۱) حواله دلار سنا ۲۲٫۹۴۸ – ۲۳٫۱۹۰ تومان. اسکناس تهران ۲۳٫۸۳۰ تومان.

۲) پلی پروپیلن در بورس کالا ۴۰۵ – ۴۷۶ میلیون ريال. PVC شغدیر ۳۳۶میلیون ريال. روغن پایه SN500 شسپا ۲۵۲ میلیون ريال، لوب کات سنگین ۹۲ میلیون ريال، ورق سرد لوازم خانگی ۲۲۶میلیون ريال، ورق گالوانیزه لوازم خانگی ۲۶۳میلیون ريال. ورق گرم لوله اهواز ۱۸۷میلیون ريال.

۳) ارزش معاملات روز دوشنبه ۲٫۷۶ همت. خروج پول حقیقی ۳۲۹میلیارد تومان. حقیقی ها نوری، شستا، فجر، حسینا، آریا، فولاد خریدند. حقوقی ها وپاسار، خساپا، میدکور، وبصادر، شپنا، وتجارت.

۴) درخصوص افزایش سرمایه وکار، ثعتما، دسبحان، بسویچ، فاراک، پارتا، گزارش جدید به کدال رسید.

**صنایع و شرکت ها
۵) کزغال در خصوص تکمیل طرح اکتشافی استخراج و فروش سالیانه حداقل ۳۰۰ هزار تن زغال سنگ خام گزارش به کدال فرستاد.

۶) تجهیزات مربوط به فاز دوم خط تولید واکسن “کوو ایران برکت” که مربوط به ستاد اجرایی فرمان امام است، وارد کشور شد.

۷) منابع خبری می گوید “نامه ای توسط اقای کمیجانی قایم مقام بانک مرکزی به بانکها زده شده که الزام رعایت نرخ سودها یاداوری شده است. بانک ها فعلا بالای ۱۸درصد برای ارقام بالا هم سود سپرده نمی دهند”

۸) حسینعلی حاجی دلیگانی عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی می گوید “بنده با جمع آوری نظرات کارشناسان و پیشنهادات آنها در مجموع ۲۱ پیشنهاد را در مورد این موضوع آماده و به رئیس مجلس ارائه کردم تا در جلسه شورای اقتصادی سران سه قوه مورد بحث و بررسی قرار گیرد.”

۹) قیمت سنگ آهن به دنبال تقاضای بالای مواد اولیه قبل از تعطیلات هفته کارگر در چین و همزمان با کاهش ناچیز محدودیت های تولید در تانگشان، حدود ۶ دلار دیگر افزایش قیمت یافت. سنگ آهن ۶۲ درصد ۱۹۰ دلار و کنسانتره ۲۲۵ دلار قیمت خورد.

۱۰) در هند، تولید کارخانه هایی که از طریق کوره قوس الکتریکی و کوره القایی تولید دارند به علت محدودیت های تامین اکسیژن و دسترسی محدود به کارگران، متوقف شده یا حتی shut down گردیده اند اما از طرف دیگر تقاضای داخلی فولاد هند به علت شیوع بیماری کرونا کاهش یافته که باعث کاهش شدید قیمت محصولات نیمه نهایی و نهایی طویل در بیشتر مناطق گردیده است.

۱۱) رشد سود تولید میلگرد و ورق گرم توسط فولادسازان چینی طی هفته های اخیر عامل رشد قیمت سنگ آهن در چین بوده و آنها را مجاب به پرداخت بیشتر برای استفاده حداکثری از حاشیه سود فعلی نموده است.

تحلیلگران می گویند بازار فولاد در ماه می نیز می تواند قوی باشد و باید به اطلاعات پس ازان ماه توجه کرد.

۱۲) تجارت نفت می گوید “در خصوص اوره، برخلاف مابقی نقاط دنیا ، شاهد افزایش قیمت داخلی چین بودیم. کاهش سطح فعالیت ، کاهش سطح موجودی انبارها و تقاضای مطلوب از عوامل بهبود قیمت بودند. پیشنهادات قیمتی بالای ۳۴۰ دلار FOB چین بود. واردکنندگان ترکیه ای اعلام کردند، قیمت پیشنهادی برای محموله های ایرانی تحویل ماه ” می ” بالاتر از ۲۹۰ دلار CFR ترکیه است. این در حالی است که هفته گذشته محموله ی ۲۵٫۰۰۰ تنی به قیمت ۳۴۰ دلار CFR فروخته شده بود. انتشار تندر (مناقصه) هندی ها به دلیل افزایش همه گیری کرونا با تاخیر مواجه شده است.

۱۳) به گزارش رویترز به دلیل ترس از افزایش مبتلایان COVID-19 در هند ، قیمت نفت روز دوشنبه کاهش یافت ، زیراکه تقاضای سوخت در سومین واردکننده بزرگ نفت در جهان کاهش یافته است و سرمایه گذاران پیش از افزایش برنامه ریزی شده تولید اوپک + از ماه مه ، شرایط جدیدی را پیش رو میبینند. هفته گذشته هر دو معیار نفت خام حدود ۱٪ کاهش یافتند.

۱۴) مدیر کنترل تولید شرکت ملی صنایع پتروشیمی از افزایش هفت درصدی تولید انواع محصول پتروشیمی در نخستین ماه از سال ۱۴۰۰ نسبت به مدت مشابه در سال ۹۹ خبر داد.

۱۵) هلدینگ خلیج فارس آخرین نرخ پی وی سی پتروشیمی اروند را ۱۶۰۰ دلار در هر تن به صورت EXW و با حجم بیش از ۳ هزارتن اعلام می کند. خریداران مقاومت می کنند و تولیدکنندگان عربستان هم نرخ های پایین تری پیشنهاد داده اند.

۱۶) چین قرار است مصرف زغال سنگ را در سال ۲۰۲۱ کاهش دهد و آن را به کمتر از ۵۶ درصد از کل انرژی کشور کاهش دهد، در حالی که قصد دارد تولید نفت و گاز داخلی را افزایش دهد.

۱۷) امیر صباغ می گوید “طی چند هفته اخیر توافقاتی صورت گرفته تا بخشی سهام خریداری شده توسط بازارگردانهای نمادهای بزرگ معدنی در قالب بسته های ۱۰۰ میلیارد تومان و بالاتر به صندوقهای سرمایه گذاری و بازنشستگی دارای دیدگاه بلندمدت در حفظ سهام منتقل شود. ارزش تقریبی این توافق در فاز ۱ تا ۲۰۰۰ میلیارد و در ادامه تا ۵۰۰۰ میلیارد تومان بوده که ضمن تامین نقدینگی کافی برای بازارگردانها برای حمایت و تامین نقدینگی بازار، سهامداران حقیقی را تبدیل به حقوقی حرفه ای کرده و از هیجان و نوسانات بی مورد سهم میکاهد.

**اقتصادی

۱۸) ناظر مجلس درشورای بورس می گوید “بانک مرکزی پذیرفته که سود سپرده برای سپرده های بزرگ کمتر شود.”

۱۹) رئیس مجلس با وزیر اقتصاد و رئیس بانک مرکزی طی روز جاری جلسه ای در خصوص وضعیت بازار سهام برگزار می کند.

۲۰) سخنگوی کمیسیون تلفیق بودجه ۱۴۰۰ شایعات رسانه ای و فضای مجازی در خصوص ایجاد تغییرات در بودجه ۱۴۰۰ را رد و آن را بی اساس دانست.

۲۱) حسین مظفر عضو مجمع تشخیص می گوید “برخی از اعضای مجمع ممکن است چنین عقیده و نظری داشته باشند که تصویب این لوایح با توجه به فرارسیدن پایان مدت ماموریت دولت دوازدهم، موکول به دولت بعدی شود زیرا در هر صورت این لوایح برای اجرایی شدن در حوزه‌ی زمانی دولت بعدی قرار می‌گیرد.”

۲۲) مشاور اقتصادی کاخ سفید می گوید تغییرات مالیاتی پیشنهاد شده تنها بر ۰.۳٪ از پرداخت کنندگان مالیات و یا ۵۰۰ هزار خانواده تأثیر می گذارد. بایدن هدف ایجاد برابری بین درآمد عادی و عایدی سرمایه را دنبال می کند.

۲۳) به نقل از دو منبع نشست کمیته فنی اوپک پلاس به اتمام رسیده است و پیش بینی های رشد تقاضای نفت بدون تغییر باقی مانده است. همچنین گفته می شود اوپک پلاس نسبت به افزایش موارد در هندوستان، برزیل و ژاپن ابزار نگرانی کرده است.

۲۴) گفته می شود دولت آلمان انتظارت رشد تولید ناخالص داخلی سال جاری را از ۳٪ به ۳.۵٪ افزایش می دهد.

۲۵) با توجه به کاهش انتظارات افزایش نرخ ها و اینکه گفته می شود رئیس فدرال رزرو ایالات متحده جیروم پاول احتمالاً در نشست این هفته کمیته بازار آزاد صحبت از کاهش خرید ها را زود هنگام بداند، شاخص دلار همچنان به شکل نزولی و حوالی نرخ ۹۰.۶۰۰ معامله می شود.

۲۶) به گزارش CoinDesk، موسسه JP Morgan آماده است به مشتریان ثروتمند خود صندوق سرمایه گذاری بیت کوین ارائه دهد

۲۷) گلدمن ساکس پیش‌بینی می‌کند رشد اقتصادی آمریکا در سه ماهه دوم به اوج خود برسد. آن ها می گوید “رشد تولید ناخالص داخلی ایالات متحده با کمک بازگشایی اقتصادی و تاثیر محرک‌های مالی در سه ماهه دوم به ۱۰.۵ درصد می‌رسد. پیش‌بینی می‌شود رشد اقتصادی برای نیمه دوم ۷ درصد باشد.”

**سیاسی
۲۸) رئیس هیات روسیه در مذاکرات برجام از احتمال طولانی شدن دور جدید مذاکرات وین درباره احیای توافق هسته‌ای ایران خبر داد.

۲۹) نشست کمیسیون مشترک برجام امروز در وین برگزار می شود.

۳۰) رئیسی می گوید “لغو تمامی تحریم‌ها و راستی آزمایی آن، مطالبه ملی است و این مطالبه ملی نباید دستاویز دعواهای سیاسی گردد.”

۳۱) حسن روحانی می گوید “پیشرفت‌های چشم‌گیری در مذاکرات هسته‌ای حاصل شده است. اگر مشکلات سیاسی وجود نداشتند، می‌توانستم اعلام کنم موفقیت در مذاکرات حتمی است.”

۳۲) سخنگوی وزارت خارجه آمریکا می گوید “مذاکرات وین سازنده بود، اما تعیین کننده نبود. ما در مورد جزئیات موضوع تسهیل تحریم‌ها توضیحی نمی‌دهیم زیرا سر این موضوع هنوز بحث هست. به هیچ فشاری از سوی روسیه یا دیگر کشورها تن نمی‌دهیم و تمرکز ما بر جلوگیری از رسیدن ایران به سلاح اتمی است. هیات آمریکایی سه‌شنبه به وین بازمی‌گردد و منتظر آن هستیم تا مذاکرات غیرمستقیم برنامه‌ریزی شده با ایران، مجددا آغاز شود.”

موفق باشید. ۷ اردیبهشت

ولید هلالات

#بازار  #بورس  #دلار  #سود  #فولاد

خروج پول حقیقی / خروج پول حقیقی / خروج پول حقیقی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *