گزارش بازار امروز شنبه ۸ آذر ۹۹

شنبه شور انگیز …

امروز بازار سرمایه یک روز خاص و بیاد ماندنی را برای خود ثبت کرد روزی که به خود قول داد شجاع باشد و نترسد و همین اتفاق هم رخ داد و بازار امروز علاوه بر غلبه بر ترس خود به نوعی مقاومت های جدی و خاصی را هم پشت سرگذاشت که مدتها برای شکست ان لحظه شماری میکرد .

امروز بازار با ترس و لرز آغاز کرد …

اگر خبر ترور ناجوانمردانه دانشمند هسته‌ای موشکی نبود ، بازار با خبرها از اتفاقاتی که شنیده بود و در این چند روز تجربه می کرد روز سبز ترو بهتری را داشت البته انصافا امروز هم شنبه شیرین و شور انگیزی را تجربه کردیم .

بیایید یک موضوع را با هم خودمانی تر بررسی کنیم یکبار قبل تر هم در مورد انتخابات امریکا نوشتیم و باز میگوییم ما بورسی ها تحلیل گران سیاسی خوبی نیستیم و متاسفانه بسیار جو زده و با اعتماد به نفس بالا هم پیش می رویم …

بازار سرمایه به بزرگنمایی مشکلات در برخی اوقات و البته چشم پوشیدن روی برخی از انها درنهایت ممکن خود عمل میکند .

یعنی در اغلب اوقات در حال بزرگ کردن برخی مشکلات کوچک و یا کوچک شمردن برخی اتفاقات بزرگ است و هیچ وقت بر مدار تعادل در این چند وقت عمل نکرده است در مورد اتفاقات اخیر دیروز هم داشتیم قطعاً ما تحلیلگر مسائل سیاسی نیستیم و این تعجب را داریم که چطور بورسی ها با چه اعتماد به نفسی این مسائل را تجزیه و تحلیل می کنند افرادی که اکثر پیش‌بینی‌های سیاسی آنها اشتباه بوده همین انتخابات امریکا و ترامپ و بایدن یک نمونه است .

به هر حال این خاصیت بچه های بازار است باز هم می‌گویم ما تحلیلگر سیاسی نیستیم اما احساس می کنم در شرایط فعلی طرف مقابل یا بهتر است بگوییم طرف‌های مقابل اعم از اسرائیل و آمریکا عربستان قصد وارد کردن ایران به یک جنگ آشوب منطقه ای را دارند و ایران نشان داده هوشیار تر از این حرفهاست که وارد این فضا شود امروز روحانی هم همین را گفت .

شش هفته پر تنش را احتمالاً خواهیم داشت

ریسک سیاسی در این ۶ هفته شاید در حداکثر ممکن خود باشد از همین رو احساس می کنیم باید عاقلانه و منطقی رفتار کرد نه بدبین بود و نه خیلی خوش بین و حرف آخر اینکه این یک رویداد امنیتی است رویدادهای امنیتی تا وقتی فاز امنیتی دارند خیلی برای بازار چالش و اتفاق خاصی نیستند اما زمانی که بعد نظامی پیدا می کنند می توانند برای بازار چالش افرین باشند . تجربه شهادت سردار سلیمانی تجربه نزدیک بازار و این رویداد است و برخی که امروز می فروختند آن را با آن زمان مقایسه می‌کردند که البته از دید ما مقایسه درستی نبود …اما این یک حاشیه بود و به نظر اصل چیز دیگری است .

در بازار یک اتفاق مهم در حال رخ دادن است که کمتر کسی به آن توجه می‌کند

البته توجه می‌شود اما تحلیل کمتر صورت میگیرد ما با بازارهای جهانی مواجه ایم که رشد خوبی را طی همین مدت داشتند و شاهد افزایش قیمت ها بودیم از نفت ، مس، روی ،سرب، آلومینیوم محصولات پتروشیمی اعم از متانول ،اوره ،پلیمرها محصولات نفتی مانند نفتا، بنزین و محصولات فولادی و سنگ آهنی در همه این موارد شاهد افزایش نرخ هستیم و این در حالی است که بازار خیلی واکنش قوی را نسبت به این موضوع ندارد.

اثرات این افزایش زمانی خود را نشان می دهد که ما ثبات نرخ نیما را شاهد باشیم و بعد شرکت ها روی این ثبات فروش انجام دهند یا به عبارت دیگر افزایش صادرات به واسطه گشایش ها و افزایش درآمد به واسطه افزایش نرخ و ثبات نیما مهم‌ترین رویداد است که می‌تواند بخش مهمی از بازار را با خود همراه و شرایط خوبی را رقم بزند.

امروز بازار اتفاقات خوب دیگری را هم داشت یک روز خوب از نظر حجم بود شاخص ها باردیگر گارد صعودی گرفتند و از همه مهم تر چارتیست ها دوباره به بازار امیدوار شدند

مثلا امروز یکی از چارتیست ها برای ما نوشته بود یکی از آن اتفاقات جالب سیگنال “تغییر روند “در بازار سرمایه از نزولی چند ماه اخیر به روند صعودی است که توسط اندیکاتور “ابر ایچیموکو” در حال صادر شدن است که در نمای شاخص هموزن صادر شده و در شاخص کل نیز با اندکی تاخیر فردا صادر خواهد شد به نظر همه این موارد و عوامل میتواند نقاط خوب و مثبتی برای بازار سرمایه باشد .

امیدواری چارتیست ها میتواند به برگشت برخی پول های مردد و خاص کمک شایانی کند که احتمالا این موضوع از امروز اغاز شده و ادامه خواهد داشت . حجم معاملات و جریان سازی ها در بازار نیز ان را نشان میدهد .

و اما در بازار …

شنیدید میگویند خشت اول گر نهد معمار کج ! یک بار بازار سرمایه یک دوره سخت و خاص را تجربه کرده است و با شرایط پیچیده ای مواجه بود و به نظر میرسد دوباره شاهد حضور برخی جریان های پولی در بازار باشیم با رکود بازار طلا و سکه و خودرو و حتی مسکن به نظر بخشی از پول ها به سمت بازار می ایند و این میتواند نقطه مثبت و امیدوار کننده بازار ما باشد و البته تازه اغاز ماجراست .

ماجرایی که بارقبل به یک صعود شیرین و یک نزول سخت تبدیل شد . این بار اگر خشت های این جریان پول و اجرها و ملات های این دیوار را درست نچینیم باردیگر با کمی افزایش قیمت ها دوباره فرو میریزد .در سوی دیگر گزارش های ماهانه و شرایط بازارهای جهانی و اتفاقات پیش رو نشان میدهد بازار این بار باید کمی بر مبنای بنیاد و تحولات بنیادی حرکنت کند و اگر غیر این باشد فضا باردیگر جور دیگری پیش می رود .

امیدواریم این بار همه دقت بیشتری را داشته باشند دود این بحران به چشم همه میرود پس بهتر است هر طور شده و هر جور شده همین اغاز راه به فکر اتفاقات ،انتهای ان باشیم بازار و فعالان ان دیگر طاقت یک سوپر سقوط و افت و بحران را ندارد …

پیرو سلسله مراتب مرتبط با صنایع امروز سراغ صنعت سیمان می‌رویم صنعتی که مواد اولیه در داخل و محصولات هم عمدتاً در داخل مصرف می‌شوند سیمان به دلیل ماهیت کالا کمتر امکان صادرات دارد اما به هر حال برخی سیمانی های منطقه صادرات را انجام می دهند که خیلی فاز تحریم روی آنها اثر گذار نبوده

در مورد صنعت سیمان یک نکته بسیار حائز اهمیت است

مصرف کننده عمده این صنعت به نظر خود دولت است با بودجه های عمرانی از همین رو اگر شاهد رکود نباشیم همچنین با افزایش درآمد نفت بودجه‌های عمرانی رونق بگیرد می توان شاهد بهبود نسبی فروش این شرکت ها و افزایش سودآوری آنها باشیم اثرات بایدن را در وضعیت سیمان تنها با این موضوع می‌توان تجزیه و تحلیل کرد که رشد درآمدها و رشد درآمد اقتصادی منجر به افزایش بودجه عمرانی شده و این افزایش سیمان را رقم بزنند در غیر این صورت اگر دولت و بازار مسکن وارد فاز رکود شوند صنعت سیمان نیز از این موضوع بی تاثیر نخواهد بود

بتا سهم

#گزارش_بازار

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *