گزارش بازار امروز سه شنبه ۹ دی ۹۹

دوباره ها دوباره ها …

بازار امروز با نگاهی بهت الود به صفحه معاملات نگاه میکرد جایی که حجم و ارزش برخی معاملات هوش از سر همه میبرد و جای دیگر برای چندرغاز جمع کردن صف فروش برخی کاسه گدایی دستشان گرفته بودند !

واقعا بازار امروز عجیب بود حجم معاملات برخی سهم ها نظیر کاما کوثر برکت و برخی غذایی ها و … نشان میداد این جریان پول سرخورده از بازی بد حقوقی ها حالا مسیر دیگری را پیدا کرده است. برخی دوستان به ما خرده میگیرند که چرا دایم بزرگ و کوچک میکنید این چه مقیاسی است باور کنید هیچ وقت اندازه یک شرکت مد نظر ما نبوده و همیشه گفتیم ارزندگی باید جای اندازه را بگیرد گاهی اوقات سهم کوچکی میتواند شرایط خوبی از ارزندگی را داشته باشد .

اصلا بحث ما این تقسیم بندی در کوچک و بزرگ ها نیست بحث این است که ایا ارزش بازارهای فعلی برخی نماد ها با جریانات اتی و هر طرح و برنامه ای که دارند یکی است ؟!

ایا ارزش بازار یک شرکت غذایی با یکی از هلدینگ بزرگ پتروشیمی پالایشی معدنی کشور یکی شده و این منطقی است ؟! چیزی که ما را نگران کرده این رفتار غیر منطقی بازار و جریان عجیب نوسان گیری و پروژه بازی است که فکر میکنیم اخر و عاقبت جالبی نداشته باشد .

اما این را هم بگوییم این رفتار ناشی از عملکرد بسیار بد و ضعیف برخی حقوقی های ماست که حریص پول بوده و صف خرید را به ثانیه پاسخ میدهند عرضه مداوم این سهم ها باعث اشباع روند سهم شده و این شکاف عمیق را بین نماد ها به وجود اورده که مهم ترین نتیجه ان سردرگمی برخی سهامداران و فراری شدن پول ها از بازار است .

در روزهایی که گزارش‌های ماهانه راهی کدال میشد و واکنش بازار معکوس بود

یا به قول دوست عزیزی گزارش خوب ماهانه و سوپرفروش‌ها سیگنال فروش بود تا خرید دو نکته در ذهن نقش می بست و به نوعی ترس ما از این رویداد بود نکته اول این بود که در جریان روند گزارش دهی شرکت ها شرایط طوری تغییر کرد که با آمدن گزارشات تعجب همه بیشتر و واکنش بازار بدتر می شد !

این بی تفاوتی این موضوع را در ذهن نشان می داد که وقتی بازار به این گزارش ها واکنش نشان نمی دهد یعنی از مدار درست تحلیل خود خارج شده این حس ترس ما را تقویت می‌کرد که نگاه بازار به چیز دیگری است و اصلا دنبال چیز دیگری است .عامل بعد می شود عامل تغییر اشتباه تاکید میکنیم روی کلمه اشتباه !

تغییر اشتباه پارادایم معاملاتی برخی از سهامداران است که به جای شرایط میان مدت و تحلیلی سراغ بازی های نوسانی رفتند و این رفتار آنقدر تکرار شده که در حال حاضر مشکل بازار این است که دیگر کسی به این گزارش‌ها توجهی نمی‌کند با خود فکر کرده اید اگر فرض کنیم گزارش اذر ماه شرکت ها برای ماه‌های آتی فقط تکرار شود نه افزایش یابد فقط تکرار شود با همین شرایط و همین چشم انداز انداز ۱۴۰۰ شرکت ها فروش های عجیبی را خواهد داشت که می‌تواند شرایط باثبات و خوبی را برای بازار رقم بزنند.

اما تقریباً همه این را می دانند و کسی سراغ این موضوع نمی رود البته برخی می‌گویند این بی توجهی به دلیل عدم ثبات ارزی و نبود چشم‌انداز روشن برای دلار است این موضوع را رد می‌کنیم چرا که معتقدیم میانگین دلار از امروز تا پایان ۱۴۰۰ نمی‌تواند کمتر از ۲۰ هزار تومان یا ۲۲ هزار تومان باشد نکته بعد که به نظر ضعف بازار است این است که بازار از تحلیل نتیجه نگرفته شکست‌ها را هم گردن بی تحلیلی انداخته است

آن چیزی که به نظر باید تغییر کند این پارادایم فکری بازار است که به تحلیل اهمیت بدهد و به جریان سود سازی در بازار توجه کند .

هر چند معتقدیم این جریان تحلیل در میان مدت در نهایت فرمان رشد قیمت‌ها را در دست گرفته و فضا را به نفع خود تغییر می‌دهد.

حقیقت امر کمی نگران این وضعیت بازاریم و احساس میکنیم به بیراه می رود و بی تعارف دلیل این کج راهی ها بازی بد دولت با سهم های بزرگ بازار بود که باعث زدگی و این شرایط شده است .

این شکاف تحلیلی و معاملاتی هر چه بیشتر شود شک نکنید تبعات ان برای بازار بعد ها بیشتر خواهد شد و معتقدیم این روند و این جریان کم کم تماشاچی های بازار را زیاد میکند یعنی کسانی که حرص و جوش بازار را به جان نمیخرند و با اندک سرمایه ای سراغ همین بازی ها می روند و پول های بزرگ را پارک کرده تا کمی روند درست و منطقی شود . این را هم عرض کنیم این را نمیگوییم که با این دست سهم ها قهری و دستوری و دستورالعملی برخورد شود خیر باید رفتار تغییر کند وگرنه این دستورات و برخورد ها تکرار اشتباهات گذشته است

اما در پایان

یک نکته بسیاری از عزیزان درخواست کرده بودند که چرا اثرات بودجه را در بازار بررسی نمی کنیم معتقدیم بودجه اهمیتش به دلیل نوع برنامه‌ریزی که دولت کرده و شرایطی که داشته از بسیاری از آیتم های بازار حتی بازار های جهانی هم کمتر است .

ولی یک نکته خاص درباره بودجه وجود دارد

اگر بودجه را به دو بخش تقسیم کنیم یک بخش بخش درآمدی و بخش دیگر بخش هزینه هاست دوستی داشت تحلیل می کرد خرج و مخارج زندگی خود را و هزینه هایش را واقعی حساب می کرد و درآمد هایش را آرزوهایی که داشته و بعد می گفت چقدر خوشبختم بودجه چنین حالتی دارد درآمدهای آن تا حدودی بر مبنای خوشبینی و آرزوها پایه گذاری شده و هزینه های آن تقریبا واقعی و دست پایین دیده شده است.

اثرات بودجه را در دو موضوع بیشتر بررسی می‌کنیم

یک تعادل بودجه و رسیدن به بحث نرخ تعادلی ارز ۲ عملیات دولت در بازار سرمایه و فروش سهام که روزهای آتی سعی می‌کنیم این چند مورد را باهم بررسی کرد و به جزئیات بیشتر بپردازیم اما احساس می کنیم در حال حاضر بودجه آن اثرگذاری که بسیاری در ذهن دارند را در بازار نداشته و ارقام آن نمی تواند فعلا در بازار تعیین کننده باشد البته چهارچوب و سیاست‌گذاری ها نشان می دهد دولت سال ۱۴۰۰ را بر مبنای خروج از تحریم و فروش بیشتر نفت پایه ریزی کرده است

بگذریم امروز خیلی نمی شود در مورد بازار چیزی گفت ولی اتفاقات خاص اخر وقت و تلاش چند باره برای بهبود بازار خیلی موثر نبود ولی شاید برای بازار فردا بازهم بادخالت برخی حقوقی ها یک منفی به مثبت را شاهد باشیم ولی انقدر جو نامیدی در بازار زیاد شده است که میترسیم هر مثبتی را برخی فرصت فروش قلمداد کرده و دوباره عرضه ها زیاد شود…

بتا سهم

#گزارش_بازار

صف فروش / صف فروش / صف فروش / صف فروش

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *