کرونا چه بلایی بر سر اقتصاد ایران آورد؟

مرکز پژوهش‌های مجلس در گزارشی اعلام کرد کرونا هم میزان تولید را کاهش می‌دهد و هم به کسری بودجه بیشتر دامن می‌زند.

نتیجه اینکه اقتصاد هم درگیر تورم بالاتر می‌شود و هم نرخ رشد اقتصادی پایین‌تر.

تعطیلی کسب‌وکارها باعث بیکاری افراد می‌شود و این بیکاری و کاهش درآمد به کاهش تقاضا منجر می‌شود.

چون زمان معینی برای اتمام کرونا نمی‌توان اعلام کرد، خانوارها تقاضای فعلی برای خرید را به تعویق می‌اندازند و بیشتر پس‌انداز می‌کنند.

به گزارش مرکز آمار، نرخ رشد اقتصادی بخش خدمات در سه ماهه اول امسال منفی ۳.۵ درصد است.
این بدترین نرخ رشد اقتصادی بخش خدمات در ۳۳ فصل گذشته است.

از یک میلیون و ۵۰۰ هزار نفر شاغلی که در بهار امسال شغل خود را از دست داده‌اند، حدود نیمی (۴۹ درصد) در بخش خدمات مشغول به کار بوده‌اند.

دولت اعتبار کافی برای حمایت همزمان از خانوارها و بنگاه‌ها ندارد و در این شرایط سیاست دولت بیشتر بر حمایت نقدی از خانوارها متمرکز می‌شود.

دولت حتی اگر هم بخواهد نمی‌تواند از برخی از مشاغل حمایت کند. چراکه افرادی شغل و درآمد خود را از دست داده‌اند که دارای مشاغل غیررسمی و فاقد بیمه‌اند.

این گروه با از دست رفتن شغل به بیکاران فقیر تبدیل می‌شوند.

از طرف دیگر چون این افراد پیش از این شغل داشته‌اند و تحت حمایت نهادهایی مانند کمیته امداد و بهزیستی هم نیستند، کمک‌های یارانه‌ای و معیشتی دولت هم شامل آنها نمی‌شود./تجارت‌نیوز

کانال اکونومیست فارسی

#کرونا   #اقتصاد

کسری بودجه

مرکز پژوهش‌های مجلس در گزارشی اعلام کرد کرونا هم میزان تولید را کاهش می‌دهد و هم به کسری بودجه بیشتر دامن می‌زند.مرکز پژوهش‌های مجلس در گزارشی اعلام کرد کرونا هم میزان تولید را کاهش می‌دهد و هم به کسری بودجه بیشتر دامن می‌زند.مرکز پژوهش‌های مجلس در گزارشی اعلام کرد کرونا هم میزان تولید را کاهش می‌دهد و هم به کسری بودجه بیشتر دامن می‌زند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *