در هفته های اخیر، استراتژی فروشنده، برنده بوده است!

یعنی هرکسی وقتی بازار رفتار اصلاحی داشته، سهام فروخته، شرایط بهتری را تجربه کرده است.

اینکه فروشنده در یک بازار، برنده باشد نشان می دهد که نمی توان به ایجاد یک روند صعودی امیدوار شد در واقع ابتدا باید به نقطه ای برسیم که فروشنده، برنده نباشد.

این برنده نبودن به این معنا است که مثلا سهمی را وقتی فروخت و پایین آمد، نتواند نقطه ورود مناسبی پیدا کند و دست آخر ببیند که مجموع خرید و فروشی که انجام داده، باعث نشده که بتواند با همان پول قبل تعداد بیشتری سهام خریداری کند. در این ۲ هفته اخیر هرچند بازار افت کرد اما اکثر فروشنده های ۲هفته قبل نتوانستند با پول حاصل از فروش، نقطه ورود را پیدا کنند.

علت این بود که هرچه بازار پایین تر رفت، نگرانی ها بیشتر شد و دست آخر نقد ماندند. حالا که بازار بالا آمد عملا قیمت ها به همان اعداد ۲هفته قبل رسید و این ورود-خروج برایشان بازدهی مثبت ایجاد نکرد.

طی هفته های اخیر وقتی یک روندی شروع شد که از کف حدود ۲۰-۲۵درصد بوده، یک سهم یا گروهی لیدر شده اند.

مثلا خودرویی ها در یک مقطعی لیدر بودند و حالا ترکیب شستا+شپنا لیدر شده اند.

در ماه های اخیر وقتی از کف قیمتی، لیدرها ۲۰-۲۵ بالاتر آمدند، حقوقی ها+حقیقی های بزرگ اقدام به فروش کردند. بازار از ترس مرگ، خودکشی کرد و قیمت ها تا صف فروش در همان روز رسید. حقوقی ها هم صفوف فروش را جمع کردند اما برآیند معاملات آن روزی که بازار از صف خرید به صف فروش رسید، برای حقوقی ها خالص خرید را نشان می داد. یعنی حقوقی ها در روزهایی که خودشان صف خریدها را می دادند و صفوف فروش تشکیل می شد، حجم بالایی خرید می زندند و باعث می شد جمع خریدشان از فروش بیشتر باشد.

حالا این ترس ایجاد شده باعث می شد که بازار مثلا ۲۰درصد افت کند! به عبارتی حتی آن هایی که صف خرید را در سقف عرضه کردند هم، برنده بازی نبودند.

امروز یکبار دیگر همان ترکیب تکرار شده است اما ۲-۳ تغییر داشته که باید به آن بپردازیم:

۱) اول اینکه فروشنده ۲ هفته قبل، برنده نبوده است. یعنی کسانی که ۲هفته قبل نقد کردند، در مجموع نتوانستند ازین مساله بهره ببرند و تعداد سهام خودشان را با همان پول قبلی افزایش دهند. طبعا این ها یا نقد مانده اند و یا سهم های دیگری خریده اند به امید رشد.

۲) بعد از عرضه صفوف خرید، بازار تا صف فروش پیش می رفت و لیدرها هم صف فروش می شدند. اینبار که شستا و شپنا لیدر شده اند، این مساله صورت نگرفته است. هرچند که برآیند معاملات، عرضه حقوقی به حقیقی در صف خرید بوده اما این مساله هنوز باعث نشده که حقیقی ها از ترس تا صف فروش پیش بروند. همکنون ۱٫۵همت صف خرید و ۱٫۳همت صف فروش داریم! ۱۶درصد بازار به لحاظ کمی، صف خرید و ۲۱درصد بازار صف فروش است. به عبارتی ۴۰۰نماد در تعادل هستند در حالی که اگر چند هفته قبل بود الان ۳۰۰-۴۰۰ نماد صف فروش بودند.

به نیمه دوم بازار وارد می شویم. این یک بحث نانوشته است و نمی دانیم چرا بازار نیمه اول-نیمه دوم دارد اما رفتار معامله گران به دو بخش تقسیم می شود.

فعلا بازار در نیمه اول از آن پارادایم فروشنده-برنده است خارج شده اما هنوز بازار تمام نشده و نیمه دوم مانده است. اگر مجددا بازار به سمت صف خرید برود و تعداد صف خریدها زیاد شود یعنی روند صعودی برای یک رالی جدید است و اگر همین شرایط تا پایان بازار باقی بماند هم که نتیجه میگیریم فضا آرام-متعادل است.

حالت سوم هم که این مدت با گوشت و پوست آن را تجربه کردید و نیازی به تشریح بیشتر ندارد.

موفق باشید.

ولید هلالات

تحلیل شرکت های بورس اوراق بهادار را در گزارش بازار بخوانید.
کانال تلگرام: https://t.me/farabibourse
ما را در آپارات دنبال کنید: http://www.aparat.com/kargozari.org
خرید و فروش آنلاین سکه و طلا : https://kargozari.org/2018/05/25/gold

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *