۱) روز چهارشنبه ارزش معاملات ۴٫۶همت. خروج پول حقیقی ۹۱۳میلیارد تومان. حقیقی ها سمگا، تماوند، غپاک، حق شپارس، کزغال، آریان، غگلپا خریدند. حقوقی ها شبندر، شستا، فملی، فولاد، شپنا، وتجارت، اپال.

۲) آروماتیک سنگین پتروشیمی نوری ۱۴۱٫۶میلیون ريال، ارتوزایلن ۱۷۷میلیون ريال، اسید استیک شفن ۲۱۳میلیون ريال، الکیل بنزن خطی ۲۹۲میلیون ريال، PVC هر تن ۳۴۱-۳۶۶میلیون ريال، تیرآهن ۱۱۷میلیون ريال، سبد میلگرد ۱۱۳میلیون ريال، کریستال ملامین ۳۳۱میلیون ريال، ورق سرد خودرو ۱۸۸میلیون ريال.

۳)  در خصوص افزایش سرمایه ولقمان، قرن، وملل، وپخش، کگهر، وپخش، وسینا، گپارس، وخارزم، رانفور، دسبحان، خلنت، ددانا، وامید … گزارش جدید به کدال رسید.

۴)دلار حواله سنا ۲۲٫۸۲۸ – ۲۳٫۲۱۷ تومان. دلار اسکناس تهران ۲۴٫۹۴۰ تومان.

**سهام و صنایع بورسی

۵) کچاد مجوزی جهت احداث کارخانه تولید فرو آلیاژ ها که تولید کننده فروسیلیکو منگنز -فرو منگنز پرکربن و فرو سیلیس به ظرفیت ۵۰ هزارتن می باشد را دریافت نمود. (تاثیر کوتاه مدت و فوری ندارد)

۶) در ارزیابی صورت گرفته، هرمز با جهش ۳۰% و فولاد کاوه با جهش ۴۷% و کچاد با رشد ۲۵% صادرات، شرکتهای برتر در بهمن ۱۳۹۹ بوده اند.

۷) اخبار مرتبط با اعتصاب معدنکاران در شیلی بزرگترین صادرکننده مس دنیا، منجر به تقویت قیمت مس در جهان شد.

۸) در خصوص سنگ آهن، بیشترین رشد تولید ۱۱ ماهه به کنور تعلق گرفت و این شرکت موفق شد با ثبت رشد ۲۹ درصدی در همسنجی با سال گذشته، به تولید یک میلیون و ۳۴۴ هزار و ۴۳۴۸۷ تنی دست یابد.

۹) تولید کننده استایرن و پلی استایرن برزیلی Innova در کارخانه تولید مونومر استایرن در Triunfo فورس ماژور اعلام کرد و کلیه سفارشات و تحویل پلی استایرن را در ۲ مارس لغو کرد.

۱۰) آخرین قیمت پی وی سی غدیر ۱۵۶۵ دلار در هر تن FCA گزارش شده است. (FCA یک نوع قرارداد است، یعنی این که فروشنده باید کالارا در محل کار خویش یا محل تعیین شده دیگری، به حمل کننده یا شخص دیگری که از سوی خریدار تعیین شده، تحویل دهد.)

۱۱) توليد نفت ايران در ماه فوريه نسبت به ژانويه، ٣٥ هزار بشكه در روز افزايش يافته و به ٢ميليون و١٢٠ هزار بشكه در روز رسيده است.

۱۲) کنفرانس بین المللی آهن قراضه ۲۰۲۱ نشان داد که تصورات در خصوص تامین ۳۰۰میلیون تن قراضه امکان پذیر نیست لذا تولیدکنندگان فولاد متوجه شدند که نیاز آن ها به سنگ آهن بیش از چیزی است که تصور میکردند به همین دلیل سنگ آهن تقویت شد البته به دلیل مسائل زیست محیطی و توقف تولید برخی کارخانه های چینی سنگ آهن نتوانسته آنطور تقویت شود اما در میان مدت، تقاضای سنگ آهن قوی تر از انتظارات است. مساله آلایندگی و توقف تولید یک مبحث خیلی کوتاه مدت است.

۱۳) مهرداد کریمخانی می گوید “قیمت ذرت در حوالی سقف قیمتی خود از جولای ۲۰۱۳ قرار دارد. اهمیت این اتفاق در این است که قیمت اوره نیز از رشد قیمت ذرت تاثیر خواهد پذیرفت. تقاضا برای ذرت صادراتی آمریکا رشد کرده که بیشتر این تقاضا از جانب چین است. “

**اقتصاد داخلی و جهانی

۱۴) ، رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس میگوید “نگرانی ما درباره عدم کشش بازار سرمایه برای انتشار بیش اندازه اوراق دولتی در سال ۱۴۰۰ سبب شد، یک بخش از آن را در بودجه لحاظ نکرده و به طور کل از بودجه خارج کنیم.”

۱۵) تولید نفت کشورهای عضو اوپک در ماه فوریه ۲۰۲۱ به ۲۴ میلیون و ۸۵۰ هزار بشکه در روز رسید که نسبت به ماه قبل میلادی ۶۵۰ هزار بشکه کاهش یافت .

۱۶) اوپک پیش بینی کرد تقاضا برای نفت در سال ۲۰۲۱ به میزان ۵.۸۹ میلیون بشکه در روز معادل ۶.۵ درصد رشد می کند که اندکی بالاتر از پیش بینی ماه گذشته این سازمان است.

۱۷) واردات نفت چین از ایران به ۸۵۶ هزار بشکه‌ رسید.

۱۸) بانک مرکزی در دوره ریاست همتی از ابتدای مرداد ۱۳۹۷ تا پایان آذر ۱۳۹۹ بیش از ۱۸۷ هزار میلیارد تومان پایه پولی را اضافه کرده است.

۱۹) روسیه سال گذشته ۷۹ میلیون تن مواد غذایی، که ارزش آن بالغ بر ۳۰.۷ میلیارد دلار بوده است را صادر کرده است. این کشور، برای اولین بار پس از دوره شوروی، صادرکننده خالص غذا شد.

۲۰) طهماسب مظاهری می گوید ” از ۱۶ سال پیش دولت ها مسیر چاپ پول و افزایش نقدینگی را در پیش گرفته اند که نادرست بوده است. با دامن زدن به افزایش نقدینگی، اگرچه چند پروژه افتتاح می شود اما آخرین نقطه که سفره مردم است، سود نمی برد.”

۲۱) محمودی اصل می گوید “اگرچه انتشار اوراق بهتر از چاپ پول است اما در هر صورت بدهی است و این باعث شده که ما سال گذشته اگر ۴۰ هزار میلیارد تومان بابت تسویه اوراق و سود و اصل آن لحاظ می‌کردیم، در سال ۹۹ مجبور شدیم ۱۰۴ هزار میلیارد تومان بابت این امر اختصاص دهیم که این عدد برای سال بعد قطعا تصاعدی بالا خواهد رفت.”

۲۲) رشد ۳.۹+ درصد با نفت و ۲.۹ + درصد بدون نفت در سه ماهه سوم سال ثبت شده است.

۲۳) امیر صباغ در مطلبی می گوید “طی ماه فوریه چینی ها ۲۸هزار دستگاه بیل مکانیکی فروخته اند.” (بحث ارتباط بیل مکانیکی و سرمایه گذاری در زیرساخت ها است)

۲۴) شتاب وام دهی بانکها در چین روندی صعودی دارد و طی ۲ ماه ابتدای امسال به ۷۶۱ میلیارد دلار (۴۹۹۰ میلیارد یوان) رسیده که جهش ۱۶٫۳% سالانه داشته و بهتر از انتظار اقتصاددانان است!

۲۵) احتمالا زمانی که اعلام شد زیرساخت‌های مهم نفتی عربستان طی حمله روز یکشنبه آسیب جدی ندید، آسیا نفس راحتی کشید، اما تحلیلگران می‌گویند اختلالات تامین و قیمت‌های بالای ناشی از تشدید ریسك ژئوپلیتیك می‌تواند بهبود اقتصادی منطقه را (كه پس از یک سال همه‌گیری اتفاق می‌افتد) سرکوب كند.

۲۶) بانک مرکزی ژاپن در نشست ماه مارس ممکن است سیستم سپرده سه لایه خود را تغییر دهد. این اقدام احتمالاً در راستای معاف کردن بخش عمده ذخایر از نرخ های منفی صورت بگیرد.

۲۷) نخست وزیر چین در ارتباط با وضعیت اشتغال و اقتصاد می گوید “باور دارم بهبود اقتصادی چین شغل های بیشتری ایجاد خواهد کرد. در سال ۲۰۲۱ عملیات اقتصادی را در رنج معقولی نگه خواهیم داشت.هدف رشد اقتصادی بالای ۶٪ هدف نازلی نیست. هدف تعیین شده به منظور کنترل انتظارات است.خواهان نوسانات بزرگی در رشد تولید ناخالص داخلی نیستیم.”

۲۸) شاخص مدعیان هفتگی بیمه بیکاری ایالات متحده در ارزیابی هفته منتهی به ۵ مارس که انتظارات برای شاخص عدد۷۲۵K بود به عدد۷۱۲k🔻 رسید.

۲۹) ویلروی می گوید “بانک مرکزی اروپا تا زمانیکه لازم باشد سیاست های پولی انبساطی را حفظ خواهد کرد. خطر برافروختگی تورم در ناحیه یورو وجود ندارد.”

۳۰) رئیس موسسه رابرت کخ آلمان می گوید این کشور در شروع موج سوم کرونا ویروس قرار دارد.

۳۱) تولیدات صنعتی ناحیه یورو در ارزیابی ماه ژانویه که انتظارات بازار برای آن عدد ۰.۲٪ بود به عدد ۰.۸٪ 🔺رسید.

۳۲) شاخص هزینه تولید کننده ایالات متحده در ارزیابی ماه فوریه که انتظارات بازار برای آن عدد ۰.۴٪ بود به عدد ۰.۵٪🔺 رسید.

۳۳) نخست وزیر ایتالیا می گوید “هفته آینده محرک های ۳۲ میلیارد یورویی از راه می رسند.”

۳۴) شاخص سنتیمنت مصرف کننده ایالات متحده منتشره از سوی دانشگاه میشیگان در ارزیابی مقدماتی ماه مارس که انتظارات بازار برای آن عدد ۷۸.۵ بوده به عدد ۸۳🔺 رسید. انتظارات تورمی یک ساله به عدد ۳.۱٪🔻 رسید.

۳۵) مهرداد کریمخانی میگوید “نرخ بازده اوراق‌خزانه ۱۰ ساله آمریکا در روز جمعه به ۱٫۶۳% رشد کرد که بیشترین حد آن از فوریه ۲۰۲۰ محسوب می‌شود.”

۳۶) اوپک برآورد کرده که تقویت تقاضای نفت‌خام در تابستان و پاییز رخ خواهد داد.

** سیاسی

۳۷) فرانسه گفته ” اروپا آماده اعمال تحریم علیه نهادهای ایرانی است”

۳۸) سخنگوی کاخ سفید می گوید “هرگونه اقدام در خصوص مذاکره با ایران با هماهنگی تل‌آویو صورت خواهد گرفت. برای ترغیب ایران به مذاکره مشوقی نداریم”

۳۹) مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی می گوید “نمی‌توان انتظار داشت که یک شبه به توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵ با ایران بازگشت. “

۴۰) حمله تروریستی به کشتی تجاری «ایران شهرکرد» در دریای مدیترانه گزارش شد که یک کشتی کانتینر بر است.

موفق باشید. ۲۳ اسفند ۹۹

ولید هلالات

#پول     #دلار     #سهام

خروج پول حقیقی / خروج پول حقیقی / خروج پول حقیقی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *