۱) دلار حواله سنا ۲۳٫۴۸۵ – ۲۴٫۰۹۱ تومان. دلار اسکناس تهران ۲۴٫۸۸۰ تومان.

۲) در بورس کالا الکیل بنزن سنگین ۱۷۹میلیون ريال، پلی استایرن ۳۱۹- ۳۸۸میلیون ريال، پلی بوتادین رابر شازند ۳۷۶میلیون ريال، سبد تیرآهن مخلوط ۱۱۶میلیون ريال، شمش فایرا ۵۴۰میلیون ريال، شمش روی ۶۲۵میلیون ريال، کنسانتره سنگ آهن فکور ۱۹٫۲میلیون ريال، کاتد مس ۲٫۱۵۸میلیون ريال.

۳) روز یکشنبه ارزش معاملات ۶٫۶همت. خروج پول حقیقی ۸۲۸میلیارد تومان. حقیقی ها برکت، شبندر، شبریز، شپدیس، فخوز، پارس، زاگرس، وغدیر خریدند. حقوقی ها اپال، سمگا، وتجارت، فملی، افق.

۴) روز چهارشنبه نمادهای مدار و حآفرین عرضه اولیه می شوند.

۵) در خصوص یکی از مراحل افزایش سرمایه در نمادهای دی، شجم، شفارس، شبندر، گشان، دتماد، قهکمت، لکما … گزارش جدید به کدال رسید.

**سهام، شرکت ها و بورس

۶) بیمه البرز یک قرارداد با وزارت نفت منعقد کرده است.

۷) تاپکیش با رتاپ جهت تامین و فروش دستگاه کارتخوان قرارداد بسته است.

۸) رکورد تولید روزانه ۱۳۸ ذوب در ناحیه فولاد سازی و ریخته گری مداوم شرکت فولاد مبارکه اصفهان به ثبت رسید.

۹) تولید کنسانتره سنگ آهن در مجتمع معدنی چادرملو از مرز ۱۱ میلیون تن عبور کرد

۱۰) بررسی آمار عملکرد کارخانه‌های تایرسازی حاکی است از ابتدای امسال تا پایان بهمن‌ماه ۲۵۰ هزار و ۱۸۶ تن انواع تایر تولید شد که در هم‌سنجی با پارسال رشد ۱۸ درصدی را نشان می‌دهد.

۱۱) رئیس سازمان بورس می گوید ” امروز ۶۲ میلیون سهامدار در بورس وجود دارد چشم مردم به این بازار است ؛ بر همین اساس مقامات سیاسی نمی توانند بی توجه به این بازار باشند.”

۱۲) رئیس سازمان بورس خطاب به بانک مرکزی “مهم‌ترین امر در بازار سرمایه متغیر‌های کلان است ما از بانک مرکزی تقاضا داریم نرخ‌های بازدهی از جمله سود بین بانکی را به نوعی تنظیم کنند تا بازار‌ها در کنار هم کار کنند. این نرخ کاهش یافته اما باید بیش از این کاهش پیدا کند.”

۱۳) مدیر نظارت بر بورس‌ها می گوید “دامنه نوسان نامتقارن فعلا برداشته نمی‌شود و تصمیمی در خصوص دامنه نوسان گرفته نشده است.”

۱۴) رئیس سازمان بورس در خصوص قیمت گذاری دستوری می گوید “چطور ممکن است ما با قیمت گذاری دستوری یک صنعت را از توجیه پذیری اقتصادی بیندازیم بعد یک نمایش مضحک لاتاری راه بیندازیم که حالا بیایید قرعه کشی بکنیم”

۱۵) بانک مرکزی با غیرفعال کردن حدود ۲٫۵ میلیون ترمینال، تکمیل و صحت‌سنجی اطلاعات بالغ بر ۴٫۷ میلیون ترمینال پذیرش دیگر و ارائه اطلاعات آن‌ها به سازمان امور مالیاتی در حال تکمیل آخرین مراحل اجرای مسئولیت‌های خود نسبت به قانون پایانه‌های فروشگاهی است.

**اقتصادی – بازارجهانی

۱۶) دبیر کانون سراسری انبوه‌سازان می گوید “تاکنون در هیچ نقطه‌ای از کشور، کاهش قیمت مسکن رخ نداده است و اگر با ابزارهای رسانه‌ای بخواهیم قیمت مسکن را به صورت کاذب، کاهشی نشان دهیم، سرانجام خوبی نخواهد داشت و تبعات بسیار سنگینی برای این بازار خواهد داشت.”

۱۷) سطح ذخایر ارزی دولت چین در فوریه ۲۰۲۱ به ۳۲۰۵ میلیارد دلار افت کرده در حالی که در ژانویه بالغ بر ۳۲۱۱ میلیارد دلار بود.

۱۸) مازاد تراز تجاری اقتصاد چین در دو ماهه ابتدایی سال جدید مجموعا بالغ بر ۱۰۳٫۲۵ میلیارد دلار شده است در حالی که در مقطع مشابه سال قبل با کسری تراز تجاری ۷٫۲۱ میلیار دلاری مواجه شده بود.

۱۹) اوپک و متحدانش درخواست هند برای افزایش تولید را نادیده گرفتند و عربستان سعودی از دهلی نو خواست از نفتی که سال گذشته با قیمت فوق العاده ارزان خریده بود، استفاده کند.

۲۰) با رشد تقاضا و کمبود عرضه، این هفته قیمت لحظه‌ای اتیلن در شرق آسیا حدود ۱۴۵-۱۵۰ دلار در تن افزایش یافت. بازار پروپیلن آسیا در روز ۵ مارس بدون تغییر باقی ماند، زیرا خریداران چینی تصمیم گرفتند صبر کنند و در انتظار کاهش قیمت‌ها بمانند.

۲۱) با کاهش عرضه و توقف واحدهای بزرگ در آمریکا ، قیمت پی وی سی CFR چین به بالاترین قیمت از آگوست سال ۲۰۰۸ رسید.

۲۲) حاشیه سود ورق گرم در بازار داخلی چین پیش از سال نوی چینی برای نخستین بار در ۱۲ ماه گذشته منفی شد .

۲۳) امیر صباغ می گوید “- حمله دیشب یمن با ۱۴ پهباد و ۸ موشک به عربستان باعث رشد ۲% شاخص قیمت نفت و عبور آن از مرز ۷۰$ شده است!”

۲۴) با توجه به انتظارها در خصوص استفاده مردم از چک ۱۴۰۰ دلاری بایدن جهت خرید رمز ارزها، بیت کوین تقویت شد.

۲۵) امیر صباغ می گوید “طبق آمار شورای نظارت بر معاملات سلف آمریکا، صندوقهای سرمایه گذاری در هفته گذشته اقدام به کاهش ۴% موقعیتهای خرید Long خود کرده که بالاترین سطح کاهش از ماه نوامبر ۲۰۲۰ است.”

۲۶) صنعت و معدن می گوید “متوسط قیمت‌ گاز در چهار هاب بزرگ دنیا در هفته اخیر به ۱۵٫۳ سنت به ازای هر مترمکعب رسیده است. این نرخ تاثیر مستقیم بر نرخ خوراک پتروشیمی‌ها دارد. در ماه دی و بهمن به ترتیب اعداد ۱۷٫۱ و ۱۷٫۶ سنت ثبت شده است.”

۲۷) دلار پتروشیمی برای این هفته ۲۳۷٫۳۲۵ ريال تعیین شد.

**سیاسی

۲۸) محکومیت پنج ساله خانم زاغری به پایان رسید. انگلستان خواسته تا امکان خروج زاغری فراهم شود اما هنوز وکیل خانم زاغری مطلع نشده که وی ممنوع الخروج است یا نه.

۲۹) رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس می گوید “FATF آسیب‌پذیری ایران را چندبرابر می‌کند و کمکی به رفع تحریم‌ها و انتقال پول به کشور نمی‌کند.”

۳۰) غریب‌آبادی می گوید”پنجره فرصت ایران به غرب همیشه باز نخواهد بود.”

۳۱) بلینکن می گوید”برای تصمیم‌گیری توپ در زمین ایران است.”

موفق باشید. ۱۸ اسفند ۹۹

ولید هلالات

#بورس_کالا    #سهام     #دلار

بورس کالا / بورس کالا / بورس کالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *