نبرد با هیولا …

به روزهای انتهای دی نزدیک می‌شویم حقیقتاً فکر نمیکردیم اینقدر پاییز و زمستان سخت و خاصی را داشته باشیم البته با آن بهار دلنشین و دلکش و تابستان نصفه و نیمه داغ این زمستان سرد و پاییز بی‌رمق هم قابل پیش بینی بود .ولی درد جایی است که حرف و اظهارات و عملکرد برخی نمک روی زخم بازار می شود .

بازار سرمایه امروز در حالی کار خود را آغاز کرد که در کارنامه چند هفته گذشته خود ارشیوی خاص از امواج بی اعتمادی جمع شده بود تا به امروز که امروز بازار باید به همه آنها آتش می کشید و مسیر جدیدی را آغاز می کرد مسیری که بر پایه اعتماد، چشم انداز جدید و عدم ترس از بازار برنامه ریزی شده بود ولی ۱ ساعت اخر کمی اوضاع دوباره به هم ریخت و رگه هایی از اتفاقات دفعات قبل انگار رخ میدهد …

امروز بازار باید بر موج دوم عرضه غلبه می کرد

موجی که علاوه بر آن نشان می داد این بار فضای برگشتی بازار متفاوت است در دفعات گذشته بازار به چنین روزهایی که می رسید موج عرضه امانش را بریده و فورا تغییر می‌کرد . اما امروز از حق نگذریم انصافا مقاومت بازار خوب بود و همه نماد ها نیز یکدست منفی نبودند ولی انتظار ایستادگی بیشتری از بازار سرمایه می رفت .

بازار و جریان ان باید بر یک طرز فکر غلبه کند و به نظر این ابتدایی ترین و اولین گام برای تغییر روند است .

فعالان بازار سرمایه با خود میگویند این چند وقت هر وقتی بازار هوس برگشت کرده فردای ان روز دوباره عرضه شده و این باعث شده است تا در منفی ها خریداران حداقل و منتظر باشند مطمئنیم پول های بزرگی بیرون پارک شده اند ولی منتظر هستند . منتظر تحولات و اتفاقات . امروز پالس بدی به بیرون مخابره نشد ولی خیلی خوب هم نبود .

بازار این روزها شبیه هیولایی شده که البته به دست خودمان ساخته شده است

اما فکر و قلبِ این هیولا بی اعتمادی و ترس و تصمیمات غلط است که حالا نعره می کشد و خودنمایی می کند و مانع از رشد بازار شده بازار برای رفتن به مرحله بعد باید از این هیولا بگذرد به نظر در مرحله فعلی برای غلبه بر این هیولا ۳ یار و پهلوان بسیار مهم نیاز داریم تا با هم متحد شده و بر این هیولا غلبه کند اولین و مهمترین آن اخبار خوب است چیزی که در این مدت حسرتش را می خوردیم و وجود نداشت .

هر روز یکی صبح از خواب پامیشد و یک سیخی به این بازار می زد ! این خبار خوب می‌تواند رونق بازارهای جهانی، تحولات سیاسی و اقتصادی و بودجه ای و خلاصه مسائلی از این دست باشد .

البته امروز نیاز مبرم بازار به اخباری است که اثرات مستقیم در شرکت‌ها داشته و به نوعی نگرانی سهامداران را کاهش می‌دهد

شاید بیش از هر روز دیگر این اخبار خوب برای بازار لازم و ضروری باشد حال بازار خوب نیست و این اخبار به حال او کمک میکند .

یار بعدی پول است

جریان نقدینگی در بازار به ثبات رسیده متاسفانه دیگر خبری از آن پول های عجیب و غریب که به سمت بازار می‌آمد نیست حقوقی ها هم که تکلیفشان مشخص است همیشه این ماهی‌های گشنه دهانشان باز و منتظر غذا هستند البته نمی‌دانیم این حقوقی آن زمان که وفور نعمت بود چرا دهانشان بسته بود و امروز این طور بی مهابا به جان بازار افتادند .

آنها همچنان جریان فروشنده در بازار هستند اما هر چه جلوتر می‌رویم کنترل‌شده تر رفتار کرده و آتش آنها نیز کمتر می‌شود .

رکود بازارهای رقیب در میان مدت و بلند مدت می تواند جریان نقدینگی را به این سمت سوق دهد منتهی بستر مناسب می خواهد در فضایی که حال و روز فعالان قدیمی و تازه واردهای قبلی خوب نیست دعوت کردن از پول جدید مسخره به نظر می‌رسد پس باید حال فعلی بازار خوب باشد که نقدینگی هم به بازار سرازیر شود این قابلیت در بازار وجود دارد که با توجه به رکود عمیق سایر بازارها اینجا نقدینگی بتواند چرخش بیشتری را تجربه کرده و انگیزه بیشتری داشته باشد .

هنوز جرقه های این موضوع در بازار احساس نشده اما ما همچنان به این موضوع امیدواریم که بازار سرمایه بتواند طی ماههای آتی نقدینگی را به منزل خود دعوت کند.

البته آدمی که حال و روز خانه‌اش مساعد نیست مهمان دعوت نمی‌کند و این یک اصل است شما نمی توانید وقتی چیزی در یخچال نداری ، جیب تان هم خالی است ، زن و شوهر هم بین هم مدام دعوا دارند و بچه ها یک چشم اشک یه چشم خون مهمان دعوت کنید ما اول باید به وضعیت این خانه سروسامان بدهیم و این سرو سامان دادن را اعضای خانه برعهده دارند تا وقتی اعضای این خانواده این چنین با هم اختلاف فکر و اختلاف نظر دارند و هر کسی از راه میرسد به این خانواده زخم می‌زند نمی شود مهمان دعوت کرد البته شک نکنید مهمان جدید نفعش برای همه خواهد بود اما فعلا همه سوار بر علم و منطق نداشته خود فعلا به نظاره نشسته اند !

اما یار سوم گزارش هاست

او یاری موقت است ولی ضربه شمشیر برنده و کارایی دارد . باید موقت از حضور آن حداکثر بهره را برد احساس می‌کنیم از اواخر هفته این یارسوم تمام قد وارد میدان شده و همه جور سعی خواهد کرد به بازار آرامش ببخشد و جو مثبت را در آن به وجود آورد اما او به تنهایی کاری از پیش نخواهد برد و اثر موقتی دارد در عرض چند روز می آید و خیلی زود می رود اثر حضورش می تواند ماندگار باشد اما دوام و قوام اش بسته به فراهم بودن شرایط و فضاست و اگر در فضای مناسب این اتفاق رخ ندهد حضور او نیز بی فایده است و این یکی از بزرگترین ترس های ماست که بازار به گزارش ها نیز واکنش نشان ندهد …

به هر حال بازار شرایط خوبی را ندارد و امروز انتظار این بود حداقل نیمه دوم بهتری داشته باشد ولی نشد چشم امید داریم به فردا و روزهای بعد که باید دید میتواند شرایط خوبی را ترسیم کند یا خیر .

بتا سهم

#گزارش_بازار

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *