بازار طی یک ماه اخیر همه مدل روندی را به نمایش گذاشت و بسیاری از واقعیت های جدید خود را نیز نمایان کرد.

ابتدا اینکه پس از یک دوره سقوط، در یک محدوده ای با وجود آنکه خروج پول صورت می گرفت اما در همانجا ۳همت حقوقی ها از حقیقی ها خریدند و بازار کف قیمتی ساخت لذا این بحث که بازار خوب ، بازاری است که حقیقی از حقوقی می خرد، اینجا نقض می شود.

به نظر کف قبلی را حقوقی ساخته و حقیقی هایی که در نقطه نهایی نا امید بودند در پایین ترین قیمت سهم را به حقوقی فروختند. حالا وقتی به ۴هفته اخیر نگاه می کنیم عمدتا ارزش معاملات در سطح ۱۹ تا ۲۰ همت بوده و میانگین هفتگی هم همین حوالی است.

در هر هفته عمدتا نیمی از روزها ورود پول حقیقی و نیم دیگر خروج پول داشته ایم.

با این حال در دو هفته نخست روند اخیر که از شاخص یک میلیون و ۲۲۰هزار واحد آغاز شد، با یک ورود پول منطقی و نرمال بازار به راحتی صعودی می کرد، در هفته سوم شیب صعود کُند شد و عمده بازدهی در شاخص هم وزن صورت گرفت اما در مجموع دو هفته اخیر وقتی به قیمت سهام شرکت های بزرگ بازار از گروه هایی با ارزش بازار بالا نگاه می کنیم، جمع بازدهی صفر داشته اند.

اصل جریان به این صورت است که بازار وقتی چند روز پول تزریق می کند، سهم می خرد و بازار بالا نمی رود، به این نتیجه می رسد که اگر بازار رشد نکند پس باید اصلاح کند و این تصمیم جمعی باعث قرمز شدن تابلو و صف فروش های اپیدمی می شود. در واقع حقوقی ها در دو هفته اخیر روی قیمت های خاصی در نمادهای بزرگ، هر صف خریدی را عرضه کردند و مانع از رشد شدند.

وقتی حقیقی ها دیدند که زورشان نمی رسد! پس به جای نگهداری، سهام فروختند! این دقیقا رفتاری است که در تناقض با آن چیزی است که در سال های قبل می دیدیم.

یعنی وقتی ما می گفتیم دید کوتاه مدت، مقصود چیزی حدود یک فصل مالی بود. سرمایه گذار هم وقتی سهام می خرید انتظار رشد قیمت در کوتاه مدت نداشت اما همکنون بازده مورد انتظار کوتاه مدت بسیار متفاوت از دیدگاهی است که در گذشته وجود داشت.

بر این اساس آن هایی که به دید p.e و dps خرید و فروش می کنند باید در قیمت های مناسب خرید کنند و به هیجان بازار توجه نکنند.

آن هایی هم که به قصد نوسان گیری وارد بازار می شوند و بازده مورد انتظار کوتاه مدت آن ها عدد بالایی است باید دقت کنند که این بازار هرجا که خرید کند اما توان عبور از مقاومت را نداشته باشد، آنچنان می فروشد که …

این رفتار دقیقا در دلاری ها هم دیده می شود. یعنی آنجایی که توان رشد وجود ندارد و بانک مرکزی در فروش می آید، خود این ها زیر قیمت بانک، می فروشند!

من برخلاف بسیاری از دوستان تصور نمی کنم که این مدل معاملاتی صف خرید و صف فروش به این زودی ها تمام شود.

یعنی ما همیشه روی نمودار طی ۱-۲ کندل برگشت می کنیم و شارپ حرکت می کنیم. به قولی V شکل است حرکت هایمان و U شکل نیست. خیلی شارپ می رویم و می آییم چون تریدرها، پوزیشن خود را به سرعت معکوس می کنند و فارکس گونه رفتار می کنند گویی که می شود پوزیشن معکوس گرفت!

طبعا حالا وقتی بازار می ریزد به نفع هیچ کس نیست ازین زاویه هم باید عادت کنیم که وقتی بازار منفی می شود همه دنبال مقصر باشند.

به نظر می رسد آرزوی همه این است که مثلا وقتی شاخص به ۱٫۵ میلیون واحد رسید در آن نقطه متعادل می شد و برای مدت ها در همان حوالی می ماند اما به نظرم این آرزو برآورده نمی شود یعنی به کف قیمتی هم که برسیم، شارپ بر می گردیم بالا و باز به مقاومت که رسیدیم، همین تکرار می شود.

ولید هلالات

 

تحلیل شرکت های بورس اوراق بهادار را در گزارش بازار بخوانید.
کانال تلگرام: https://t.me/farabibourse
ما را در آپارات دنبال کنید: http://www.aparat.com/kargozari.org
خرید و فروش آنلاین سکه و طلا : https://kargozari.org/2018/05/25/gold

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *