چند نکته پیرامون کاهش نرخ بهره

۱) نرخ بهره تحت تاثیر سیاست های پولی می تونه کاهش و یا افزایش پیدا کنه و در نهایت تاثیراتی بر کل اقتصاد از جنبه های مختلف می زاره، پس اگر قرار باشه با پیگیری سیاست پولی خاصی (مثلا کاهش نرخ استقراض بین بانکی با دخالت بانک مرکزی) نرخ بهره کاهش پیدا کنه پس باید همه تاثیرات مدنظر قرار بگیرد.

۲) ارتباط بین نرخ سود اسمی و نرخ تورم یکی از پربحث ترین مباحث اقتصادی بوده که من اصلا واردش نمی شم و فرض می کنم نرخ سود و نرخ تورم بایستی در تعامل متناسبی با هم باشند یعنی نرخ سود واقعی منفی یا مثبت با توجه به هدف سیاست گذار خیلی کوچک یا خیلی بزرگ نشود. اما نکته اساسی این هست که به دلیل اینکه تورم ذاتا در ایران از اخلال یا گشایش در نظام عرضه بیشتر تاثیر می پذیرد معمولا انتظارات در کمبود یا وفور تاثیر بسیار بیشتری بر تورم دارد تا متغیرها واقعی یا مالی دیگر.

۳) از نظر سیاستگذاری به عنوان بازار سرمایه انتظار اول بایستی ثبات در سیاستگذاری باشد.

در واقع اگر سیاست نرخ سود واقعی منفی در پیش هست این نرخ نباید شدیدا بزرگ و کوچک شود. در سال ۹۹ این نرخ ابتدا به شدت افزایش و سپس به شدت کاهش پیدا کرده است. اما انتظار دوم هم ترسیم افق سیاستگذاری هست. در واقع اگر فرض بر گشایش اقتصادی و برطرف شدن اختلالات نظام عرضه (کالا، ارز، مواد اولیه و غیره) هست کمااینکه احتمالا به همین دلیل رئیس جمهور دم از دلار ۱۱ یا ۱۵ تومنی می زد پس سیاست پولی هم بایستی همگام با این چشم انداز باشد.

در واقع اگر ما فکر می کنیم که ارز بیشتری گیر کشور می یاد و در نتیجه امکان تولید و مصرف کالا و خدمات بیشتر وجود دارد بدون اینکه تورم ناشی از اخلال در عرضه بوجود بیاد پس نرخ بهره اسمی و واقعی هم با همین رویکرد آینده نگر برنامه ریزی شود.

۴) اگر تطبیق زمانی صورت نگیرد احتمالا در حال حاضر تامین مالی و سپرده پذیری بانک ها خصوصا بانک های مشکل دار با نرخ سود اسمی بالاتری صورت می پذیرد و پس از ثبات عرضه و تقاضا و کاهش تورم نرخ سودی که به صورت درونزا باید کاهش پیدا کند تحت تاثیر این بانک ها بالا خواهد ماند و رکود ناشی از نرخ بهره واقعی مثبت پیش خواهد آمد.

به طور خلاصه و ساده

اگر فکر می کنیم وضعیت کشور خوب می شه و به خاطر عرضه بدون مشکل کالا، خدمات، ارز و غیره تورم کاهش پیدا می کنه (که امیدارم واقعا این اتفاق بیافته)، باید از همین الان سیاست پولی با این رویکرد همگام بشه و در راستایی باشه که نرخ بهره کاهش پیدا کنه. در غیر این صورت یکسری بانک داغون که جرات تعطیل کردنشون نیست الان با نرخ بالا سپرده جذب می کنند و بعدا که باید با کاهش تورم نرخ سود اسمی هم کاهش پیدا کنه، برای حفظ سپرده و سپرده گذار برای رقابت در جذب منابع نرخ سود بالا پیشنهاد می دن و همه چیز را خراب می کنند.

در پایان در جهت اظهارنظر در مورد این کمپین باید بگم انتظار درستی هست که اگر رئیس جمهور می گه وضعم خوب می شه دلار می ریزم تو بازار می یارمش پایین پس بقیه سیاستهای اقتصادی را هم با این هماهنگ کنه برادرمون وگرنه مثل بقیه برنامه هاش آخرش می شه یه افتضاح

ولید هلالات

 

تحلیل شرکت های بورس اوراق بهادار را در گزارش بازار بخوانید.
کانال تلگرام: https://t.me/farabibourse
ما را در آپارات دنبال کنید: http://www.aparat.com/kargozari.org
خرید و فروش آنلاین سکه و طلا : https://kargozari.org/2018/05/25/gold

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *