طی هفته های اخیر بازار توانست از کف قیمتی که پس از ریزش ساخته بود رها شود و طی یک هفته با تزریق منابع از سمت حقوقی به میزان بیش از ۳همت، شاخص در سطح یک میلیون و ۲۲۰هزار واحد متعادل شد و در هفته بعد ازان دو دسته مورد اقبال قرار گرفتند که یک ترند صعودی جدید را پدید آوردند:

نخست شرکت هایی بودند که به باور تحلیلگران P.e تحلیلی آن ها به محدوده مناسبی رسیده بود لذا با دید تقسیم سود و eps سال ۱۴۰۰ نقدینگی حبس شده در صندوق های درآمد ثابت به سمت سهام سرازیر شد.

دومین دسته، شرکت هایی بودند که افت سنگینی را تجربه کرده بودند اما عملا پتانسیل هایی داشتند. مباحثی نظیر تجدید ارزیابی، قابلیت محاسبه NAV و خوش معامله بودن، از مواردی بود که باعث اقبال بازار به این دسته سهم ها شد.

شاخص از کفی که ساخت حدود ۲۵درصد رشد کرد. در این میان برخی نمادها کمتر و برخی بیشتر از شاخص کل بازدهی دادند. برخی نمادها هنوز از سقف تاریخی فاصله معناداری دارند اما لزوما به آن برگشت نمی کنند لذا همکنون قیاس ها نباید با سقف تاریخی باشد بلکه باید دید سرمایه گذارانی که در سود هستند تا چه عددی حاضر به شناسایی سود خواهند بود.

دست به دست شدن بازار و اصلاح برای جذاب شدن قیمت از نیازهای بازار سهام است. این منفی شدن ها هم ۲ دلیل دارد:

۱) آن هایی که پایین خریده اند سود شناسایی می کنند اما نه به هر قیمتی! مشاهده می کنید که فروشنده همچون ماه های قبل به یکباره عرضه آبشاری تا صف فروش انجام نمی دهد بلکه تومن به تومن رقابت می کند چون قصد خروج از بازار ندارد بلکه به دنبال شناسایی سود است.

۲) خریداران جدید علاقه مند به انجام معاملاتی در قیمت های بهتر هستند به عبارتی محکم و با اطمینان خرید نمی کنند چون مطمئن نیستند که بازار چه میزان اصلاح می کند و همینکه آن ها اندکی عقب بنشینند خوب طبعا فروشنده ها جلو می آیند و رنگ تابلو قرمز می شود.

با این حال آینده در میان مدت و بلند مدت روشن است ازین جهت که:

اولا گزارش های ماهانه و فصل پاییز از راه می رسد. از دو هفته آینده گزارش ها روی کدال می آیند و شرکت هایی که پتانسیل دارند با چاشنی سود و مباحث بنیادی خریدار پیدا می کنند. ازین زاویه همکنون به جای چشم دوختن به TSE به دنبال گزینه هایی باشید که احتمالا گزارش خوبی خواهند داد.

ثانیا برخی نمادهای بازار به واسطه تجدید ارزیابی، فروش دارایی و NAV برای بازار جذاب است. حالا برخی ازین ها اخبارشان موثق تر است و خوش معامله تر هستند! این ها قاعدتا در چشم بازار خواهند آمد. لیستی ازین نمادها تهیه کنید و آن را را دنبال کنید. در روزهای بعدی نسبت به خرید آن ها اقدام کنید.

حالا ممکن است تماما در سهام باشید و عملا وجه نقدی نداشته باشید. باز هم وضعیت شما خوب است. دست به دست شدن بازار یعنی همین! اینکه شما سهمی کشف کنید که از سهام موجود در پرتفوی شما ارزنده تر است. عموما حرکت بازار اپیدمی است لذا شاید سهم شما مثلا ۷-۸ درصد اصلاح کند اما سایر سهام نیز چنین وضعیتی دارند لذا میتوانید در نقطه مناسب پرتفوی خود را اصلاح کنید.

بر اساس ریسک پذیری می توانید از شرکت های EPS محور یا خبر محور انتخاب کنید و فراموش نکنید در بازارهایی که بازده مورد انتظار پایین است، قیمت تمام شده خرید بسیار مهم خواهد بود. در خرید سهام رنجری را کنار بگذارید و آهسته – آهسته در قیمت های مناسب بخرید.

همین روال را پیش بروید، حتما موفق می شوید.

ولید هلالات

#بازار_بورس  #تحلیل  #کف_قیمتی  #گزارش-ماهانه

کف قیمتی / کف قیمتی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *