۳۶ درصد بازار پلی پروپیلن کشور در اختیار پروپیلن جم است. در سال گذشته شرکت جمعا ۲۸۳ هزار تن خوراک دریافت کرده است که ۲۵۸ هزار تن از پتروشیمی جم و ۲۵ هزار تن از پتروشیمی شازند بوده است. در سال ۹۹، بیشترین آمار تولید ۱۳ ساله شرکت (با توجه به بهره برداری در آذر ۱۳۸۷) را داشتیم که ۲۸۷ هزار تن بوده است.

در صادرات محصول مان طیف وسیعی از تولیدی را داشته ایم و پروپیلن جم، بزرگترین تولیدکننده پروپیلن کشور است و با توجه به قوانین ملزم به عرضه محصولات در بورس کالا است. در نیمه دوم سال جاری با افتتاح پتروشیمی خمین، شرکت توانایی صادرات بیشتر محصولات را دارد.

طبق قوانین موجود از تاریخ بهره برداری به مدت ده سال یعنی تا آذرماه ۱۳۹۷ معاف از مالیات بودیم که اعمال شد و بهره مند شدیم. بعد از آن با تغییرات قانون، اول بحث این بود که تمدید معافیت ده ساله داریم، ولی در هیات دولت کلا همه معافیتها را حذف کرده و به دو سال برای شرکتهایی که در مناطق ویژه کار می کنند کاهش دادند. در حال رایزنی با سازمان مالیات هستیم که بتوانیم از معافیت مالیاتی مجددا برخودار شویم .

طرح توسعه کامپاندی است که طبیعتا بر اساس آن محصولات خودمان را با ارزش افزوده بیشتر عرضه می کنیم و به صنایع خرد هم نزدیک تر شدیم. یک قرارداد مشارکتی با یک تولید کننده کامپاند در استان بوشهر منعقد کرده ایم. ما به صورت کارمزدی مواد اولیه را می دهیم و این شرکت داخلی تبدیل به کامپاند می کند و می فروشد. اکنون این کامپاند تولید شده و در مرحله قیمت گذاری قرار دارد و تا پایان بهار امسال عرضه آن در بازار صورت می گیرد.

 مهمترین چالش و دغدغه، تامین خوراک است . با توجه به ظرفیت اسمی ۳۰۰ هزار تنی تولید، در صورت تامین خوراک می تواند تا ۳۵۰ هزار تن در سال برسد. در حال رایزنی با پتروشیمی جم هستیم که کوره ۴ شرکت فعال شود و خوراک دریافتی را افزایش دهیم.

با کاهش محدودیت ها در ترکیه انتظار داریم قیمت های فعلی پلی پروپیلن روند صعودی مجددی داشته باشد. مدیران شرکت معتقد بودند که قیمت های جهانی وضع خوبی در ادامه سال خواهند داشت و صعودی بمانند.

مذاکراتی انجام شده و توافقنامه های اولیه بسته شده که ما از پتروشیمی آبادان هم خوراک دریافت کنیم. البته خوراک آبادان کیمیکال گرید است که باید به پلیمر گرید تبدیل شود. در پروژه واحد خالص سازی مطالعات اولیه FS انجام شده که آیا این واحد در خروجی پالایشگاه آبادان باشد یا در ورودی شرکت باشد و ساخت این طرح امسال آغاز می شود.

در نهایت ۱٫۰۰۰ تومان سود به ازای هر سهم (۹۵ درصد سود دوره) تقسیم شد که سود سهامداران حقیقی از طریق سجام در خرداد پرداخت خواهد شد.

کارگزاری بانک صنعت و معدن

#جم_پیلن  #مجمع_عمومی

تحلیل شرکت های بورس اوراق بهادار را در گزارش بازار بخوانید.
کانال تلگرام: https://t.me/farabibourse
ما را در آپارات دنبال کنید: http://www.aparat.com/kargozari.org
خرید و فروش آنلاین سکه و طلا : https://kargozari.org/2018/05/25/gold

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *