۱)ارزش معاملات خرد روز چهارشنبه ۲٫۸۸همت بود. ۳۴۱میلیون تومان خروج پول حقیقی بود ضمن اینکه ۸۳میلیارد تومان ورود پول به صندوق های درآمد ثابت گزارش شد.

۲) در هفته ای که گذشت حق تقدم ها بیشترین افت را در مقایسه با کل بازار داشتند. بسیاری از حق تقدم ها ۱۰-۲۰ درصد ریزش طی یک هفته را تجربه کردند و فاصله قیمت آن ها از سهام مربوطه بیشتر از قبل شد.

۳) سیلام، رتاپ، ساوه، پارسیان، زگلدشت، دابور، سهگمت، سفار، کفرا، خراسان … سهامداران خود را به مجمع سالیانه دعوت کردند.

۴) در بورس کالا، ارتوزایلن نوری ۱۶۰٫۷ میلیون ريال، استایرن بوتادین رابر ۴۵۴میلیون ريال، استایرن منومر ۲۵۶میلیون ريال، اسید استیک ۲۴۰میلیون ريال، ABS شبصیر ۵۷۴ میلیون ريال، الکیل بنزن خطی ۳۵۷میلیون ريال، روغن پایه SN500 هر تن ۲۳۰میلیون ريال، سبد تیرآهن مخلوط ۱۳۳میلیون ريال، سبد میلگرد ۱۲۷میلیون ريال، کریستال ملامین ۳۹۵میلیون ريال، ورق گالوانیزه فجر ۲۶۳میلیون ريال.

۵)  دلار حواله سنا ۲۲٫۴۶۶ – ۲۲٫۷۲۸ تومان. اسکناس تهران ۲۱٫۵۹۰ تومان.

۶) وحافظ، شجم، ختور، فجر، وسنا، زقیام، قثابت، غدشت، بنیرو، خمحور، ملت، ولیز، ولزار، دقاضی در خصوص بخشی از فرآیند افزایش سرمایه خود در کدال گزارش جدید دادند.

**صنایع و شرکت ها

۷) تجارت نفت در تحلیلی می گوید “میانگین «کرک اسپرد» شرکت‌های پالایش نفت کشور به رقم ۵٫۵۸ دلار افزایش پیدا کرده است.”

۸) مدیرعامل شرکت نفت ستاره خلیج‌فارس از تولید روزانه حدود ۴۷ میلیون لیتر بنزین پاک با استانداردی بالاتر از استاندارد یورو ۵ خبر داد

۹) کاشی الوند از دریافت افزایش نرخ فروش متناسب با محصولات خود خبر داد.

۱۰) دقاضی مجوز افزایش نرخ بابت بخشی از محصولات خود گرفت.

۱۱) بانک ملت، گزارش آثار اعمال تغییر نرخ تسعیر ارز پس از اعمال ذخیره مطالبات مشکوک الوصول و مالیات مترتب بر آن را در کدال منتشر کرد. ۶٫۴۳۶میلیارد دلار و اثر مساعد آن ۲٫۳همت.

۱۲) یک تحلیلگر می گوید “ذخایر مس در کمترین میزان خود طی ۵ سال گذشته رسیده که تنها می‌تواند سه هفته تقاضای جهانی را پوشش دهد؛ پیش‌بینی می‌کنیم کمبود در بازار مس وجود داشته باشد و ذخایر طی امسال و سال آینده کاهشی باشد.”

۱۳) رابطه سیاسی دو کشور چین و استرالیا در بدترین شرایط ممکن قرار دارد که موجب افزایش بی سابقه بهای سنگ آهن به حدود ۲۱۳ دلار است. سطح تجارت دو کشور در یک رکورد تاریخی است.‌ واقعیت این است که با وجود تحریم یک جانبه، هیچ زمانی این مقدار پول از چین به استرالیا سرازیر نشده بود.”

۱۴) وزیر صمت می گوید “سال گذشته با افزایش ۴۰۰ درصدی نرخ ارز و افزایش قیمت اقلام مورد نیاز تولید خودرو، شورای رقابت حداقل افزایش قیمت را برای خودرو‌ها در نظر گرفت. این شورا می‌تواند به حذف رانت بین کارخانه و بازار کمک کند و با اعمال درست قیمت، رانت بین کارخانه و بازار را بشکند.”

۱۵) نیکزاد، کاندیدای احتمالی ریاست جمهوری می گوید “به زودی با یک راه حل عملی آن خسارتی که در بورس به مردم وارد شده است را جبران می‌کنیم.” (ایشان می گفتند قیمت فولاد باید به صورت دستوری ۱۰ میلیون تومان باشد)

۱۶) نایب رئیس کمیسیون صنایع مجلس می گوید “برای عرضه کل زنجیره فولاد در بورس کالا، میان مدیران فولاد اجماع وجود دارد.”

۱۷) مدیرمالی جم پیلن می گوید ” مقداری خوراک در حدود ۲۵۰۰۰ تن از پالایشگاه شازند به صورت حمل با کامیون از اراک به عسلویه منتقل کردیم که منجر به افزایش تولید در سال ۹۹ شد به گونه ای که رکورد تولید شرکت زده شد. با توجه به ظرفیت اسمی ۳۰۰ هزار تنی تولید، در صورت تامین خوراک می تواند تا ۳۵۰ هزار تن در سال برسد. لذا محدودیت های خوراک مجتمع را با روش های مختلف از جمله پالایشگاه شازند تامین خوراک انجام دهیم. همچنین مذاکراتی انجام شده و توافقنامه های اولیه بسته شده که ما از پتروشیمی آبادان هم خوراک دریافت کنیم.”

۱۸) در مجمع پسهند اعلام شد ” ۵۰ درصد پروژه تولید تسمه نقاله سیمی تکمیل شده است. ساخت بنا و سوله تا پایان شهریور به اتمام می رسد و قرار است تا دی و یا حداکثر بهمن تجهیرات خریداری شده و نهایتا ۲۲ بهمن ۱۴۰۰ پروژه بهره برداری شود.”

۱۹) بیلت در CIS به ۶۴۵دلار هر تن رسیده است. قیمت ورق سرد به قیمت باورنکردنی ۱۱۳۰دلار رسید!

۲۰) شرکت صبا فولاد، زیرمجموعه وصندوق، که با جهش تولید در سال گذشته، رشد ۶ برابری سودآوری را تجربه کرد، در ماه نخست سال ۱۴۰۰، موفق به ثبت ۷ رکورد شد.

۲۱) رشد اخیر نفت در نتیجه تقاضای بالا در آمریکا و چین و همین‌طور انتظار کاهش قرنطینه در اتحادیه اروپا در کنار افت هفتگی موجودی‌های نفت و فرآورده‌ها در ایالات‌متحده رقم خورده است. اگرچه پیش‌بینی می‌شود روند ریکاوری تقاضا ناهموار باشد، اما نشانه‌های افزایش آن عیان‌تر از گذشته به چشم می‌خورد.

۲۲) لوب‌کات در بازار فیزیکی بورس کالای ایران ظرف هفته‌های اخیر به اوج تاریخی قیمت خود رسید، با این وجود این بازار با استقبال خوب خریداران روبه‌رو است.

۲۳) تحلیلگران ژئوپلیتیک واشنگتن به طور فزاینده ای انتظار دارند ایالات متحده و ایران توافقی را تا پایان ماه مه اعلام کنند که امکان لغو تحریم های نفت، پتروشیمی ، کشتیرانی و سایر بخشهای مهم را در سه ماهه سوم سال جاری فراهم می کند.

۲۴) امیر صباغ می گوید “با تضعیف دلار آمریکا شاهد ورود سرمایه جدید به حوزه کامودیتی ها هستیم و اکثر محصولات این حوزه با فاصله قابل توجه از میانگین متحرک ۲۰۰ روزه ،همچنان شاهد رشد قیمت هستند.”

۲۵) تضعیف شاخص دلار به سبب آمار ناامید کننده اشتغال آمریکا بوده است که نشان می دهد سیاست های فعلی فدرال رزو باید تداوم یابد.

۲۶) امیر صباغ می گوید “با انتشار گزارش قطع آب شرکت فولاد مبارکه، جلساتی در وزارت نیرو و وزارت کشور با دخالت چندین نهاد نظارتی تشکیل و موضوع تامین آب در دست پیگیری است”

۲۷) سیاست جدید چین در مورد لغو حقوق گمرکی واردات محصولات معدنی شامل سنگ آهن باعث تحریک قیمتهای مواد اولیه فولادسازان و اثرگذاری در قیمتهای قراضه وارداتی ترکیه است! از زمان اعلام این سیاست، قیمت جهانی قراضه صعودی بوده و فعلا قدرت با فروشندگان است.

*اقتصادی

۲۸) میشل پنتو، بنیانگذار موسسه پنتو پورتفولیو، معتقد است در حال حاضر میزان کل بدهی آمریکا معادل ۴ برابر تولید ناخالص داخلی این کشور است. این بدهی معادل مجموع بدهی دولتی، ملی، اشخاص حقیقی و شرکت‌های حقوقی و دیگر بدهی هاست.

۲۹) قیمت نفت روز جمعه، پس از تجربه افت ١ درصدی در جلسه معاملاتی گذشته، به دنبال انتشار داده‌های اقتصادی قوی از سوی چین و آمریکا، حتی با وجود اینکه افزایش موارد ابتلا به بیماری کووید-١٩ در هند به عنوان مانعی بر سر راه رشد بازار قرار گرفت، افزایش یافت.

۳۰) صادرات محصولات پتروشیمی در سال ۹۹ در مقایسه با سال قبل از آن افزایشی ۱۳ درصدی را تجربه کرده است.

۳۱) مدیر نظارت بر نهادهای مالی سازمان بورس می گوید “سازمان بورس سازوکار راه اندازی هج فاندها و صندوق های مبتنی بر رمزارزها را در دستور کار دارد.”

۳۲) آماری که روز پنج شنبه در آمریکا منتشر شد، نشان داد هفته گذشته ۴۹۸ هزار تقاضای دریافت بیمه بیکاری ثبت شده که پایینترین میزان از اواسط مارس سال ۲۰۲۰ است که بیماری کووید ۱۹ پاندمی اعلام شد.

۳۳) استرالیا اعلام کرد “درهای گفتگو با چین باز است. علیرغم تنش های سیاسی بین دو کشور مبادلات تجاری به رغم بی سابقه ۱۵۰ میلیارد دلار در سال رسیده است.”

۳۴) شاخص PMI توليد نيز در چين به ٪٥١.١ كاهش يافت، اين رقم اگرچه از حد آستانه بالاتر است ولي نسبت به ماه گذشته ٠.٨٪؜ افت دارد. علاوه بر اين PMI بخش هاي غيرتوليدي و خدمات نيز با كاهش همراه بودند.

۳۵) شاخص حقوق و دستمزد غیر کشاورزی ایالات متحده یا همان NFP که اجماع کلی انتظارات بازار برای آن عدد ۹۹۰K بود به عدد ۲۶۶K🔻 رسید.دوره گذشته عدد ۹۱۶K بوده است. نرخ بیکاری که انتظار می رفت عدد ۵.۸٪ را نشان دهد بدتر از انتظارات به عدد ۶.۱٪ 🔺رسید. دوره گذشته عدد ۶٪ بوده است.

۳۶) جانت یلن می گوید “تا سال آینده به اشتغال کامل می توان رسید. انتظار داریم در چند ماه آینده با توجه به دلایل فنی شاهد افزایش تورم باشیم اما تردید دارم که‌ قرار است شاهد چرخه تورمی باشیم.”

۳۷) رئیس جمهور آمریکا می گوید “گزارشNFP آوریل نشان می دهد که اقتصاد با ریسک داغ شدن زیاد مواجه نیست. برنامه نجات آمریکا جهت حمایت از کشور برای یک سال برنامه ریزی شده است نه ۶۰ روز، و گزارش امروز نشان می دهد که تا چه اندازه اقدامات اقتصادی اهمیت دارد.”

۳۸) سخنگوی مجلس نمایندگان ایالات متحده نانسی پلوسی می گوید داده ناامید کننده مشاغل لزوم تصویب برنامه شغلی و خانواده های آمریکایی دولت را برجسته می کند.

۳۹) جهش اونس طلای جهانی پس از کاهش امید ها نسبت به سیاست انقباضی فدرال رزرو ثبت گردید.

*سیاسی

۴۰) کاخ سفید می گوید “در چهارمین دور گفت‌وگوهای غیرمستقیم با ایران بر سر برجام پیشرفت‌هایی حاصل شده است.تداوم این گفت‌وگوها نشانه خوبی برای آینده است.”

۴۱) عربستان به صورت رسمی از مذاکرات با ایران خبر داد. (ایران رفع تنش در منطقه را به عنوان گام پس از برجام آغاز کرده است)

۴۲) منابع آگاه ایرانی به العربی الجدید گفتند که محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه ایران به زودی به امارات می‌رود و احتمالاً این دیدار در پایان هفته آینده انجام خواهد شد. به احتمال زیاد امارات متحده عربی سفیر خود را به تهران بازگرداند.

موفق باشید. ۱۸ اردیبهشت

ولید هلالات

#سهام   #دلار    #طلا   #بورس

حق تقدم / حق تقدم / حق تقدم / حق تقدم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *