مشتری اوراق دولتی چه کسانی هستند؟!

تامین مالی دولت از بازار سرمایه در یک سال اخیر در کنار ریزش سنگین شاخص بورس شایبه هایی را در اذهان سهامداران مبنی بر تامین مالی دولت با تکیه بر سرمایه های خُرد پدید می آورد…

وقتی بحث تامین مالی دولت مطرح می شود و اطلاعیه های انتشار اوراق آراد،اخزا و مواردی از این دست بر روی خروجی سایت های اطلاع رسانی سازمان بورس قرار می گیرد، اولین واکنش بورسی ها به اطلاعیه های این چنینی این است که “چرا با وجود ریزش سنگین بازار سرمایه، دولت همچنان به فکر تامین مالی و یا بهتر بگویم موج سواری با این کشتی به گِل نشسته است؟”!

این مساله با ابراز خرسندی و ارائه آمارهای تامین مالی دولت از بازار سرمایه از سوی شخص وزیر اقتصاد و یا سایر افراد مسئول نیز همواره با واکنش های تُندی در جامعه سهامداران متضرر بورس به ویژه در گروه ها و کانال های تلگرامی همراه می شود. اما همواره سوال مطرح شده این است که “آیا دولت با تکیه بر پول سهامداران خُرد به این حجم از تامین مالی رسیده است؟!”

تامین مالی دولت چگونه صورت گرفته است؟

معصومه طهمورثی؛ کارشناس اوراق و تامین مالی در پاسخ به این سوال به خبرنگار «همفکران» گفت: به طور کلی در بازار سرمایه مخاطبان اوراق بدهی یا همان اوراق با درآمد ثابت با مخاطبان بازار سهام متفاوت است. به همین دلیل نیز با وجود صعود و ریزش بورس بازار اوراق بدهی همواره تاثیر بسیار کمی از این نوع تحولات می پذیرد.
وی با اشاره به امکان پیگیری این خریداران از طریق دیتاهای موجود افزود: چنانچه خریداران همه نمادهای مالی اوراق اعم از اوراق تامین مالی دولتی و اوراق تامین مالی سایر شرکت ها را بررسی کنید، خواهید دید که خریداران این اوراق بانک ها و صندوق های درآمد ثابت هستند.

این کارشناس اوراق با اشاره به ممنوعیت سرمایه گذاری آزاد این صندوق ها و بانک ها به هر میزان در سهام افزود: چه در بازار صعودی و چه در بازار نزولی این خریداران همواره اجازه سرمایه گذاری و خریداری سهام مگر با درصدهای کوچک را ندارند که این میزان هم در بازه های زمانی مختلف بین ۵ تا نهایتا ۲۰ درصد متغییر بوده است.

مخاطبان اوراق تامین مالی چگونه سهام می خرند؟

طهمورثی در تشریح نحوه فعالیت این نوع صندوق ها و بانک ها در بازار گفت: اگر بازار در شرایط صعودی قرار بگیرد به طور معمول ۱۰ تا ۱۵ درصد نقدینگی برای سرمایه گذاری در سهام از سوی صندوق ها در نظر گرفته می شود.اما چنانچه بازدهی بازار منفی شود این صندوق ها نهایتا همین میزان از سرمایه خود را از بازار خارج خواهند کرد و به سمت اوراق دولتی می برند.

وی یادآور شد: چه بانکها بر اساس استراتژی های سرمایه گذاری خود و چه صندوق ها بر اساس دستورالعمل ها و شرایط خود اجازه ورود به سهام به هر میزان را ندارند. در مقابل اوراق منتشر شده در بازار بدهی چه از نوع اوراق منتشره دولت برای تامین مالی و چه از نوع اوراق شرکتها برای تامین مالی پروژه های کلان، امکان فروش به افراد عادی را ندارد.

پول حقوقی ها به سمت اوراق رفته است؟

این کارشناس حوزه اوراق با تاکید بر این که بیش از ۹۵ درصد از اوراق منتشر شده دارای مالکیت حقوقی است خاطرنشان کرد: این حقوقی ها نیز تنها حقوقی های بانک ها و صندوق های سرمایه گذاری هستند؛ بنابراین بیان این مساله که تامین مالی دولت در بازار سرمایه با تکیه بر سرمایه های خُرد صورت گرفته است حداقل در این سطح با این کیفیت امکان پذیر نیست.

وی یادآور شد:

البته تعداد بسیار کمی سهامداران غیرحقوقی نیز مشتریان این اوراق هستند که دارای شرایط خاص هستند. سهم این افراد در بازار بسیار کم است و شیفت سرمایه آنها به اوراق با درآمد ثابت اثری بر بازار روند بازار سرمایه ندارد.

همفکران

تحلیل شرکت های بورس اوراق بهادار را در گزارش بازار بخوانید.
کانال تلگرام: https://t.me/farabibourse
ما را در آپارات دنبال کنید: http://www.aparat.com/kargozari.org
خرید و فروش آنلاین سکه و طلا : https://kargozari.org/2018/05/25/gold

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *