آنکه کل سهام تحت تملک آن کد معاملاتی در یک درخواست فروش، عرضه شود.

۲۱) واشنگتن تحریم‌های جدیدی علیه ایران و از جمله وزارت دفاع وضع کرد.

۲۲) ترامپ در اطلاعیه‌ای به کنگره اعلام کرد خواستار مسدودسازی دارایی‌های افراد و طرف‌هایی است که به صورت مستقیم یا غیرمستقیم به مبادلات تسلیحاتی با ایران کمک کنند.

۲۳) قیمت سنگ آهن در حال کاهش است. علت آن هم تعطیلات طولانی مدت ابتدای اکتبر چینی ها است و پس ازان قیمت ها به حالت عادی باز میگردد لذا نوسانات کامودیتی ها فعلا کم اهمیت است.

۲۴) آمار مبتلایان به کرونا در اتحادیه اروپا شدیدا رو به افزایش است. روز گذشته بحث شد که ممکن است اتحادیه وارد تعطیلی اجباری شود لذا بازار جهانی از ترس این مساله فرو ریخت.

۲۵) تاراز برای اولین بار ورق TOC تولید می کند. این شرکت زیرمجموعه مهم وتوکا است. روز گذشته مقامات صمت از آن بازدید کردند.

۲۶) فعالان بازار می گویند دلار نیمایی پایه محصولات پتروشیمی هفته آینده ۲۲٫۶۰۰ تومان خواهد بود.

۲۷) کرازی وارد فاز خرید سهام خزانه شد.

۲۸) تاصیکو اوراق تبعی منتشر می کند.

۲۹) ستاره خلیج فارس، با روش گشایش نماد به بازار می آیند.

۳۰) افزایش سرمایه پتایر و غمینو توسط حسابرس تایید شد.

۳۱) تبرک یک شرکت جدید خریداری کرد.

موفق باشید. اول مهر ۱۳۹۹

ولید هلالات

تحلیل شرکت های بورس اوراق بهادار را در گزارش بازار بخوانید.
کانال تلگرام: https://t.me/farabibourse
ما را در آپارات دنبال کنید: http://www.aparat.com/kargozari.org
خرید و فروش آنلاین سکه و طلا : https://kargozari.org/2018/05/25/gold

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *