تحلیل بازار

در میان گروه های مختلف همچون دارویی، سیمانی، روانکار، تایرساز، شوینده و حمل و نقل دریایی نمادهایی وجود دارند که با P.e تحلیلی ۷-۸ واحدی معامله می شوند.

از جهت دیگر دلار نیمایی به ۲۳هزار تومان رسیده و با قیمت های فعلی در بازار جهانی، فلزی، معدنی و پتروشیمی ها در p.e تحلیلی ۶-۸ واحدی هستند.

حتی گروه پالایش نفت با وجود آنکه کرک اسپرد بنزین صفر است اما P.e تحلیلی چندان بالایی ندارد و به اعداد منطقی رسیده است.

ممکن است دلار نیما و دلار آزاد نوسان هایی کنند اما فاصله بین این دو، مجددا افزایش یافته و در میان مدت حتما کاهش خواهد یافت.

بازار نیازی به حمایت به جهت اینکه قیمت ها رشد کنند، ندارد. بازارها بیش ازانکه به بازدهی فکر کنند، به نقدشونده بودن فکر میکنند. قوانین جدید، حتی اگر درست باشند اما چون ذهن بازار بسیار تخریب شده، اثر منفی بر بازار می گذارند لذا به عقیده بنده حتی بهترین قوانین هم در این مقطع، به بازار کمک نمی کند.

هرچند شخصا برایم خیلی کم پیش می آید که سهمی که امروز خریدم را همان روز بفروشم اما حقیقتا اجبار به نگهداری سهام برای یک روز خلاف نقدشونده بودن بازار است

لذا با وجود آنکه معتقدم باید سهامداری کرد اما از طرف دیگر معتقدم همه باید مختار باشند که دارایی خود را در هر لحظه ای بفروشند ازین جهت با هر محدودیتی در بحث سپرده شدن سهام برای یک روز و همینطور محدودیت مقداری فروش روزانه موافق نیستم.

همکنون برخی گروه ها که تعدد نماد هم دارند، در نقطه ای هستند که به لحاظ p.e تحلیلی اگر از کامودیتی محورها بهتر نباشند، بدتر هم نیستند لذا تبدیل نقدینگی به سهام چنین شرکت هایی هرچند در کوتاه مدت پرریسک است اما در بلند مدت قطعا بازدهی مناسب می تواند داشته باشد.

بازار همکنون فقط یک چیز می خواهد و آن هم نقدشوندگی است. هر قانونی در جهت نقدشونده بودن، می تواند کمک کند. هر منابعی که به بازارگردانی اختصاص یابد، قطعا اتفاق خوبی است.

بازارگردانی به معنی حمایت تصنعی از شاخص دولتی نیست و نباید هدف آن رشد قیمت سهام باشد بلکه باید بازار را نقدشونده کند.

در خصوص معاملات الگوریتمی، طرفین دعوا درست می گویند. اولا که نمی شود بازار را توسعه داد اما از ابزارها غافل بود. چایی بدون قند، مزه ندارد … فرض کنید یک سبدگردان با ۲۰۰۰ نفر مشتری، بدون کمک گرفتن از ربات ها چگونه میتواند ترید کند؟ کدام تریدر می تواند به صورت مساوی برای تمام مشتریان خرید کند؟

حالا من تصور می کنم نهاد ناظر، در این مقطع خاص، متوجه شده که سوءاستفاده هایی با الگوریتم ها صورت گرفته و مقابل آن ایستاده و آن را متوقف کرده است اما این یک تصمیم دائمی نیست چون نمی شود بازار را توسعه داد اما از ساده ترین چیزهایی که عرف بازارهای جهانی است، دوری کرد.

نقدشونده بودن با استفاده از بازارگردانی اجباری و تخصیص منابع از طرق مختلف، فوری ترین نیاز این بازار است. نمی شود هفته ای یک سهم عرضه اولیه کرد بدون بازارگردان!

عدم تصویب قوانین جدید حتی اگر مفید باشد، موضوع دیگری است که باید به آن توجه شود.

یک سری عدم اطمینان ها نیز به مرور زمان برطرف می شود. برخی مدیران صندوق ها که منابعی هم دارند باز هم سهام با P.e تحلیلی ۶-۷ نمی خرند. فضا اندکی برایشان مه آلود است، اولا وزنی به دلار بازار آزاد نمی دهند و می گویند هنوز تثبیت نشده که بر اساس آن تحلیل کنیم، ثانیا بحث انتخابات آمریکا هم موضوع مهمی است که تنها یک ماه به آن مانده و ترجیح می دهیم صبوری کنیم.

با این اوصاف نظر شخصی من این است که اگر حتی منابعی برای بازارگردانی اختصاص یابد که از عموم گروه ها سهام خریداری کند، خصوصا گروه هایی که تعدد نماد دارند و p.e تحلیلی مناسبی هم دارند، آنگاه این منابع که برای بازارگردانی اختصاص یافته، یک سال بعد همین موقع، بازدهی بسیار خوبی کسب کرده است لذا این منابع قرار نیست هدر برود.

نباید ازین منابع جهت رنج زدن سهام و خرید معدود نمادهایی استفاده شود بلکه باید نمادهای مختلف از گروه های مختلف که ارزندگی نسبی دارند را نقدشونده نگه دارد … در این صورت من فکر میکنم مشکل حل می شود.

من معتقدم اصلی ترین مشکل، نقدشونده نبودن بازار است و باید حتما حل شود.

موفق باشید.

ولید هلالات

معامله معامله  معامله معامله  معامله 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *