۲۰ در ۲۰ !

برای شاگرد تنبل کلاس که هر روز به زحمت نمره او به ۱۰ میرسید امروز در ۲۰ اردیبهشت این عملکرد خاص و خوب یک بیست حساب میشد و از همین رو ۲۰ در ۲۰ جالبی بود و شرایط خاصی را برای سهامداران رقم زد .

امروز بازار سرمایه یک روز بسیار خاص و مهم را داشته شاید بعدها از آن به عنوان نقطه عطف بازار یاد کنند. اقبال حقیقی ها به بازار امروز بسیار جالب و مثبت بود و توانست جو مثبت خوبی را در نمادها به وجود آورد. دلایل متعددی را می‌توان برای این حرکت امروز در نظر گرفت ولی قبل از هر چیز یک نکته را بیان کنیم و آن هم اینکه بازار از این دست روزها طی مدت اخیر کم نداشته و اتفاقاً بسیاری از آنها روز دوشنبه رخ داده مهم ثبات و دوام این مسیر است که باید اتفاق بیفتد و احساس می کنیم فقط کمی فقط کمی این بار متفاوت است.

نکته دیگر در مورد دلایل این اقبال است که شاید دلایل متعددی را بتوان برای آن ذکر کرد اما وضعیت خوب بنیادی نمادها اصلاح قیمت صورت گرفته برگشت دلار شرایط خوب گزارش ها، بازارهای جهانی و البته تصمیمات اخیر اتفاقات مهمی بود که این زمینه را برای برگشت فراهم کرده است اما بسیاری معتقدند تصمیم دیروز تا حدودی در اقبال به بازار موثر بوده . لبته هنوز نمی توان با قطعیت گفت همین طور است یا خیر اما به نظر این رویداد می‌تواند آغازگر یک سلسله اقدامات برای بازار سرمایه باشد…

خبر دیروز یک شوک خوب برای بازار بود

هر چند از شنبه اجرا می شود ولی بالاخره شاهد یک تغییر در بازار بودیم و تصمیمات اخیر تا حدودی برای همه روشن شده که دامنه نوسان از روز شنبه ۵% و به شکل متقارن خواهد بودو مهمتر از آن حجم مبنا نیز کاهش خواهد یافت تقریباً همه اذعان داشتند که بازار به یک ناترازی در نمادها رسیده بود . طی روزهای گذشته بیش از ۴۵۰ نماد و حتی در برخی روزها ۵۰۰ سهم قفل در صف فروش بودند ۱۵۰ سهم هم اصلاً معامله ای نداشتند.

روزهای تلخ گذشته و همه این موارد باعث شد تا بسیاری به این نتیجه برسند که اگر قرار است بازار حمایت شود اول باید تکلیف این عدم تعادل روشن گردد با تصمیم اعلام دامنه نوسان ۵ درصد یک پیام فرستاده شده که قانونگذار قصد این را دارد که با سرعت بیشتری به سمت اصلاح نمادها حرکت کند و شرایط خاص تر باشد.

حتی تغییر رویه امروز در برخی بازگشایی ها نظیر کلوند و وتوکا و … نیز یک اتفاق خوب بود که هر چند کمی دردبیشتری داشت ولی دیدیم که نتیجه ان مثبت بود . اما یک نکته بسیار مهم است و آن هم اینکه این مصوبه ۳ مکمل هم نیاز دارد و این مصوبه به تنهایی قادر نخواهد بود تغییرات بزرگی در بخش های معطل مانده بازار ایجاد کند و اگر این سه مکمل همراه آن نباشد ممکن است فضا دوباره به شکل دیگری پیش برود .

امروز در مورد این مکمل ها و اهمیت آن در بازار صحبت می کنیم که اولین آن پول است… تقریباً همه می دانیم صندوق توسعه بازار با فروش اوراق تبعی خود را به نقدینگی وصل کرده که نزدیک به ۵هزار میلیارد تومان می شود حدود چهار هزار میلیارد تومان دیگر نیز به زودی به بازار از سوی بانک مرکزی برای صندوق تثبیت واریز میشود یعنی ماطی هفته‌های آتی ۱۰ هزار میلیارد تومان نقدینگی در دست خواهیم داشت که طبق برخی گفته ها و شنیده ها ۵ هزار میلیارد تومان در حال حاضر در دسترس است از سوی دیگر هلدینگ ها و شرکت ها نیز کم کم بحث دریافت اعتبار از بانک مرکزی و خرید و انتشار اوراق را قطعی تر میکند و این جریان پول نیز کنار بازار خواهد بود.

اما بسیار مهم است که جریان پول این بار باید بتوانند در کنار تغییر این ابزارها کمی به بهبود فضا و متعادل شدن برخی نمادها منجر شود.

اگر روزهای قبل را به خاطر داشته باشید سطح بندی نمادها از همین بابت بود بود که صندوق های تثبیت و توسعه باید تمام سعی خود را بکند که در گام اول سهم های قوی و بنیادی و سطوح یک و دو بازار به سمت تعادل بروند و بعد فکری به حال سطح سوم شود . از همین رو معتقدیم جریان پول مکمل این قانون بوده و بدون پول تقریباً این قانون فقط ابزار ریزش بیشتر خواهد شد . امروز به وضوح حضور پول در برخی نماد های سطح ۱ را شاهد بودیم که شپنا و سایپا و برخی دیگر مهم ترین انها بودند .

دومین عامل زمان است

به نظر این موضوع گذر زمان به بازار سرمایه کمک خواهد کرد که با کمک این ابزار ها بازار بتواند سریعتر به مرز تعادل و پیدا کردن نقاط ارزندگی خود برسد زمان عامل بسیار مهمی است گذر زمان باعث می شود مذاکرات هسته ای روشن تر گردد جریان نرخ ارز شفاف‌تر شود تحولات سیاسی انتخابات مشخص ترگردد بازارهای جهانی به ثبات بهتری برسند و از همه مهمتر از دید ما گزارشات و اطلاعات مالی که به بازار خواهد آمد میتواند نقش کفسازی مهمی در برخی صحنه ها داشته باشد از همین روست که معتقدیم مکمل مهمی که خیلی در اختیار ما هم نیست ولی کمک خواهد کرد این جریان گذر زمان است … گذر زمان درد بی درمان و بسیاری از دردهای بازار را درمان خواهد کرد!!

و اما مکمل سوم به ما می گوید که یک ابزار دیگر باید در کنار دو ابزار دامنه نوسان و حجم مبنا قرار گیرد تا فضای بازار روشن تر گردد.

ببینید ما با حجمی از نمادها مواجه ایم که بنا به هر دلیلی سرمایه گذار تمایلی به خرید در این قیمت ندارد و قفل در صف فروش است یا باید ناگهان اصلاح کند نظیر انچه در کلوند و وتوکا و حتی سخاش دیدیم و یا احتمالاً نرم نرم باید متعادل شود . در بسیاری از انها قوانین جدید چاره کار نخواهد شد از همین رو باید از ابزاری به نام گره استفاده کرد در گره می‌توان کمی قوانین را خاص تر کرد تا تعداد نمادهای بیشتری به این مرز برسند و سریعتر به مرز تعادل بازگردند .

بازار این قابلیت را دارد که در بیش از ۲۵۰ سهم همین امروز به گره معاملاتی برود بسیار مهم است که در روز گره حجم مبنا یک باشد تا به نوعی قیمت سهم به سمت اصلاح و تعادل بهتری حرکت کند.میدانیم که دردناک خواهد بود ولی توجه کنید این اتفاقی است که ناگزیر رخ میدهد فقط در این حالت فرسایشی و در ان حالت یکباره است . قطعا افت و اصلاح یکباره هزینه کمتری برای حامیان فعلی بازار دارد ولی از ان سو ریسک ها و دردهای خاص خود را دارد . شاید استفاده از همین ابزار گره جذاب تر باشد .

بازار با این سه عامل و البته قوانینی که تصویب شده می تواند آرام آرام در مسیر تعادل گام بردارد و صد البته روشن شدن برخی ابهامات بازار نیز به او کمک بسیار زیادی خواهد کرد

و حرف آخر می‌دانیم برای برخی نمادها این اصلاح دردناک خواهد بود اما قبول کنید عزیزان که همین حالا بسیاری از سهم های قوی و بزرگ بازار در مدت کوتاه اخیر اصلاح ۳۵ تا ۴۰ درصدی داشتند پس به نظر این موضوع خیلی اتفاق عجیبی نیست و در واقع باید همراه بود تا بازار به تعادل برسد و بتواند شرایط خوب و نرمال قبل را پیدا کند . نمیدانیم شاید زیادی امیدواریم ولی به نظر این بار میتوان بیشتر امیدوار بود و انصافاً قیمت‌ها نیز جایی است که شرایط را برای برگشت منطقی تر نشان می دهد .امیدواریم این اتفاقات و تغییرات روز به روز در مسیر بهبود بازار گام بردارد.

امروز می خواستیم در مورد صحبت های دیشب همتی حرف بزنیم اما به نظر به زمان دیگری موکول کنیم ولی این روزها تحولات سیاسی و اقتصادی شکل خاص تری به خود گرفته است.

بتا سهم

#گزارش_بازار   #بورس   #سهام   #مثبت   #شاخص

سهامداران / سهامداران / سهامداران / سهامداران / سهامداران / سهامداران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *