یک بحثی وجود دارد به نام بازده مورد انتظار . البته همه در ذهن خودمان، حتی در زندگی روزمره هم از این مولفه استفاده می کنیم اما در دنیای مالی، فرموله شده و اصل و اساس بازار بر همین منطق استوار است.

همانطور که چارتیست ها می گویند همه چیز در قیمت لحاظ شده، حقیقتا باید بگوییم در دنیای مالی همه چیز در بازده مورد انتظار دیده شده است. از ریسک های سیاسی و نظامی تا تورم انتظاری و پیشبینی در خصوص نرخ ارز، در همین بازده مورد انتظار لحاظ شده و از اساس خود مفهوم p.e نیز، نشات گرفته از بازده مورد انتظار است.

خوب، حالا بحث اینجاست که بازده مورد انتظار امروز فعال بازار سرمایه با بازده مورد انتظار نیمه نخست سال، تفاوت کرده یا نه؟

اگر پاسخ مثبت باشد، این یعنی مدل ترید کردن های شما اگر در نیمه اول سال موفق بود، لزوما در نیمه دوم کارایی ندارد. شما امروز به استراتژی جدیدی نیاز دارید چون بازده مورد انتظار بازار تغییر کرده است.

وقتی تورم انتظاری رقم پایینی باشد و دلار انتظاری صعودی نباشد، بازده مورد انتظار نمی تواند چندین برابر سود بدون ریسک تعریف شود. در چنین بازاری ۵درصد بازدهی ماهانه، یعنی یک حرکت فوق العاده در معامله گری!

بنابراین توجه کنید که وقتی بازار چند روز پشت سر هم مثبت بود، فرصت خرید نیست. وقتی بازار چند روزی منفی بود، فرصت فروش نیست!

یعنی از منفی ها برای خرید بهره ببرید و نترسید. برخلاف چندماه قبل که لازم بود همراه بازار باشید، اتفاقا الان برای پیروزی لازم است ساز مخالف بزنید. یعنی وقتی همه ترسیدند و فروشنده شدند، از قرمزی تابلو نهراسید، سهمی که با تحلیل یافته اید را چند روزی دنبال کنید و جای خوب، به وقت مناسب بخرید و صبر کنید تا باد موافق بوزد.

در طرف دیگر، وقتی قیمت سهام به تارگت تحلیلی شما رسید، به جو بازار توجه نکنید. به آن وزن ندهید! آن حالتی که یک سهمی می توانست از ارزش خود فاصله بسیار زیادی بگیرد، وجود ندارد. وقتی به تارگت نزدیک شدید، گزینه های بهتر بیابید و در معاوضه سهمی که تارگت زده با سهمی که پتانسیل رشد دارد، درنگ نکنید.

حتما موفق می شوید.

ولید هلالات

 

تحلیل شرکت های بورس اوراق بهادار را در گزارش بازار بخوانید.
کانال تلگرام: https://t.me/farabibourse
ما را در آپارات دنبال کنید: http://www.aparat.com/kargozari.org
خرید و فروش آنلاین سکه و طلا : https://kargozari.org/2018/05/25/gold

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *