۱) بایدن روز پنجشنبه از برنامه ۱٫۹هزار میلیارد دلاری خود برای حمایت کرونایی رونمایی کرد اما افزایش کرونا در نقاط مختلف جهان خصوصا چین، مانع از واکنش کامودیتی ها شد به طور مثال با وجود این خبر، شاخص دلار تقویت شد در حالی که باید تضعیف می شد.

۲) روز چهارشنبه ارزش معاملات ۱۳٫۸همت. خروج پول حقیقی ۲همت. حقیقی ها سیمانی، شکری خریدند. سنیر، سبهان، دفارا، کلر، قشرین، شستا، فلوله در صدر خرید حقیقی ها بود.

۳) پدرخش، زبینا، آسیا، فخوز، کرمان، غگرجی، وخارزم، سیتا، تیپیکو، شستا در خصوص افزایش سرمایه خود گزارش جدید روی کدال گذاشتند.

۴) وزارت بازرگانی آمریکا شرکت ملی برون‌ مرزی نفت چین را با ادعای تهدید کشورهای همسایه در دریای جنوبی چین تحریم کرد.

۵) کمال خرازی، رئیس شورای راهبردی روابط خارجی می گوید “‌آمریکا قبل از اینکه بخواهد به برجام برگردد باید تمام تحریم‌هایی که بعد از امضای برجام در قالب دستورات اجرایی رئیس‌جمهور وضع شده، اعم از هسته‌ای و یا برچسب‌های تروریسم و حقوق بشر را بردارد.”

۶) سریع القلم می گوید “معمولاً در سیاست، ابهام گویی برای حل نشدن یک موضوع بسیار کارساز است. احتمالاً اولین قدم دولت ⁧ بایدن⁩ اخذ تاییدیۀ سازمان بین المللی انرژی اتمی از بازگشت ایران به مفاد فنی برجام خواهد بود که خود تحقیقاً ۴-۶ ماه به طول خواهد انجامید. برای تشویقِ ایران به بازگشت، اجازۀ دسترسی محدود به منابع مالی و فروش محدود نفت ممکن است در دستور کار باشد. لغو کامل ⁧ تحریم⁩ ها به معنایی که ایران از آن استفاده می کند به لحاظ سیاسی و حقوقی با موانع بسیاری روبرو است و دست کم زمان ­بر خواهد بود.”

۷) دلار حواله سنا ۲۵٫۰۱۸ – ۲۵٫۰۰۰ تومان. دلار اسکناس تهران ۲۳٫۹۰۰ تومان.

۸) مدیر یک صندوق سرمایه گذاری هشدار داده که برنامه حمایتی بایدن ممکن است به رشد حباب بورس منجر شود.

۹) سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس می گوید “در خصوص شیوه نامه مد نظر مجلس، علاوه بر اینکه قیمت گذاری دستوری نیست، کف و سقفی برای عرضه و تقاضا در نظر گرفته نشده است.”

۱۰) وزیر اقتصاد می گوید “دهه فجر امسال سهام تیم‌های استقلال و پرسپولیس در بورس وارد خواهد شد.”

۱۱) پورابراهیمی می گوید “گزارش هایی که از مجموعه نظارتی دولت و خارج از دولت داریم، بیانگر این است که در پایان سال ۹۸ و ابتدای سال ۹۹، ۱۲ هزار میلیارد تومان بابت قیمت گذاری دستوری در حوزه فولاد رانت در اقتصاد کشور توزیع شده است. “

۱۲) آمریکا یکبار دیگر چند شرکت و شخص ایرانی را تحریم کرد که ازان جمله مدیران فولاد مبارکه و خود شرکت فولاد مبارکه است.

۱۳) عضو هیئت رییسه مجلس می گوید “پیش‌بینی ما این است که FATF در مجمع رد می‌شود.”

۱۴) همتی می گوید “روند نرخ ارز، بر اساس مبانی بنیادی بازار شکل میگیرد. لذا، براساس آنچه طی دوسال و نیم گذشته شاهد آن بودیم، فشار ناشی از تحریم ها، خصوصا تشدید انتظارات، درافزایش قیمت ارز مؤثر و تعیین کننده بوده است. لذا انتظار میرود با فروکش کردن انتظارات،نرخ ارز نیز به سمت تعادل و ارزش اقتصادی آن حرکت بکند. “

۱۵) معاون تشکل‌های اتاق بازرگانی ایران می گوید “یکی از مهمترین نکات در بحث ارز، ضرورت تک‌نرخی شدن آن است که در بودجه سال آینده نیز مورد توجه قرار گرفته است و کمیسیون تلفیق در مصوبات خود، ارز تک‌نرخی را به تصویب رسانده است.”

۱۶) در چین فصل سرما و کاهش ساخت و ساز و همچنین سال جدید چینی در پیش است که باعث شده تقاضا برای بیلت کاهش یابد. این موضوع عامل افزایش موجودی انبارهای تانگشان قطب فولادسازان چین به مرز ۶۹۷ هزار تن شده که رشد هفتگی ۱۴۸ هزار تنی داشته است.

۱۷) حادثه در ترمینال سنگ آهن برزیل و ذخیره سازی محموله های عیار بالای سنگ آهن قبل از اختلال در عرضه ناشی از آب و هوای بارانی و شرایط پیش بینی نشده، منجر به تقویت سنگ آهن در چین شده است.

۱۸) ذخایر نفت خام تجاری آمریکا در هفته منتهی به ۸ ژانویه ۳٫۲۵ میلیون بشکه کاهش یافت و به ۴۸۲٫۲۱ میلیون بشکه رسید. انتظار می‌رفت این کاهش حجم کمی بیشتر و برابر با ۳٫۸ میلیون بشکه باشد. پیش‌بینی تحلیلگران همچنان صعودی می‌باشد، زیرا انتظار می‌رود جو بایدن، رئیس جمهور منتخب ایالات متحده، از یک طرح محرک برای ویروس کرونای جدید در اواخر روز ۱۴ ژانویه رونمایی کند و نتایج آزمایش واکسن Johnson & Johnson نیز اعلام شود.

۱۹) بانک مرکزی ایالات‌متحده وضعیت تقاضا در بازار پی وی سی را مطلوب اعلام کرد.

۲۰) مهرداد کریمخانی می گوید “شمار آمریکاییان متقاضی دریافت حقوق بیکاری از دولت فدرال آمریکا در هفته منتهی به نهم ژانویه به ۹۶۵ هزار نفر رشد کرده که از برآورد ۷۹۵ هزار نفری بازار و همچنین رقم ۷۸۴ هزار نفری هفته پیش از آن بدتر است.”

۲۱) دولت چین در آستانه سال نوی این کشور در ماه آتی قصد دارد محدودیت‌های سختی بر تردد و مسافرت در این کشور وضع کند تا پس از موفقیت بزرگ در کنترل کورونا دوباره همه چیز از کنترل خارج نشود. این تصمیمات بر تقاضای سوخت چین بعنوان بزرگترین وارد کننده نفت‌خام در جهان موثر است.

۲۲) مهرداد کریمخانی می گوید “قرنطینه‌های جدید در استان هبی چین، باعث ایجاد مشکل برای اوره سازان این منطقه شده است. براین اساس دو تولید کننده اوره این منطقه با نام‌های شیجیاژوآنگ و دونگوآنگ که به ترتیب ۱٫۲ میلیون تن و ۱٫۱ میلیون تن در سال ظرفیت تولید دارند، با مشکلات لجستیکی مواجه شده‌اند به طوری که نمی‌توانند ذغال‌سنگ دریافت کنند و اوره‌های تولید شده خود را به دست مشتریان برسانند.”

۲۳) شاخص دانشگاه میشیگان که مهمترین شاخص از احساسات مصرف‌کنندگان آمریکایی است، در ژانویه به ۷۹٫۲ واحد کاهش یافته که از برآورد ۸۰ واحدی بازار و شاخص ۸۰٫۷ واحدی ماه قبل از آن بدتر است. هرچه احساسات مصرف‌کنندگان بهبود یابد، سطح هزینه‌کرد آن‌ها بعنوان محرک اصلی اقتصاد آمریکا افزایش خواهد یافت.

۲۴) ولیدات صنعتی آمریکا (شامل بخش‌های تولیدات و معدن‌کاری) در دسامبر نسبت به ماه قبل از آن به میزان ۱٫۶% رشد کرده که از رشد نیم درصدی نوامبر و انتظار نیم درصدی بازار به مراتب بهتر است.

۲۵) اقتصاد بریتانیا در سه ماهه منتهی به نوامبر ۲۰۲۰ به میزان ۴٫۱% رشد کرده که از برآورد ۳٫۴% بازار بهتر است.

۲۶) سطح خرده‌فروشی اقتصاد آمریکا در دسامبر به میزان ۰٫۷% نسبت به ماه پیش از آن کاهش یافته که از افت ۱٫۴% نوامبر بهتر است ولی از انتظار عدم تغییر بازار بدتر محسوب می‌شود.

۲۷) شاخص‌دلار به بالاترین سطح خود از ۱۳ دسامبر رسیده و توانسته در کانال ۹۰ واحدی باقی بماند. دلیل این رشد، افزایش تقاضای دلار به دلیل تقویت ریسک‌گریزی سرمایه‌گذاران در پی تشدید وضعیت کورونایی در چین و اروپا بوده است.

۲۸) گلدمن ساکس، پیش‌بینی ۱۲ ماهه خود برای فلز مس را به ۹۵۰۰ دلار رساند، در حالی که پیش‌بینی قبلی آنها ۷۵۰۰ دلار بود. همه پرسی قانون اساسی شیلی، یکی از اصلی‌ترین موضوعاتی است که بر قیمت مس تاثیرگذار خواهد بود. کشوری که تولید کننده اول این کامودیتی است.

۲۹) عضو هیئت رئیسه مجلس می گوید “تجربه خوبی از ارز ۴۲۰۰ تومانی نداریم! هنوز برای ارز ۴۲۰۰ تومانی تصمیمی گرفته نشده! این ارز امانتی دست ما است که برای همه مردم است.”

۳۰) خبرگزاری رویترز با ادعای دستیابی به گزارش محرمانه آژانس اتمی، نوشت که این سازمان آغاز فعالیت تحقیق و توسعه ایران برای تولید اورانیوم فلزی به عنوان سوخت راکتور تحقیقاتی تهران را تایید کرده است.

موفق باشید. ۲۷ دی ۱۳۹۹

ولید هلالات

#بورس_کالا     #سهام      #دلار

ارزش معاملات / ارزش معاملات / ارزش معاملات / ارزش معاملات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *