۱) نرخ بازار بین‌بانکی در ۲۶ فروردین ماه توسط بانک مرکزی ۱۹٫۸۲درصد اعلام شد. هفته قبل ازان ۱۹٫۸۷درصد بوده است.

۲) اوره در بورس کالا ۵۳٫۵ – ۵۴٫۵ میلیون ريال، لوب کات سبک ۹۲میلیون ريال، پلی پروپیلن ۴۱۵-۴۴۵ میلیون ريال.

۳) ارزش معاملات روز شنبه ۱٫۲۸همت. خروج پول حقیقی ۴۹۷میلیارد تومان. حقیقی ها ساراب و حق تقدم پترول، حق تقدم کگل خریدند. حقوقی ها وبملت، فملی، شستا، اپال، شپنا، آریا.

۴) دلار حواله سنا ۲۳٫۷۷۲-۲۳٫۹۶۲ تومان. اسکناس تهران ۲۴٫۶۲۰ تومان.

۵) در خصوص افزایش سرمایه وآفری، ثعتما، سهگمت، بسویچ، خعمرا، ساذری، درهآور، وسکاب، شپاکسا، سپیدار، دسبحان … گزارش جدید به کدال رسید.

**شرکت ها و صنایع

۶) در مجمع غمارگ گفته شد ” افزایش سرمایه غمارگ از سه محل در برنامه های شرکت است. افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی زمین، صرف سهام و مطالبات آورده نقدی. مادامی که نظر سازمان بورس و حسابرس مساعد نباشد، زمان قطعی را نمی توان اعلام کرد. در شرایط فعلی شرکت در حال تکمیل گزارش توجیهی افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی زمین است که احتمالا تا خردادماه انجام شود.”

۷) وپارس هم پس از شنفت، خبر داد که ۳۰درصد پالایش پارسیان سپهر را در مالکیت خود دارد.

۸) رئیس سازمان بورس در نامه‌ای به همتی از بانک مرکزی به دلیل نرخ تسعیر ارز بانک‌ها و ابهام در صورت‌های مالی این نهادهای مالی بزرگ انتقاد کرد و خواستار اصلاحات اساسی شد.

۹) امیر صباغ می گوید، بانک مرکزی ژاپن از سال ۲۰۱۶ در بازار سهام این کشور فعال است و درحال حاضر ۷% سهام شرکتهای فعال در بورس توکیو را به ارزش بیش از ۴۵۰ میلیارد دلار در اختیار دارد که با هدف تقویت نقدینگی بازار سرمایه صورت گرفته است. (اگر در ایران چنین کاری کنند، باز هم یک سری هستند که می گویند “اخه کجای دنیا اینکارو میکنن؟”)

۱۰) دامنه نوسان ۶درصد مثبت و ۳درصد منفی نامتقارن تعیین شد. با این تفاوت که اگر مجموع معاملات سهام یک شرکت در ۵روز دوبرابر حجم مبنای آن شرکت نباشد، سهم وارد گره معاملاتی می شود. در چنین حالتی حجم مبنا ۱ خواهد بود و دامنه نوسان منفی از ۳درصد به ۶درصد می رسد. چون در وضعیت فعلی رسیدن به حجم معاملات ۲برابر حجم مبنا تقریبا ناممکن است، لذا باید گفت بخش مهمی از بازار وارد گره معاملاتی شده و دامنه آن از ۳درصد به ۶درصد بدون حجم مبنا می رسد. عملا باید گفت دامنه متقارن شده است.

۱۱) کقزوی در خصوص مزایده عمومی فروش یک باب ساختمان در تهران و دو دستگاه آپارتمان مسکونی واقع در مشهد و ۱۷ هکتار زمین واقع در قزوین گزارش داد.

۱۲) فردا، دوشنبه … سران قوا در خصوص بورس جلسه برگزار می کنند.

۱۳) صنعت و معدن می گوید “قیمت اکریلونیتریل بوتادین استراین آسیا در هفته ی گذشته علی رغم نوسانات خوراک استایرن و اکریلونیتریل بدون تغییر باقی ماند. استایرن پس از ریزش و صعود مجدد در مجموع طی هفته ۵ دلار کاهش پیدا کرد و به ۱۲۲۵ دلار رسید. قیمت اکریلونیتریل CFR خاور دور نیز ۱۳۰ دلار کاهش داشت و به ۲۶۵۰ دلار در تن رسید. دلیل این کاهش قیمتی عدم تمایل خریداران به محموله های وارداتی بود.”

۱۴) نرخ LAB فوب خلیج فارس در هفته جاری با افزایش ۸۰ دلاری به ۱۵۱۰ دلار برای هر تن رسیده است. میانگین قیمت این محصول در سال ۹۹ به طور متوسط ۱٫۱۴۶ دلار برای هر تن بوده است.

۱۵) نرخ هر تن ورق گرم صادراتی CIS به طور مداوم از اواسط فوریه رو به رشد بوده و موجب شده تا بهای آن به سطحی برسد که از سال ۲۰۰۸ هرگز تکرار نشده است.

۱۶) آخرین قیمت سنگ آهن۶۲ درصد وارداتی چین ۱۷۸٫۴۳ دلار هر تن سی اف آر ثبت شد که بالاترین قیمت ثبت شده از سال ۲۰۱۱ تاکنون بوده است.

۱۷) در ماه مارس ، پالایشگاه های چین حدود ۲۰ درصد نفت خام بیشتری نسبت به سال گذشته پردازش کرده اند. (تقویت تقاضا)

۱۸) سه نهاد مهم حوزه نفت و انرژی یعنی اوپک، اداره اطلاعات انرژی آمریکا و آژانس بین‌المللی انرژی به ترتیب ۱۹۰هزار، ۲۰۰هزار و ۲۳۰هزار بشکه در روز به برآوردشان از تقاضای نفت در سال‌جاری میلادی افزودند.

۱۹) در سال ۹۹ با ارسال بیش از ۹۵۵ هزار تن ماده معدنی از بخش روباز معدن سرب و روی انگوران، رکورد ارسال ماده معدنی بعد از ۵ سال در این معدن شکسته شد.

۲۰) در چین، هفته‌ها تلاش برای کاهش سطح موجودی متانول در سواحل شرقی و جنوبی کشور نتیجه داد و قیمت‌های داخلی با ۱۰۸ یوان رشد به ۲۴۸۰ یوان در تن رسید. نه تنها میزان موجودی مخازن داخلی، بلکه موجودی خریداران متانول نیز به دلیل تقاضای سالم پایین‌دست کاهش یافته است. یکی از دلایل این اتفاق، تعطیل شدن واحد متانول Kaltim Methanol Industry در اندونزی بود که به بیش از دو ماه به طول انجامید و باعث صادرات مقدار زیادی متانول از چین به اندونزی شد. با این حال، انتظار می‌رود تقاضای اندونزی کاهش یابد، زیرا فعالیت‌های اقتصادی در طول ماه رمضان و تعطیلات عید فطر کم می‌شود. در کره جنوبی، به دلیل اختلال در عرضه در ترینیداد و توباگو و تأخیر در تحویل‌ها، اصول بازار در ماه آوریل و مه متعادل به نظر می‌رسد. منابع تجاری گفتند در حالی که تقاضای متانول در کره جنوبی به طور کلی سالم است، موجودی کالا خصوصاً در پیونگ‌تئوک بسیار محدود می‌باشد. بهای متانول CFR کره جنوبی برابر با ۳۸۱ دلار در هر تن ارزیابی شد. بهای هر تن متانول CFR چین روی ۲۹۴ دلار در تن ثابت ماند.

۲۱) تعطیلی غیرمنتظره دو واحد مهم تولیدکننده پروپیلن در شمال شرق آسیا باعث رشد ۱۵ دلاری قیمت این ترکیب شد.

۲۲) ماه رمضان، افزایش شدید کرونا و تعطیلی کشورهای اروپایی و قرنطینه کامل در بازارهای بزرگ اتحادیه از جمله فرانسه و همچنین آفرهای ری اکسپورت از چین برای پلیمرهای ایرانی باعث شده تا بازار پلیمر ترکیه تحت فشار نزولی قرار گیرد.

۲۳) تعداد دکل های حفاری نفت و گاز آمریکا در حال افزایش است.

۲۴) امیر صباغ می گوید “فولاد مبارکه اصفهان با جهش ۱۱۹% ۱۹۰ هزار تن صادرات اسفندماه، وضعیت مطلوبی دارد. وضعیت فولاد هرمزگان نیز با جهش ۸۱% صادرات اسفند و کاوه جنوب با جهش ۷۶% و چادرملو با جهش ۷۱% و کویر ۵۱% مطلوب میباشد.”

**اقتصادی

۲۵) همتی با تاکید بر لزوم پایبندی بانک ها به نرخ‌های سود مصوب شورای پول و اعتبار، توضیح داد که ضروری است که در این زمینه معاونت نظارت بانک مرکزی، نظارت خود را تشدید و با بانک‌هایی که نرخ ها را رعایت نمی کنند، برخورد لازم را به عمل آورد.

۲۶) علیزاده نماینده مجلس میگوید “فروش اوراق بنا بر برنامه ریزی‌های صورت گرفته در بودجه ۱۴۰۰ به نسبت سال گذشته دو برابر شده،”

۲۷) سعدوندی، اقتصاددان می گوید “نرخ ارز نه تنها باید از طریق سازوکار بازار تعیین شود، بلکه سیاست گذاری توسعه ای باید به گونه ای باشد که تقاضا برای ارز ایجاد شود. یعنی نرخ ارز بالاتر از نرخ تعادلی قرار بگیرد. حتی اگر این موضوع را هم قبول نکنیم، حداقل باید تعیین نرخ ارز را به بازار بسپاریم. اینکه نرخ ارز را دستوری پایین تر از نرخ تعادلی بیاوریم و سعی کنیم نرخ ارز را شش ماه کاهش دهیم و بعد مجددا افزایش پیدا کند، خواهیم دید که وقتی این نرخ به سمت بالا برگشت، نتیجه این می شود که از نرخ تعادلی هم عبور می کند و بالاتر می رود.”

**سیاسی

۲۸) عراقچی می گوید “بعد از چند روز گفت‌وگوی فشرده، به نظر می‌رسد اکنون در مسیر درستی قرار گرفته‌ایم. اما مسیر دشواری در پیش است. هنوز برای پیش‌بینی نتیجه زود است. گروه‌های کارشناسی به کار سخت خود برای روشن ساختن سوالات مهم ادامه خواهند داد.”

ولید هلالات

#بانک_مرکزی      #دلار      #سهام     #بورس

بانک مرکزی / بانک مرکزی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *