در پتروشیمی پارس ، کاهش قیمت جهانی نفت ناشی از کرونا باعث شد تا نرخ LPG به شدت سقوط کند. نرخ اتان نیز در ۵ماه نخست سال تا حدی زیادی از نرمال پایین تر بود و نرخ استایرن منومر نیمه نخست از متوسط سال ۹۸ پایین تر بود. این چیزی است که کمتر در پتروشیمی ها دیده می شود چون اساسا پتروشیمی پارس، بالا دست پتروشیمی است و با نفت همبستگی بسیار بیشتری دارد تا مثلا پلیمر سازها، هرگونه افزایش با اهمیت قیمت نفت می تواند مارجین سود پتروشیمی پارس را بهبود بخشد چون نرخ خوراک ضریبی از نرخ محصول است و فاصله ریالی آن ها بیشتر می شود.

اگر فرض کنیم که گاز غنی در نیمه دوم ۴۴ میلیون ریال باشد و سایر مواد اولیه مشابه نرخ فروش جم و نوری نوسان کرده باشد و نرخ فروش شرکت نیز شیب مشابه LPG عربستان را داشته باشد، آنگاه حاشیه سود نیمه دوم مشابه نیمه اول خواهد بود با این تفاوت که درآمد ۷۰ درصد رشد می کند و شرکت ۷۶هزار میلیارد ریال سود ناخالص می سازد. در نیمه اول فروش دارایی و سهام منجر به شناسایی سایر درآمدها شده که در نیمه دوم تکرار نمی شود اما در نیمه دوم تقسیم سود آریاساسول می تواند ۳۸هزار میلیارد ریال به پارس DPS برساند. ازین زاویه پارس حدود ۱۹۰۰۰ ریال Eps خواهد داشت.

برای سال بعدی اگر نفت همین حوالی باشد، سود پارس مشابه ۹۹ خواهد بود چون از یک طرف سایر درآمدها حذف می شود و از طرف دیگر سود آریاساسول اندکی بالاتر است. البته فرض ما این است که نرخ ارز نیمایی در همین محدوده فعلی بماند و یادآور می شود که نفت، آیتم مهمی است.

در نهایت

پتروشیمی پارس از تغییرات قیمت نفت اثرات مهمی می گیرد. در نیمه نخست سال با سایر درآمدها ۷۱۳۳ ريال سود ساخت، در نیمه دوم هم به ضرب Dps آریاساسول به ۱۹۰۰۰ ريال eps می رسد.(مجموع سال)

اگر شرایط به همین شکل باشد، سود سال بعد پارس تفاوت چندانی با سال ۹۹ نخواهد داشت اما تغییر قیمت نفت می تواند عامل مهمی باشد.

ولید هلالات

تحلیل شرکت های بورس اوراق بهادار را در گزارش بازار بخوانید.
کانال تلگرام: https://t.me/farabibourse
ما را در آپارات دنبال کنید: http://www.aparat.com/kargozari.org
خرید و فروش آنلاین سکه و طلا : https://kargozari.org/2018/05/25/gold

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *