گزارش بازار امروز یکشنبه ۱۲ بهمن ۹۹

خوش حجم و بدمعامله …

امروز دیگر از آن نمایش قدرت خبری نبود انگار این نمایش یک روزه بوده و خیلی زود تمام شد… انگار فقط این فیلم زیبا را یک سانس نمایش میدادند و امروز در آغاز نمایش دوباره همه چیز به هم ریخت … البته همچنان امیدواریم …

امروز بازار سرمایه شرایط خاص و ویژه ای داشت، حجم خوبی خورد ولی این حجم در مثبت ها نبود و بیشتر در منفی ها بود که با ان مواجه بودیم . انچه بازار را اذیت میکند و ازار میدهد همین موج سرد و گرم شدن های متعدد است که باعث شده تا کمی بازار مردد عمل کند البته تعداد مثبت های بازار این مدت بیشتر شده ولی کافی نیست .

به نظر بخش عمده ای از فشار فروش بازار توسط حقیقی هاست و شاید حقوقی ها نفش کمتری را داشته باشند ولی به هر حال حقیقی های خسته و بدبین همچنان در فکر فروش هستند و البته برخی هم مشغول نوسان گیری از بازار بوده و در منفی ها خریدار و مثبت ها فروشنده هستند .

این روزها باید سپری شود و از بد حادثه سپری کردن ان بسیار سخت و جان فرسا شده است ولی باز از روزهای قبل بهتر است و یک پارچه بازار منفی نیست یا بهتر بگوییم یک ریز و یک روند منفی نیست و ممکن است برخی روزها بهتر و برخی دیگر مثل امروز عجیب منفی باشد .

البته بازار در بسیاری از شرایط خود بلاتکلیف است

و به نظر روشن شدن برخی رویداد ها نظیر نرخ ارز و شرایط ان و یا پیش بینی سود شرکت ها و رسیدن دیتای مالی شرکت ها و همچنین بحث های مجلس می تواند فضای بهتری را نیز رقم بزند ولی فعلا هر ۳ در ابهام قرار دارند البته بحث مجلس از سه شنبه و در مورد نرخ دلار نیز بعد از سخنرانی فردای بایدن ,و یا صحبت های امشب همتی میتوان بهتر نظر داد .

ولی در کل بازار هر چه به سمت شفاف تر شدن و روشن شدن ابهامات خود گام بردارد فضای بهتری را خواهد داشت . حتی جریان سود و پیش بینی سود که در پیش است هم میتواند برای بازار مفید واقع شود و فشار فروش را کاهش دهد … در مورد این موضوع امروز بیشتر صحبت میکنیم

به زودی پیش‌بینی سود یا پیش بینی eps در بازار اجرایی می شود

قبل از هر چیز به نظر این موضوع اتفاق مهمی برای بازار است که هنوز بسیاری نتوانستند این اتفاق را درست تجزیه و تحلیل کنند.ابتدا در مورد این موضوع و اصلیت و اهمیت آن صحبت کنیم . ببینید نبود این موضوع چه کمکی به بازار کرد؟! جز ایجاد ابهام؟ جز فقر اطلاعاتی و تحلیلی ؟جز پروژه بازی و شایعات عجیب و غریب چیز دیگر را رقم زده است ؟ به جد به این موضوع اعتقاد داریم هرچه بازار با اطلاعات بیشتر بمباران شود و اطلاعات قوی‌تری در اختیار او قرار گیرد اتفاقات بهتری رقم خورده و به کارا تر شدن و شفافیت کمک بیشتری می کند.

اما برگشتی eps ها به این سادگی هم نیست درست است که مخالفان خود را دارد اما به نظر جمیع جهات تصمیم گرفتند که این موضوع عملیاتی گردد و عملیاتی شدن آن درست شبیه این است که به یک فوتبالیستی که نزدیک به ۴ سال دور از میدان بوده بگوییم فردا مسابقه داری و فیکس خواهی بود

اجرایی شدن این موضوع کار سختی خواهد شد

از این رو به نظر باید برخی موارد را قبل از اجرای این موضوع عملیاتی کرد اولین بخش که به نظر سازمان بورس به خوبی به آن واقف بوده و در پی اجرای آن است این است که ابتدا شرکت‌ها برای سال ۹۹ این اتفاق را تمرین کنند یا در واقع دکمی خود را برای پیش بینی که چند ماه بیشتر از ان نمانده گرم کنند .

همانطور که میدانید در سال ۹۹ خیلی زمانی باقی نمانده و می تواند ملاک و مقیاس خوبی برای سال مالی باشند و تمرین خوبی برای شرکت ها نکته مهم این است که برای شرکت ها اول سال ۹۹ شرکت ها مورد توجه قرار گیرد و سپس سراغ ۱۴۰۰ برویم البته به سرعت هم انجام این کار خیلی ضرورت ندارد میتوان بودجه ۱۴۰۰ را از اول اسفند تا پایان اردیبهشت زمانبندی گذشت که شرکت ها زمان دارند بودجه خود را ارائه دهند اما این بخش ارائه بودجه است موارد مهم دیگر نیز وجود دارد

نکته بعد که به نظر از خود اعلام پیش بینی eps مهمتر است به تجزیه و تحلیل و بررسی آن میپردازد .

شرکت‌ها پیش‌بینی سود را قرار می دهند و توصیه ما هم این است که پیش بینی سود نهایت در دو سناریو یا فقط یک سناریو واقع‌بینانه و اصلی ارائه شود و کار تحلیل حساسیت و سناریو سازی به بازار و تحلیلگران سپرده شود و اجازه داده شود تا طیف وسیعی از تحلیلگران (هم شرکت های مشاور سرمایه گذاری و هم نهاد های مالی و حتی افراد حقیقی معتبر ) در مورد سود شرکتهای اظهار نظر و تحلیل کنند و در نهایت یک اجماع از این سودهای پیش بینی شده نیز با یک نظم مشخص و معین در سایت تی اس ای درج شود و حتما و قطعاً سهامداران باید در طول معاملات به راحتی به این پیش بینی ها و نتیجه گیری ها و خلاصه ها و چکیده ها دسترسی داشته باشند.

با این کار …

می توانیم سطح تحلیلی بازار را نیز تا حدودی افزایش دهیم فضای تحلیلی و اطلاعات در بازار گسترش قوی‌تری داشته باشد البته هر کاری سختی ها و ریسک های خود را دارد اما معتقدیم ارائه هرچه بیشتر اطلاعات از سوی شرکتها نزدیک به واقعی بودن آنها می‌تواند به شرایط بازار کمک بیشتری کند و نکته آخر سمت ناشران است به نظر باید تشویق و تنبیه های نیز برای ناشران در نظر گرفت که سود های عجیب و غریب چه مثبت و چه منفی به بازار اعلام نکنند.

شاید انحرافهای غیرعملیاتی پذیرفته باشد اما انحراف های عملیاتی از سوی مدیر مالی و مدیر عامل شرکت که بالای سر ان شرکت هستند خیلی قابل پذیرش نیست البته گاهی اوقات اتفاقات عجیب رخ می دهد این موارد به نظر برای همه پذیرفته شده است اما اینکه هزینه‌ها را دست بالا و درآمدها را دست و پایین بگیریم کار منطقی نخواهد بود و به نظر باید در سمت ناشر نیز مراقبتهای جدی صورت گیرد

بتا سهم

#گزارش_بازار

بازار سرمایه / بازار سرمایه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *