شروع یک معامله خوب و سود ده تا حدود زیادی بستگی به حالت روحی معامله گر دارد . به طوری که در بسیاری از موارد پیشنهاد میشود از معامله کردن پرهیز کنید . در موارد زیر سعی کرده ایم مواردی از مهم ترین مواقعی که نباید یک معامله را آغاز کنید ، اشاره کنیم :

۱ ) معامله با شک و تردید :

هر معامله گر در حد توان و دانش خود دارای قدرت تشخیص است . در روند معامله گری ، ضربه ای که از نادیده گرفتن نکاتی که میدانیم میخوریم ، بیشتر از نادانسته هاست . بسیاری از مواقع خود را سرزنش میکنیم که چرا اشتباهم را تکرار کردم ، چرا به شک خود اعتنا نکردم و بیشتر فکر نکردم یا چرا نکات بیشتری را بررسی نکردم . در این حالت معامله گر دچار پدیده « بی اعتنایی به آموخته ها» میشود . برای نجات از این حالت ، پیشنهاد میشود چک لیستی از مواردی که باید قبل از شروع معامله بررسی کنید تهیه کنید .

خود را ملزم کنید قبل از شروع معامله ، تمام موارد لیست را انجام دهید و به تک تک نکات توجه کنید . به خاطر داشته باشید برای شروع یک معامله باید هر آنچه دانش و مهارت دارید به کار ببندید تا در هیچ نقطه ای شک و تردید نداشته باشید . همه جوانب را بسنجید و از حداکثر توان خود برای بررسی و یک خرید موفق استفاده کنید . تک تک سلول های شما باید آماده یک شروع عالی باشد .

۲ ) عدم تمرکز و تصمیم گیری سریع :

تصمیم گیری برای خرید یا فروش در حین بازار میتواند بزرگترین اشتباه برای معامله گران باشد . در این حالت معامله گر تحت تاثیر تابلو معاملات و یا پیام های دیگر معامله گران اقدام به خرید بدون بررسی میکند . معامله گر تحت تاثیر هیجان تابلو معاملات و بالا رفتن قیمت ها دچار استرس میشود و حتی در مواردی در صف های خرید و نزدیک مقاومت خرید میکند .

در این حالت معامله گر دچار « تصمیم گیری عجولانه » میشود . برای دچار نشدن به هیجان تابلو به خاطر داشته باشید قبل از خرید و ترجیحا در خارج از زمان بازار و با آرامش کافی ، سهم را در تمام ابعاد بررسی کنید و روزها و شاید هفته ها منتظر باشید تا سهم به قیمت مورد نظر شما برسد . جمله درخشان منسوب به آبراهام لینکلن را همیشه به خاطر داشته باشید : « اگر هشت ساعت برای قطع کردن یک درخت وقت داشتم ، شش ساعت آن را صرف تیز کردن تبرم می کردم . »

۳ ) پس از پایان یک معامله بسیار سودآور :

در چنین مواردی معامله گر ، دچار « غرور معاملاتی » شده و فکر میکند از توانایی بالایی برخوردار است . معامله گر در این حالت به بسیاری از نکاتی که منجر به موفقیت قبلی شده ، توجه نمی کند و بدون استراتژی خاص و بررسی کافی اقدام به خرید می کند . عدم توجه کافی در خرید می تواند منجر به زیان شود . اگر یک معامله سودده را به پایان رسانده اید ، پیشنهاد می شود معامله جدید انجام ندهید و لیستی از کارهایی که فکر می کنید منجر به موفقیت شده است تهیه کرده و سعی کنید نقاط قوت خود را تقویت کنید .

۴ ) پس از پایان یک معامله بسیار زیان ده :

در چنین مواردی ، دورن معامله گر حس انتقام از بازار جلوه پیدا میکند . در این موارد فرد سعی میکند به سرعت پس از یک معامله زیان ده ، ضرر خود را جبران کند . اغلب در این مواقع فرد به صف های خرید حمله میکند و سعی در خرید سهم های صعودی دارد . در این مواقع خطر خرید سهم در سقف یا نزدیک مقاومت وجود دارد . پیشنهاد میشود ، اگر یک معامله زیان ده را به پایان رساندید ، برای جلوگیری از « معامله انتقام جویانه » پیشنهاد میشود قدری با خود خلوت کنید و نقاط ضعف خود را پیدا کنید و از معامله کردن پرهیز کنید .

۵ ) پس از جا ماندن از صعود سهمی که قبلا فروخته اید :

در این موارد فرد حس میکند سهم خود را به اشتباه و به قیمت کمی فروخته است . اغلب معامله گر سعی در خرید مجدد سهم دارد . در این مورد نیز خطر خرید در سقف و یا مقاومت وجود دارد . از سویی دیگر چون قبلا سهامدار این سهم بوده است ، روی سهم تعصب دارد و حتی پس از ریزش سهم نیز در فعال کردن حد ضرر دچار مشکل میشود .

۶ ) مواقعی که به پول نیاز دارید :

بازار مطابق با منطق خود کار میکند و به مواقعی که معامله گر نیاز به پول دارد توجهی ندارد . ممکن است روزها شرایط بازار مطلوب نباشد و نتوانید سودی کسب کنید ، پس کنار بنشینید و سعی کنید به روی شخصیت معاملاتی خود سرمایه گذاری کنید و آموزش ببینید .

در پایان فراموش نکنید که معامله گری فقط خرید و فروش نیست و در بسیاری از مواقع باید کنار کشید و نظاره گر بود زیرا نگهداری اصل سرمایه اولویت اصلی است .

جمع مدیران نامدار

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *