خوب است بدانیم که …

۱) دلار حواله سنا ۲۳ مهر ۲۳٫۹۴۰ – ۲۴٫۸۷۱ تومان، دلار بر اساس درهم ۲۷٫۳۱۲ تومان، دلار آزاد ۳۲٫۳۲۰ تومان

۲) در بورس کالا، روز چهارشنبه، الکیل بنزن خطی ۲۴۶میلیون ريال، اوره گرانول کرمانشاه ۴۴٫۵میلیون ريال، pvc آبادان ۲۵۵میلیون ريال، شمش روی ۵۵۸میلیون ريال، کریستال ملامین خراسان ۲۶۵میلیون ريال.

۳) روز چهارشنبه ارزش معاملات ۱۱همت، خروج پول حقیقی ۲۶۴میلیارد تومان، توجه حقیقی ها به پالایشی ها با خرید شپنا، شتران، تاپیکو. حمایت حقوقی از وسپهر، وبملت، وبصادر، فملی، اخابر

۴) وزیر صمت می گوید “قیمت‌های دستوری، صنعت خودرو کشور را با زیان هنگفت روبرو کرده است. اتخاذ برخی تصمیمات چالشی وزارت صنعت، معدن و تجارت برای بهبود شرایط کنونی کشور الزامی است، اگر همه بپذیریم که در مسیر منافع ملی حرکت کنیم در درازمدت به نفع اقتصاد ملی کشور خواهد بود.”

۵) صنایع خودرو، سیمان و فولاد در جلسه غیرعلنی مجلس طی هفته جاری بررسی می شود.

۶) متال بولتن گزارش داده است که تاجران در هفته گذشته حجم قابل توجهی شمش فولادی از فولادسازان ایرانی خریداری کرده‌اند که با افزایش تقاضا از کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس و همین‌طور کشورهای شرق آسیا (خصوصاً چین) انتظار می‌رود در ماه‌های اکتبر تا دسامبر به این مقاصد، صادر شود.

۷) مدیر عامل شستا می گوید “افزایش سرمایه از محل سهام جایزه به میزان ۷۷درصد به زودی انجام می شود. در بازگشایی از سهم حمایت می کنیم”

۸) پورابراهیمی در چادرملو گفت “با تعیین تکلیف نرخ سنگ آهن و منطقی شدن قیمت آن باید شرایط اجرای طرح های توسعه این شرکت را فراهم کنیم”

۹) برای نخستین بار در صنعت پتروشیمی کشور، پتروشیمی شهید تندگویان تولید نیمه صنعتی محصول مهم و استراتژیک (LOW MELT-PET) را آغاز کرد. این شرکت » تولید محصولات جدید دیگری همچون گرید‌های زیست تخریب پذیر، گرید PET G بسته بندی با شفافیت و دوام بالا، تولید کاتالیست‌های بر پایه آنتی موان مورد استفاده در واحد‌های تولید پلی‌اتیلن ترفتالات PET را آغاز خواهد کرد.

۱۰) ضریب فزاینده در شهریور امسال به عدد ۷٫۹ رسیده که در تاریخ اقتصاد ایران بی‌سابقه است. حجم نقدینگی نیز در پایان شهریور به عدد ۲ هزار و ۹۴۳ هزار و ۹۸۷ میلیارد تومان رسیده که این رقم در ۶ ماهه اول امسال ۱۷٫۱ درصد و در یک سال منتهی به پایان شهریور ۳۶٫۲ درصد رشد داشته است.

۱۱) مدیرعامل پتروشیمی جم می گوید “هم‌زمان با اجرایی شدن برنامه افزایش ظرفیت تولید گرید HD-52518 بالاتر از ظرفیت طراحی‌شده در واحد پلی‌اتیلن سبک خطی، رکورد تولید ۱۳۰ درصدی ظرفیت طراحی با موفقیت در این واحد ثبت شد.”

۱۲) تولید نفت و میعانات گازی روسیه در نیمه نخست ماه اکتبر نسبت به ماه سپتامبر ۰٫۲ درصد کاهش یافت.

۱۳) مدیر نظارت بر بازار بورس کالا می گوید “در حال حاضر شرکت فولاد مبارکه ورق سرد خود را در بورس عرضه می کند،ولی سایر تولیدکنندگان ورق سرد خود را با قیمت های بسیار بالا و در خارج از بورس می فروشند.”

۱۴) فاصله متانول cfr چین با فوب کره به بیش از ۶۰دلار رسیده و طبعا یکی از این ها در میان مدت باید اصلاح شود. بعید نیست متانول چین به ۲۲۰دلار در آینده نزدیک برسد.

۱۵) ارزش یوان چین در بازارهای جهانی در حال قدرت گیری در برابر دلار بوده و در اوج ۱۸ ماهه است. بانک CreditSwiss در تحلیل این وضعیت میگوید ارزش یوان در ادامه سال به ۶٫۶۶۹ در برابر دلار خواهد رسید و یکی از دلایل افزایش واردات کامودیتی ها به داخل این کشور است.

۱۶) بن سلمان و پوتین، برای دومین بار در هفته جاری بر سر تعادل بازار نفت مذاکره داشته اند. نشست فنی اوپک دوشنبه این هفته برگزار می شود.

۱۷) شاخص خرده فروشی ایالات متحده در ارزیابی ماهانه سپتامبر که انتطارات برای آن عدد ۰.۷٪ بود ، به عدد۱.۹٪رسید.

۱۸) دولت چین در ماه آگوست اقدام به فروش اوراق قرضه خزانه داری امریکا کرده است.

۱۹) کسر بودجه سالانه امریکا برای سال ۲۰۲۰ نیز رکورد تاریخی ثبت کرد و به ۳.۱۳ تریلیون دلار رسید.

۲۰) رهبر جمهوری خواهان در مجلس نمایندگان آمریکا می گوید “فکر نمیکنم تا قبل از انتخابات به توافقی حول بسته حمایت مالی دست پیدا کنیم.”

۲۱) موجودی انبارهای ورق گرم این هفته با افت شدید همراه گردید. کاهش تولید و تقاضای بیشتر صنایع پایین دستی پس از تعطیلات در پی افت موجودی در ایام تعطیلات عوامل اصلی کاهش موجودی انبارهای ورق گرم بوده است. ورق گرم CIS حدود ۴۹۰دلار است و در بورس کالا با دلار ۲۶هزار تومانی معامله می شود.

۲۲) مدیر کمپین بایدن که پیش از این درباره اعتمادناپذیری نظرسنجیها هشدار داده بود، در جمع فعال کمپین هشدار داد که “فاصله دو رقمی میان ترامپ و بایدن در نظرسنجیها واقعی نیست و هرگز نباید جدی اش گرفت.”

موفق باشید. ۲۷ مهر ۱۳۹۹

ولید هلالات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *