۱)  ارزش معاملات خرد ۷٫۵همت. خروج پول حقیقی ۲۷۷میلیارد تومان. خروج پول حقیقی از صندوق های درآمد ثابت نیز ثبت شد. حقیقی ها فولاد، جم پیلن، شبندر، شپنا، وگردش، ومعادن، وبانک، کاوه خریدند. حقوقی ها قثابت، وپارس، اپال، شستا.

۲) در خصوص افزایش سرمایه زگلدشت، گپارس، ورازی، چدن، وبشهر، کپارس گزارش جدید به کدال رسید.

۳)دلار حواله سنا ۲۳٫۰۵۵ – ۲۳٫۸۰۱، دلار اسکناس تهران ۲۴٫۷۵۰

۴) در بورس کالا، اسلاک واکس سنگین ۲۲۵میلیون ريال، پلی پروپیل ۴۳۸ – ۴۹۰ میلیون ريال، PVC شغدیر ۳۴۳میلیون ريال، PVC آبادان ۳۵۹-۳۷۶میلیون ريال، روغن پایه SN500 هر تن ۱۹۷-۲۱۱ میلیون ريال، گالوانیزه فجر ۲۳۳میلیون ريال، مفتول مس ۲۲۰۵میلیون ريال.

**شرکت ها و صنایع بورسی

۵) تامین سرمایه امید پذیرش تعهد پذیره نویسی و بازارگردانی اوراق سلف موازی استاندارد بر پایه نفت خام سنگین صادراتی(نماد سنفت۰۰۹) را عهده دار شد.

۶) نماد وصنا سرمایه گذاری در واردات قطعات CKDخودرو را با یک شریک آغاز کرده که اصل پول تضمین شده اما وصنا در سود شریک است.

۷) تامین سرمایه لوتوس پذیرش تعهدپذیره نویسی و بازارگردانی اوراق سلف موازی استاندارد بر پایه نفت خام سنگین صادراتی(نماد ۰۰۸) را گزارش کرد.

۸) فخوز تا سقف ۲۵۰میلیون سهام خزانه می خرد جهت حمایت از نماد.

۹) قشرین در خصوص وضعیت زمین های خود شفاف سازی داد.

۱۰) فبیرا در خصوص احکام قضائی یک پلاک ثبتی شفاف سازی داد.

۱۱) تخصیص سهمیه ورق موردنیاز خودروسازان تا پایان فروردین ۱۴۰۰ تمدید شد.

۱۲) سقف سهمیه شمش فولادی در بورس کلا حذف شد. رکود ساخت و ساز باعث شده تا تقاضای پایین دست شمش (میلگرد و تیرآهن) ضعیف باشد. باز شدن سقف سهمیه می تواند تقاضای واقعی شمش در داخل را نشان دهد.

**اقتصاد داخلی و جهانی

۱۳) یاسر شریعت می گوید “بحث توافق سیاسی و کاهش نرخ ارز سبب بهبود وضعیت گروههای خودرویی و بانکی می شود. اما چنانچه توافقی صورت نگیرد، با افزایش نرخ ارز و تورم افزایشی روبرو خواهیم بود که بهبود روند سهام شرکت های صادراتی همچون شرکت های پالایشی، معدنی و فلزی و …به همراه خواهد داشت.”

۱۴) مهدی دلبری می گوید “پیش‌بینی ما این است که گزارشات اسفند ماه و بطور کل گزارش های زمستان از گزارشات پاییز بهتر باشد و احتمالاً P/E آینده نگر و همینطور P/‌E ttm بهبود یابد. در حال حاضر این آیتم در بازار تقریباً از عدد ۳۵ واحد به ۱۲ واحد رسیده است و P/E آینده نگر حدودا بین ۸ تا ۹واحد است که این دو آیتم پس از گزارشات اسفند ماه می‌توانند بین یک تا دو واحد دیگر کاهش پیدا کنند.”

۱۵) آقای همتی در دفاع از عملکرد خود گفت “زمانی متوسط درآمد نفتی کشور بین ۴۰ تا ۶۰ میلیارد دلار بود اما درآمد نفتی مجموع دو سال گذشته کمتر از ۲۰میلیارد دلار بوده و مخارج ارزی کشور با آن اداره شده است. یکی از بزرگترین دستاوردهای بانک مرکزی در این مقطع این بود که سیاست انقباضی اتخاذ نکرد ولی انتظارات تورمی را نیز کنترل کرد.”

۱۶) هیئت دولت، آیین‌نامه احداث واحدهای میان‌دستی و پایین‌دستی پتروشیمی برای انتقال پروپیلن تولیدی به داخل کشور را تصویب کرد. (تبدیل متانول مازاد به اولفین که تکنولوژی عمدتا چینی است و شفن چندسال قبل آن را استارت زد اما به دلیل تحریم ها مسکوت ماند)

۱۷) خبرگزاری رویترز گزارش داد ایران اخیرا به میزان بی‌سابقه، نفت خام به مشتری اصلی خود یعنی چین صادر کرده است. (چون تقاضای داخلی نفت ثابت است لذا افزایش در تولید نفت به معنای افزایش صادرات نفت است. گزارش تولید نفت را باید دنبال کرد)

۱۸) قوانین مربوط به تابلو قرمز بازار پایه تغییر کرد.

۱۹) سخنگوی شورای نگهبان می گوید ” ایرادات شورای نگهبان به بودجه ۱۴۰۰ مانند سال‌های قبل و به راحتی در مجلس قابل رفع است.”

۲۰) رییس کمیسیون انرژی اتاق ایران می گوید “اگر بیماری کرونا تحت کنترل قرار بگیرد بسیاری از کسب‌وکارهایی که اکنون تنها با بخش اندکی از ظرفیت خود در حال فعالیت هستند دوباره به چرخه فعالیت‌های اقتصادی بازمی‌گردند و اقتصاد دوباره جان می‌گیرد.”

۲۱) قیمت اسلب شرق آریا به ۷۰۰دلار هر تن رسید! ۱۲۰دلار از شمش بالاتر… (هرمز+فخوز اسلب تولید می کنند)

۲۲) امیر صباغ نوشت “روند رشد نرخ اوراق قرضه آمریکا ادامه دارد. نرخ اوراق ۲ ساله امروز جهش ۱۴%+ داشت و اوراق ۱۰ ساله نیز با رشد ۲٫۷%+ به ۱٫۵۹۶% رسید”

۲۳) بیلت سی آی اس ۵۸۵ دلار هر تن فوب دریای سیاه است که نسبتا مشابه یک هفته قبل می باشد. خریداران در ترکیه حاضر به پذیرش قیمت های جدید قراضه نشده اند و سیاست انتظار در پیش گرفته اند. ه بهبود بازار بیلت چین از بازار سی آی اس حمایت کرده است.

۲۴) واردات نفت خام چین در ژانویه و فوریه برابر با ۱۱.۰۸ میلیون بشکه در روز بود که ۴.۱ درصد نسبت به سال گذشته و ۹.۵ درصد نسبت به همین دوره در ۲۰۱۹ افزایش داشت.

۲۵) مدیر عامل شرکت توتال قیمت نفت را در حدود ۵۰-۶۰ دلار در هر بشکه می بیند.

۲۶) رئیس بانک مرکزی انگلستان می گوید “برنامه تسهیل کمیQE قرار است تا پایان سال مراحل خود را طی کند.در کوتاه مدت شاهد افزایش تورم خواهیم بود اما به شواهد بیشتری نیاز داریم تا ببینیم هرگونه افزایش پایدار است.”

۲۷) وزیر خزانه داری ایالات متحده جانت یلن می گوید “اگر مشخص شود که بسته به فشار های تورمی منجر می شود ابزار لازم جهت مقابله با آن وجود خواهد داشت و ما از نزدیک شرایط را رصد می کنیم.”

۲۸) بوریس جانسون نخست وزیر انگلستان نیز می گوید یک سوم جمعیت این کشور واکسن دریافت کرده اند.

۲۹) یک مقام بانک مرکزی ژاپن می گوید “نیاز داریم تا از اقتصاد تا رسیدن به هدف تورم ۲ درصد حمایت کنیم.کنترل منحنی بازده بر بازار اوراق قرضه تاثیر گذاشته و بسیاری از آنها رو به کاهش هستند. استراتژی تورم فعلی بانک فدرال با استراتژی بانک ژاپن مطابقت دارد.”

۳۰) ژیلس کاگلان ” به موج فروش طلا به خاطر خبر واکسن فایزر نگاه کنید. این بیشترین افت طلا در ۷ سال گذشته بود و نشان می‌دهد احساس بازار به وضعیت طلا در پساکرونا چگونه است. : بیت کوین جای طلا را تنگ کرده است. افزایش بازده نشان از بهبود اقتصادی می‌دهد. زمانی که بازده اوراق ده ساله شروع به رشد کرد، باعث افزایش دلار شود و این موضوع منجر به عقب‌نشینی در قیمت طلا گشت.”

۳۱) بازگشت چين به بازار رالي قيمت ها در جنوب شرقي آسيا را به دنبال داشته. در حال حاضر پيشنهادات شنيده شده ميلگرد از طرف چيني ها در سطحي بالاتر از ٦٧٠ دلار/ تن FOB قرار دارد.

**سیاسی

۳۲) وزیر امور خارجه ایالات متحده در نامه ای به «اشرف غنی» رئیس جمهور افغانستان متذکر شده که از سازمان ملل تقاضا کرده برخی کشورها از جمله روسیه، ایران و چین در نشست عالی هفته های آینده گفت وگوهای صلح افغانستان شرکت کنند.

۳۳) سخنگوی وزارت خارجه آمریکا می گوید “صبر ایالات متحده در برابر چالش هسته‌ای ایران نامحدود نیست.”

۳۴) دولت آمریکا امروز، دوشنبه اعلام کرد، عربستان با تهدیدات امنیتی واقعی در منطقه به خصوص از سوی انصارالله یمن روبه‌رو است.

۳۵) سخنگوی وزارت خارجه می گوید “طرح گام به گامی را درباره برجام دریافت نکرده است.”

۳۶) آژانس اتمی می گوید “ایران غنی‌سازی اورانیوم با سومین آبشار سانتریفیوژ‌های پیشرفته IR-2M را در نطنز آغاز کرده است.” (خبر شماره ۳۳ واکنش به این مساله است)

موفق باشید. ۱۹ اسفند ۹۹

ولید هلالات

#بورس_کالا    #سهام     #دلار

خروج پول حقیقی / خروج پول حقیقی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *