۱)  پلی پروپیلن در بورس کالا از ۴۲۰میلیون ريال به بالا معامله شد. PVC هر تن ۳۳۵-۳۶۳میلیون ريال، روغن پایه SN500 شبهرن و شسپا ۲۴۱میلیون ريال، ورق گرم مبارکه ۱۹۳میلیون ريال ورق سرد مبارکه ۲۲۶میلیون ريال.

۲)حقیقی ها روز دوشنبه فملی، شپنا، کاوه، واحیا، تاصیکو، ونوین، فایرا، نوری خریدند. حقوقی ها وتجارت، وبصادر، وبملت، فولاد، شتران، خودرو.

۳)  در خصوص افزایش سرمایه دکوثر، آپ، رنیک، وآذر، کلر … گزارش جدید به کدال رسید.

۴) ارزش معاملات روز دوشنبه ۲٫۵همت، خروج پول حقیقی ۴۸۸میلیارد تومان.

۵)دلار حواله سنا ۲۳٫۰۸۲ – ۲۳٫۵۲۶ تومان. اسکناس تهران ۲۳٫۸۲۰ تومان.

** صنایع و شرکت ها

۶) قیمت مس به اوج ۳۲ ساله خود رسید. مس همگام با فولاد در حال رشد است و با تقویت مارجین فولادسازان در چین، سنگ آهن هم به سقف تاریخی نزدیک می شود.

۷) امیر صباغ می گوید “قیمتهای محصولات مرتبط با ورق در دنیا و ناحیه CIS صعودی و رشد قابل ملاحظه دارد. روز دوشنبه قیمت اسلب و ورق گرم ۷٫۲%+ افزایش و به رکورد قیمت ۱۰ ساله رسیده و به نظر میرود این روند تداوم دارد”

۸) شاخص قیمت جهانی سنگ آهن امروز دوشنبه با رشد ۱٫۹% از رکورد قیمت ۱۰ ساله عبور کرد و به سمت رکورد تاریخی ۱۹۲$ در حال حرکت است.

۹) تجارت نفت می گوید “خریداران در بازار اوره بیشتر نظاره گر هستند و به دنبال خرید در قیمت های پایین تر هستند. یکی از محرک های اصلی قیمت تندر هندی ها خواهد بود که احتمالا طی هفته جاری منتشر خواهد شد. در هند، ۱۶ کشتی با مجموع ۶۰۴٫۰۰۰ تن اوره ( تندر ماه گذشته ) بارشان را تخلیه کردند. احتمالا تندر جدید هندی ها به میزان بیش از ۱ میلیون تن طی هفته آینده منتشر شود. طبق پیش بینی ها با توجه به شرایط مناسب اب و هوایی احتمالا سال ۲۰۲۱ از لحاظ شرایط مصرف (تقاضای اوره ) وضعیت خوبی داشته باشد. (تندر همان مناقصه است)

۱۰) قائم‌مقام وزیر صمت در امور بازرگانی درخصوص توزیع تایر در کشور،‌ قول برگزاری جلسه‌ای با حضور تایرسازان به منظور پایش بازار داده تا در صورت امکان صادرات تایرهای سواری به میزان محدود آزاد شود.

۱۱) بررسی آمارهای منتشره وزارت صنعت، معدن و تجارت حاکی از تولید ۴۹ میلیون و ۷۱۴ هزار و ۴۴۵ تن کنسانتره آهن در ۱۲ ماهه سال ۹۹ است که در هم‌سنجی با سال ۹۸ رشد پنج درصدی نشان می‌دهد. بیشترین رشد تولید ۱۲ ماهه پارسال به صبانور تعلق گرفت.

۱۲) بررسی آمار عملکرد شرکت های بزرگ بخش معدن و صنایع معدنی کشور حاکی از تولید ۲۸۰ هزار و ۲۷۵ تن کاتد مس در ۱۲ ماهه سال ۹۹ است. آماری که در هم‌سنجی با سال ۹۸ رشد ۱۲ درصدی نشان می دهد.

۱۳) محمد حسن ابراهیمی سرو علیا عضو هیات مدیره سازمان بورس می گوید “ه در پی مخالفت سهامداران با قیمت گذاری دستوری کالاها، سازمان بورس نیز مخالفت خود را با این رویکرد به مجلس و دولت اعلام کرد و خوشبختانه حمایت هایی از طرف آن ها انجام شد که حذف رویکرد قیمت گذاری از بازار سرمایه را به طور جدی پیگیری می کنیم.”

۱۴) در سال ۹۹، بررسی آمارهای رسمی وزارت صنعت، معدن حاکی از تولید ۹۹۱ هزار و ۶۹۲ دستگاه خودرو در کشور است.

۱۵) نایب رئیس انجمن تولیدکنندگان سیمان، خبر از افزایش نرخ ۴۰ درصدی قیمت سیمان داد و گفت “افزایش ۶۲ درصدی قیمت سیمان مورد تایید سازمان های مربوطه قرار نگرفت. وی درباره افزایش دو مرحله ای نرخ در سال ۱۴۰۰ ابراز امیدواری کرد و گفت، سازمان های مربوطه هنوز چیزی اعلام نکرده اند اما با وضعیت فعلی بازار باید یکبار دیگر هم افزایش نرخ را در سال جاری داشته باشیم.”

۱۶) انتشار نخستین اوراق اجاره با هدف حمایت از بازار سرمایه و در چهارچوب تزریق ۲۴ هزار میلیارد تومانی شرکت‌های سرمایه‌گذاری و هلدینگ‌ها توسط شرکت سرمایه‌ گذاری صبا تامین با ۱۰۰۰ میلیارد تومان انجام شد.

۱۷) منابع آگاه می گوید “بدین ترتیب در گام اول احتمالاً آمریکا تحریم‌های فروش نفت و انتقالات پولی و بانکی را رفع خواهد کرد تا ایران بتواند پول حاصل از فروش نفت خود را به داخل بیاورد.”

۱۸) عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس با اشاره به این که خودرو سازان مکلفند انواع خودروهای تعیین شده توسط شورای رقابت را صرفا از طریق بورس کالا عرضه کنند، گفت “قیمت پایه عرضه خودرو در بورس کالا، قیمت مصوب شورای رقابت است.”

۱۹) معاملات الگوریتمی توسط موسسات دارای مجوز سازمان به شرط رعایت موارد فوق بلامانع شد.

**اقتصادی

۲۰) در فصل زمستان ١٣٩٩، شاخص قیمت اجاره بهای واحدهای مسکونی در مناطق شهری، به عدد ٢١٨,٣ رسید که نسبت به فصل قبل (٢٠٩.٠)، ٤.٤ درصد افزایش داشته است. نرخ تورم اجاره‌بها در پایان ۹۹ معادل ۲۷.۵ درصد گزارش شد.

۲۱) دکتر عبده تبریزی، ضمن بررسی تاثیر بازگشت آمریکا به برجام گفت “بازار سهام اکنون به وضعیت تعادلی خود نزدیک شده است.”

۲۲) ندری، اقتصاددان می گوید “بانک ها وقتی دچار کسری منابع می شوند، اوراق دولتی که در اختیار دارند را با یک قیمت مشخصی به بانک مرکزی می فروشند و بعد از دوره زمانی که توافق کرده اند، با قیمت بالاتر، از بانک مرکزی می خرند. لذا وقتی اوراق را به بانک مرکزی فروختند، نقش وثیقه را ایفا می کند. “

۲۳) مدیرعامل شرکت نفتی پایونییر نچرال ریسورسز آمریکا اعلام کرد که احیای تولید نفت آمریکا، به یک جنگ قیمتی دوباره منجر می‌شود.

۲۴) یک کارشناس حوزه بین‌الملل انرژی می گوید “ماجرا این است که نفت ایران در توافق ۲۵ ساله به چین می‌رود، چین به برنامه امریکا برای کنترل قیمت نفت پاتک زده و با ذخیره ۱۰ و نیم میلیارد و توسعه حجم فروارش بازار را به جای غرب و اوپک کنترل می‌کند، بنابراین ما طی سند می‌توانیم در کنار این کشور نفت را پالایش و یک اتحاد ایجاد کنیم و در این بین خطری متوجه بازارهای نفتی روسیه در اروپا نخواهد بود، نتیجه اینکه تمایل روسیه در مذاکرات وین به سرانجام رسیدن و ایجاد توافق است.”

۲۵) رئیس جمهور ایالات متحده جو بایدن می گوید تمایل دارد تا در ارتباط با طرح زیر ساخت ها مصالحه کند. بایدن همچنین می گوید با قانونگذاران نشست خواهد داشت تا در ارتباط با مولفه های بسته و نحوه انجام هزینه برای آن گفتگو کند.

۲۶) روسیه در حال برنامه ریزی برای یک حمله گسترده جنگی به منابع آب اوکراین است.

۲۷) ائتلافی از سناتورهای دموکرات در حال فشار آوردن به بایدن برای بررسی دور چهارم محرک‌های مالی هستند.

۲۸) تولید زغال سنگ چین در سه ماهه اول سال ۱۶ درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته افزایش یافت. تولید زغال چین به دلیل تقاضای بالا برای گرمایش زمستان و فعالیت های صنعتی تقویت شده بود.

۲۹) گردش مالی بین روسیه و ژاپن در سه ماهه اول سال ۲۰۲۱، ۱۱ درصد کاهش داشت که ناشی از محدودیت های همه گیری است.

۳۰) یک مقام ارشد بانک مرکزی چین اعلام کرد که پکن در تلاش است در المپیک زمستانی ۲۰۲۲ ارز دیجیتال خود را توسط ورزشکاران و بازدیدکنندگان خارجی مورد استفاده قرار دهد..

**سیاسی

۳۱) خبرگزاری رویترز به نقل از یک دیپلمات غربی می گوید “دو کشور آمریکا و انگلیس از مذاکرات صورت گرفته میان تهران و ریاض در بغداد کاملا مطلع بوده و از آن خبر داشته است.” (ایران و عربستان تکذیب کرده اند)

۳۲) خطیب زاده می گوید “همواره از گفت‌وگو با پادشاهی سعودی استقبال کرده‌‌ایم”

۳۳) میخائیل اولیانوف، سفیر روسیه در آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای خبر داده مذاکره‌ها در وین به مرحله تهیه پیش‌نویس یک توافق رسیده اگرچه تا نهایی‌شدن راه‌کارهای عملی برای احیای برجام هنوز راه مانده است.

۳۴) مقام آمریکایی می گوید “هیئت‌های مذاکره کننده برجام برای انجام رایزنی نیازمند بازگشت به پایتخت‌ها هستند”

۳۵) عراقچی می گوید “به هیچ وجه بحث «توافق موقت» مطرح نیست. تنها در خصوص گام نهایی گفت‌وگو می‌کنیم”

موفق باشید. ۳۱ فروردین ۱۴۰۰

ولید هلالات

#بورس_کالا     #سهام      #دلار     #بانک

بورس کالا / بورس کالا / بورس کالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *