نسبت اشتغال جوانان ۱۵ تا ۲۴ ساله در ایران در تمامی سال‌ها (به‌استثنای ۲۰۱۱ و ۲۰۱۲) کمتر از ۲۰ درصد بوده است و در سال ۲۰۱۹ به ۱۹٫۴ رسیده است.

مرکز آمار و اطلاعات راهبردی وزارت کار در گزارشی به بررسی تطبیقی شاخص‌های عمده بازار کار میان ایران و چند کشور دیگر پرداخته است. گزارشی که نشان می‌دهد سهم جوانان ۲۴-۱۵ ساله از جمعیت ۱۵ ساله و بیشتر، در سال‌های ۲۰۱۱ تا ۲۰۱۹ در همه کشورهای موردمطالعه (ایران، کره جنونی، مالزی، فیلیپین، ترکیه، آلمان، فرانسه، انگلیس، آمریکا، برزیل و مکزیک) روند کاهشی داشته است.

در سال‌های ۲۰۱۱ تا ۲۰۱۹ نرخ بیکاری جمعیت ۱۵ ساله و بیشتر و همچنین نرخ بیکاری جوانان ۱۵ تا ۲۴ ساله در کشورهای آلمان، انگلیس، آمریکا و مکزیک همواره روند کاهشی داشته است.

نرخ بیکاری در انگلیس و آمریکا به ترتیب از ۸ درصد و ۸٫۹ درصد در سال ۲۰۱۱ به ۳٫۷ درصد در سال ۲۰۱۹ رسیده است که نشان می‌دهد نرخ بیکاری طی ۸ سال در این دو کشور بیش از ۵۰ درصد کاهش داشته است.

در کشورهای کره جنوبی (از ۲۰۱۴)، ترکیه (از ۲۰۱۳)، ایران (۲۰۱۴ تا ۲۰۱۳)، برزیل (۲۰۵ تا ۲۰۱۷)، مالزی (۲۰۱۵ تا ۲۰۱۷)، فرانسه (۲۰۱۱ تا ۲۰۱۵) نرخ بیکاری روند افزایشی داشته است.

همچنین نرخ بیکاری در کشورهای آلمان، فیلیپین، مالزی، کره جنوبی، انگلیس، آمریکا و مکزیک تک‌رقمی بوده است. حتی در کشورهای کره جنوبی، مالزی و فیلیپین نرخ بیکاری طی این سال‌ها همواره کمتر از ۲ درصد بوده است.

در سال‌های ۲۰۱۱ تا ۲۰۱۹، نرخ مشارکت اقتصادی جمعیت ۱۵ ساله و بیشتر در کشورهای کره جنوبی، مالزی، آلمان، انگلیس، آمریکا، برزیل و مکزیک بیش از ۶۰ درصد و در فرانسه نیز بیش از ۵۶ درصد بوده است.

نرخ مشارکت اقتصادی جمعیت ۱۵ ساله و بیشتر در ترکیه از سال ۲۰۱۳ به بیش از ۵۰ درصد رسیده است.

نرخ مشارکت اقتصادی جمعیت ۱۵ ساله و بیشتر در ایران طی این سال‌ها بیش از ۴۱ درصد بوده است و در سال ۲۰۱۹ به ۴۴٫۱ درصد رسیده است.

نرخ مشارکت اقتصادی جوانان ۲۴-۱۵ ساله طی سال‌های موردبررسی در ترکیه، آلمان و برزیل رو به افزایش است.

نرخ مشارکت اقتصادی جوانان ۲۴-۱۵ ساله طی سال‌های موردبررسی در آمریکا بیش از ۵۰ درصد، مالزی، ترکیه (از ۲۰۱۴) و مکزیک بیش از ۴۰ درصد، انگلیس و برزیل بیش از ۵۰ درصد و در ایران بیش از ۲۶ درصد است.

نسبت اشتغال طی سال‌های ۲۰۱۱ تا ۲۰۱۹ در آلمان و آمریکا روند افزایشی داشته. مکزیک نیز از سال ۲۰۱۵ افزایش نسبت اشتغال را تجربه کرده است.

نسبت اشتغال در کره جنوبی، مالزی، فیلیپین، آمریکا (از ۲۰۱۶)، انگلیس (از ۲۰۱۵) نزدیک یا بیش از ۶۰ درصد، در فرانسه بیش از ۵۰ درصد و ترکیه بیش از ۴۵ درصد بوده است.

در ایران نیز نسبت اشتغال طی سال‌های ۲۰۱۱ تا ۲۰۱۹ (به‌استثنای ۲۰۱۴) روند افزایشی داشته ولی میزان آن طی این سال‌ها کمتر از ۴۰ درصد بوده است.

این در حالی است که در آلمان، آمریکا و فرانسه نسبت اشتغال جوانان رو به افزایش هست. در انگلیس و آمریکا نسبت اشتغال جوانان طی سال‌های اخیر به ۵۰ درصد رسیده است.

نسبت اشتغال جوانان ۱۵ تا ۲۴ ساله در ایران در تمامی سال‌ها (به‌استثنای ۲۰۱۱ و ۲۰۱۲) کمتر از ۲۰ درصد بوده و در سال ۲۰۱۹ به ۱۹٫۴ رسیده است.

کدام بخش ها بیشترین شغل را ایجاد کرده اند؟

در سال‌های ۲۰۱۱ تا ۲۰۱۹، سهم شاغلان بخش کشاورزی (از کل شاغلان ۱۵ ساله و بیشتر) در تمام کشورهای موردبررسی روند کاهشی داشته و در فیلیپین و ترکیه روند نسبتاً تندتری نسبت به دیگر کشورها داشته است.

سهم شاغلان بخش کشاورزی در کشورهای آلمان، انگلیس و آمریکا همواره کمتر از ۲ درصد و در فرانسه کمتر از ۳ درصد بوده است.

در ایران سهم شاغلان بخش کشاورزی در سال‌های اخیر اندکی افزایش داشته و به ۱۷٫۷ در سال ۲۰۱۹ رسیده است.

در سال‌های ۲۰۱۱ تا ۲۰۱۹، سهم شاغلان بخش صنعت (بدون ساختمان) از کل شاغلان ۱۵ ساله و بیشتر در کشورهای ایران، فیلیپین و مکزیک روند افزایشی و در سایر کشورها روند کاهشی داشته است.

در سال‌های ۲۰۱۱ تا ۲۰۱۹، سهم شاغلان بخش ساختمان (از کل شاغلان ۱۵ ساله و بیشتر) در کشورهای کره جنوبی، آمریکای، مکزیک و فیلیپین روند افزایشی داشته است.

سهم شاغلان بخش ساختمان در کشورهای موردبررسی (به‌استثنای ایران) طی سال‌های مذکور همواره کمتر از ۱۰ درصد بوده است. در ایران سهم اشتغال در بخش ساختمان از سال ۲۰۱۴ روند کاهشی داشته است و در سال ۲۰۱۹ به ۱۲٫۵ درصد رسیده است.

در سال‌های ۲۰۱۱ تا ۲۰۱۹، سهم شاغلان بخش خدمات (از کل شاغلان ۱۵ ساله و بیشتر) در تمام کشورهای موردبررسی تقریباً روند افزايشي داشته است.

در ایران سهم شاغلان بخش خدمات طی سال‌های مذکور به بیش از ۵۰ درصد رسیده است.

اتاق تهران (اکونومیست فارسی)

#شغل #اشتغال #اقتصاد #صنعت

تحلیل شرکت های بورس اوراق بهادار را در گزارش بازار بخوانید.
کانال تلگرام: https://t.me/farabibourse
ما را در آپارات دنبال کنید: http://www.aparat.com/kargozari.org
خرید و فروش آنلاین سکه و طلا : https://kargozari.org/2018/05/25/gold

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *