مقطع حساس کنونی …

به نیمه اردیبهشت رسیدیم . نیمه بهار و چه بهاری !! دل انگیززز!!! برای یک روز ان بود !!! امیدواریم حداقل امسال این ضرب المثل سالی که نکوست از بهارش پیداست رخ ندهد چرا که احتمالا دیگر با این روند به پاییز نمیرسیم ! بازار در مقطع حساس کنونی به یک تغییر بزرگ نیاز دارد تا بتواند در اولین گام خود از این شرایط عبور کند .

امروز در مقدمه گزارش بازار به این موضوع میپردازیم ولی قبل از ان از بازار امروز بگوییم که امروز در اخر هفته‌ای که تعطیلی در دو طرف آن قرار داشت بازار شرایط نسبتاً خوبی را پشت سر گذاشت در مورد شرایط نسبتا خوب صحبت می کنیم چرا که معتقدیم دو اتفاق در بازار امروز رخ داده بود اتفاق اول این بود که بازار با افزایش حجم و تعادل در برخی سهم ها پیشرفت نسبی را داشت و اتفاق دوم افزایش حجم خرید حقیقی ها و مشارکت انها در بازار بود که این موضوع یک نقطه امیدواری برای بازار شده بود .

البته نکته دیگر این بود که بازار بعد از شنیدن اخبار مختلف سران قوا و بازارجهانی باید یک واکنش اولیه را نشان می‌داد که این واکنش اولیه منجر به همین مشارکت بیشتر افراد در بازار شد به نظر می رسد عیار این مشارکت در روزهای آتی خود را بیشتر نشان خواهد داد اما یک نکته بسیار مهم وجود دارد و آن هم این است که باید این بار متفاوت بودن تصمیمات را روی تابلو مشاهده کنیم و در واقع متوجه شوند که این بار تصمیمات و بسته ۳+۷ در بازار اثرات بهتری گذاشته است.

در سوی دیگر

گاهی اوقات در مورد اثرگذاری روانی صحبت می‌کنیم و زمان دیگر در مورد کارایی و اثرگذاری عملی… بازار مدتهاست حرف می شنود اما در عمل یا ضعیف است یا حرف زده شده را نمی بیند برای همین است که شوک درمانی ها از راه خبر به یک روز ختم شده و خیلی دوام آنچنانی ندارد روزهای قبل در مورد تحولات و تغییرات برای کمک به بازار صحبت شد و به نظر این اتفاق باید به جد پیگیری شود که شرایط بازار هم در این بسته جدید دیده شود . باید پذیرفت این بار مثل قبل نیست پول پاشی بی حساب و کتاب در زمانی که این تیر های آخر و خشاب های آخر قرار است فایده ندارد و باید با دقت و بسیار هدفمند کار صورت گیرد .

برای همین بود که دلسوزان و فعالان بازار بارها تاکید کردند که همزمان با این بسته پولی احتمالی باید شاهده بسته هایی برای تغییر برخی قوانین معاملاتی بازار باشیم که مهمترین آنها حول ۳ محور دامنه نوسان ، حجم مبنا و گره می چرخد که این تغییرات را به همراه جریان پول حداقل بتواند تقارن معاملاتی برخی سهم ها را بیشتر کرده و از حجم تعداد صف های فروش بکاهد و به نوعی تعادل در بازار را افزایش دهد

روی دو موضوع توافق جدی وجود دارد

اکثر افراد به این معتقدند که دامنه نوسان مثبت و منفی ۳ یا نهایت ۴ (تاکید میکنیم نهایت ۴ ولی بهتر است ۳ باشد ) در شرایط فعلی رویدادی است که بیشتر کمک خواهد کرد به طوری که اعلام شود دامنه نوسان مثبت و منفی ۳ یا ۴ و هر فصل ۱% یا هر ماه نیم درصد به آن اضافه خواهد شد در سوی دیگر باید روی حجم مبنا نیز کار شود که حجم مبنای سهم ها به سال ۹۸ و یا کمتر بازگردد قانونگذار در مقاطع قبل به واسطه اتفاقات خاص در بازار حجم مبنا را بالا برد و فعلا این شرایط ما آن شرایط قبل نیست و برگشت به روزهای عادی یکی از بهترین کارها خواهد بود که می تواند در روان شدن معاملات نیز موثر باشد .

نکته آخر که شاید اختلاف بسیاری از سهامداران باشد بحث گره است .

باید قبول کرد بیش از ۲۵۰ تا ۳۰۰ نماد بازار قفل و به نوعی معاملات انها گره خورده است ! و این سیاست یکی از مواردی است که می‌تواند به متعادل شدن بسیاری از سهم ها منجر شود اما به هر حال اجرای آن ممکن است افت برخی سهم ها را رقم بزند عزیزان سهامدار این موضوع نیز توجه داشته باشند دیر یا زود قیمت به نقطه‌ای که وضعیت بنیادی سهم ایجاب می کند خواهد رسید اجرای قانون گره می تواند گره فعلی که در بسیاری از نمادها ایجاد شده را منطقی تر و سریع تر باز کند.

منتها عزیزان در سازمان هم باید به یک نکته توجه کنند هر طور شده در بسیاری از این سهم ها باید سهامداران عمده نیز ورود کنند و به تعادل کمک نمایند هیچ کس نمی گوید دارایی باد شده را حفظ کنیم خیر هدف این است که هرچه سریع تر به متعادل شدن موضوع کمک کرد . البته برخی ازاین ابزارها باید با هم اجرا شود مثلا دامنه نوسان و حجم مبنا لزوما باید با هم باشد و البته تزریق پول هدفمند هم کنار ان …

و موضوع آخر

که این بار صحبت می‌شود بحث اتفاقاتی است که پیرامون بازار رخ می دهد به هر حال در یکی از پر ابهام ترین مقاطع تاریخی بازار قرار داریم البته معتقد ایم هرچه به پایان خرداد نزدیکتر شویم شرایط روشن تر خواهد شد نمی خواهیم دقیق بگویم ولی به نظر تا پایان خرداد تکلیف چند موضوع روشن شده که ابهامات بازار را نیز برطرف می کند مذاکرات وین و برجام ، سمت سوی نرخ دلار ، انتخابات ریاست جمهوری و شرایط بنیادی شرکتها که به نظر هر چهار موضوع نکات مهمی در دل خود دارد که با برطرف شدن آن بخشی از تقاضا را به بازار باز می گرداند

اکنون واضح و روشن است است که سیاست گذار ۲ راه بیشتر ندارد یا دست روی دست بگذارد شرایط سپری شود و زمان بگذرد و یا نه آرام‌آرام به اصلاح برخی ابزارها بپردازد و به متعادل شدن بازار کمک کند به نظر در حال حاضر ترکیبی از گذر زمان و اصلاحات در این ابزارها می‌توانند در جهت بهبودی بازار موثر باشد و صد البته تکمیل کننده این دو جریان پولی است که باید هدفمند به دل بازار زده شود و به اهداف بازار کمک نماید

امروز می خواستیم از برجام و دلار و تحولات آن صحبت کنیم که فکر می کنیم فعلاً پرداختن به تحولات درون بازار مهمتر است. طی روزهای آتی اثرات بسته اخیر سران قوا نیز شفاف تر خواهد شد که حداقل بازار می‌داند چه اتفاقاتی را پیش رو دارد البته معتقدیم این بار کمی متفاوت خواهد بود و اثرات ان قوی تر در چشم بازار روشن می شود .

بتا سهم

#گزارش_بازار

گزارش بازار / گزارش بازار / گزارش بازار

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *