گزارش بازار امروز چهارشنبه ۱۷ دی ۹۹

باغ بی برگی بازار …

امروز هم یکی از روزهای تلخ بازار سرمایه را پشت سر گذاشتیم باور کنید دل و دماغ نوشتن برای ما هم نمانده از هر کجا میخوریم و می شنویم … شده ایم شبیه بوکسوری که هر رقیب ی وارد رینگ مسابقه با اومی شود مشتی به او زده و صورت او را زخمی می کند و حواله حریف بعدی می شود . و بازما پوست کلفت تر از اینها هستیم و راند بعد با امیدواری بازی را آغاز می کنیم و دوباره همان ضربه های قبلی… نمی دانیم کی قرار است تمام شود فقط حس امیدمان این وسط ستودنی است !!

امروز هم بازار سرمایه با هزار امید و آرزو کار خود را آغاز کرد سوز منفی بودن بازار امروز از این جهت بیشتر بود که علاوه بر اینکه دوباره در ۵ درصد منفی دیگر قرار داشتند شاهد رونق عجیب و غریبی در بازارهای جهانی بودیم یعنی این بازارها از نفت بگیر تا فلزات و فولاد و سنگ آهن هم دوباره شرایط بهتری را پیدا کرده اند البته بازار انگار نه انگار کار خود را می‌کند هرچند امروز حقوقی ها تا حدودی در صفوف فروش خریدار بودند و رنج های اندکی در برخی سهم ها دیده می شد اما کلیت بازار همچنان منفی بود . همچنان بازار ناامید و بی اعتماد و ترسو از اتفاقات پیش رو پیش می رود .

چقدر فضای بازار خاص و جالب است که تا همین دیروز بچه های بازار دنبال ناو و جنگنده و محاسبه ریسک جنگ بودند ولی به نظر ریسک های آن را اشتباه شناختیم

ریسک ما دشمن بیرونی ما نیست انگار در داخل ریسکهای بزرگتری داریم که وزیر این مملکت شمشیر به دست گرفته و با بازار سرمایه و جریان اطلاعات آزاد می جنگد.

امروز با افراد زیادی درمورد بازار سرمایه صحبت کردیم برای اینکه حداقل با یک دید و یک نگاه به قضاوت بازار نشینیم نظرات بسیار جالبی مطرح می شد که می‌تواند دلایل مهم افت و رکود بازار باشد سعی می کنیم خلاصه وار و تیتروار به آنها اشاره کنیم چرا که بسیاری از آنها را قبل تر بررسی کردیم اما برخی تحولات سیاسی منطقه و تهدیدات جنگی را عامل می‌دانستند و معتقد بودند بهتر است دو هفته دیگر صبر کنیم تا خیال همه راحت تر باشد .

برخی حرکات عجیب مجلس و دولت را در این بازی مقصر می بینند .

برخی ریسک های کاهش نرخ ارز را نگاه میکنند و برخی دیگر معتقدند عملکرد بد حقوقی ها عامل مهم منفی بازار است . حتی این اخری منجر به طبقه بندی و شکل گیری جریان جدیدی در بازار شده است . این روزها بحث های داغ سهم های کوچک و بزرگ زیاد شده و بسیاری معتقدند عملکرد بد حقوقی ها در سهم های بزرگ باعث بی اعتمادی بازار و حرکت به سمت دسته دیگری از شرکت‌ها شده که عمدتاً فاز نوسانی دارد امروز در مورد این موارد بیشتر صحبت خواهیم کرد که چه شده است بازار این طور نگاه خاص را پیدا کرده است .

قبل از آن یک نکته را توجه کنید

تمام این صحبت‌هایی که امروز مطرح است پیش از این نیز در بازار وجود داشته این پدیده نوظهوری نیست بارها و بارها قبل تر هم با آن مواجه بودیم و اتفاق عجیبی نبوده روزهای قبل هم این رویداد را داشتیم اما ببینید نتیجه چه شده مثلاً در بحران اخیر و سقوط بازار بسیاری از این سهم ها تا ۷۰ درصد از ارزش خود را در مدت کوتاهی از دست دادند و یا قدرت نقد شوندگی آنها برای هفته ها و ماهها با چالش مواجه بود .

خیلی به توصیه اساتیدی که تا همین چند وقت پیش به واسطه ریزش اخیر غیب شده بودند و حالا دوباره همچون سوپرمن ظاهر شدند توجه نکنید درست است که حجم پول و ورود و خروج جریان پول بسیار مهم است اما اگر می‌خواهید با قصد نوسان گیری در بازار کاری انجام دهید سعی کنید حتماً بخشی از سرمایه باشد و همه آن را درگیر نکنید و باز در آن بخشی هم به دقت بررسی کرد و سراغ هر شرکتی نروید. البته هر کسی در سرمایه خود مختار است شما اتش بزن کسی جلوی شما را نگرفته است …

نکته بعد نگاه قیمتی در کنار نگاه سودآوری است

به این موضوع عمیقا معتقدیم در ریزش سنگین بعد مرداد بسیاری از افرادی که این جریان سودمحور بودن را به سخره میگرفتند سیلی عجیبی از اقای بازار خوردند و باید گفت که هر جا قیمت از جریان ارزندگی فاصله بگیرد دیر یا زود همین سیلی محکم اصلاح قیمت توسط دست بی رحم آقای بازار به گوش قیمت ها زده شده و این دو را به هم نزدیک می کند این اجتناب ناپذیر است روند بازار همیشه این را نشان داده که قیمت ها در نهایت برای مدت طولانی در اوج و یا ذلالت نمی ماند و به سرعت خود را به ارزندگیذاتی نزدیک می‌کند.

دقت کنید ما گزارش های ۹ ماه پیش رو را در پیش داریم

به نظر انتشار این گزارش ها در این مقطع می تواند سنجه خوبی برای سود سال ۹۹ و ۱۴۰۰ شرکت ها به دست بدهد البته ۱۴۰۰ اما اگر های خاصی دارد اما می شود تا حدودی آن را با سال ۱۴۰۰ تعمیم داد. آنچه بازار می تواند در این مقطع استفاده کرده و آن را انجام دهد این است که بدون توجه به شرایط فعلی بازار اقدام به بررسی و تصمیم گیری نمایند که مثلاً اگر قیمت سهمی الف و سودآوری ب می باشد و سود سال ۱۴۰۰ هم با یک حدود عددی مشخص شده .بدون توجه به جو زدگی ها با سنگ محک های قوی این دارایی و این سهم را ارزش گذاری کرده و به قیمت برسید اما خواهشا عزیزان چشم انداز های عجیب و غریب را به بازار و سهمها ندهید چه کاهشی چه افزایشی !

دوستانی در بازار هنوز دنبال پی به ای ۴ میگردند و همه چیز را حداقلی نگاه میکنند ولی اگر در نیاوران هم منتظر قیمت متری ۲۵ میلیون باشید باشد حرف شما قبول ! باید منطقی نگاه کرد نباید دنبال تئوری‌های غیر منطقی بود

و نکته بعد اینکه تنها به سودآوری بسنده نکنید

چشم انداز اتفاقات آتی ترکیب سهامداری برنامه های شرکت و موارد دیگر و حتی اندازه آن باید در این موضوع لحاظ شود با این دست فرمان اگر در شرایط فعلی سهمی را انتخاب کنید می توان امیدوار بود که فضا را درست فهمیده و تصمیم درستی گرفته اید اما بی راه رفتن خیلی زود شما را به مسیری صبح می دهد که ممکن است این سوق دادن هزینه زیادی برای شما داشته باشد

اما موارد دیگر که به نظر به چشم می آید یکی از آن ها عامل بسیار مهمی به نام مارکت ولیو یا ارزش بازار است

روی این موضوع بیشتر از نباشید و مطالعه کنید مقایسه ارزش بازار شرکت ها با هم می تواند راهگشای بسیاری از مسائل باشد امروزه در بازار ارزش بازار برخی شرکت ها با شرکت های قدر و بزرگ کشور برابری می کند. این دو معنی بیشتر نمی تواند داشته باشد یا آن شرکت تازه رشد کرده گران است و یا آن یکی ارزان. به مفهوم ارزش بازار به عنوان مقایسه بیشتر دقت کنید و حتی مقایسه عقلی و علمی را نیز در دستور کار قرار داده که مثلاً فرض کنید فلان کارخانه با چنان ظرفیت می تواند ۱۵ هزار میلیارد تومان باشد این مواردی است که باید با آن فکر کرد و از ارزش بازار در قالب مقایسه کمک بگیرید . این سمت فعالان بازار بود .

به هر حال تا بازار بخواهد به این چیزها فکر کند و تا گزارش ها بیاید و ریسک ها برود استخوان فعالان بازار زیر این فشار خرد و دارایی ها آنها مثل شمع اب شده است بهتر است حداقل به فکر محرک های کوتاه مدتی برای بازار باشیم تا مسیر بازار به شکل بهتری هدایت گردد .

البته طی همین ساعات شنیدیم که برخی مدیران عالی دولت دست به کار شده تا در همین چند روز اتی به داد بازار رسیده ولی عزیزان با جلسات و این موارد موضوع حل نمی شود مرد عمل میخواهد …

امروز هم بازار چیز خاصی نداشت .. چه بگوییم که بهتر است کمی فقط ارامش داشته باشیم و خبرها را دنبال کنیم . این چند رو میتواند انرژی خوبی برای هفته بعد باشد فقط امیدواریم اخبار منفی به بازار نرسد …

بتا سهم

#گزارش_بازار

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *