*آمارها کلیدی بازار

۱٫ شاخص کل روند متعادل-اصلاحی – شاخص هم وزن روند نزولی

۲٫ دلار حواله سنا ۲۰٫۳۸۴-۲۰٫۵۶۹ تومان. اسکناس تهران ۲۴٫۰۰۰ تومان.

۳٫ در بورس کالا، پلی پروپیلن ۲۵۶-۳۵۶ میلیون ريال، PVC شغدیر ۲۸۶میلیون ريال، روغن پایه SN500 شسپا ۱۹۳میلیون ريال، سیمان تیپ ۵ کیسه ای ۴۳۵۵-۵۵۱۲ ريال، سیمان تیپ۲ فله ۳۴۵۰-۳۷۹۵ ريال، شمش فایرا ۵۱۸میلیون ريال، لوب کات سبک ۸۷میلیون ريال، مس مفتول ۲۰۵۲میلیون ريال.

۴٫ روز دوشنبه ۲۴۸ نماد (۲۶۹ قبلی) دچار صف فروش بودند که ارزش این صفوف ۳٫۵ همت (قبلی ۳٫۶۱) بود. ۴۱۵ نماد (قبلی ۴۹۵) معادل ۶۷ درصد بازار منفی بود.

۵٫ ارزش معاملات روز دوشنبه ۳٫۹۷ همت بود. ۱۳۲ میلیارد تومان خروج پول حقیقی صورت گرفت ضمن اینکه ۳۶ میلیارد تومان خروج پول از صندوق های درآمد ثابت ثبت شد.

۶٫ سرانه خرید و فروش حقیقی روز دوشنبه به ترتیب ۱۳۵ میلیارد ريال در مقابل ۱۸۱ میلیون ریال گزارش شد. (روز قبل ۱۰۵ به ۱۹۳ )

۷٫ حقیقی ها در بازار روز دوشنبه پالایشی و خودرویی خریدند. حقوقی ها فلزی و بیمه و بانک را حمایت کردند. شپنا، سمگا، خودرو، شتران، کاما، وبصادر، شاراک، ساراب توسط حقیقی ها خریداری شد. حقوقی ها میدکو، فملی، بپاس، فولاد، وپاسار، کویر، اپال و دلر خریدند.

۸٫ در خصوص بخشی از فرآیند افزایش سرمایه دی، قثابت، کهمدا، گوهران، البرز، انرژی … گزارش جدید به کدال نشست.

*صنایع و شرکت ها

۱٫ شسپا در یک شفاف سازی می گوید به استناد پاسخ کمیته فنی سازمان حسابرسی حداکثر مبلغ تجدید ارزیابی ۴۹۳درصد خواهد بود که به تایید حسابرس شرکت رسیده است.

۲٫ شصفها در حال تهاتر بدهی بانکی خود با سهام یک شرکت خودروساز است که نزد بانک توسعه صادرات وثیقه است. این شرکت در کدال شفاف سازی مرتبط را داده است.

۳٫ کرازی در مجمع گفت ” طبق آنچه به سازمان ارایه کرده ایم انتظار داریم در سال ۱۴۰۰ با افزایش ۲۰ درصدی به سود ۲۵۶ میلیاردی برسیم. تامين مالي طرح توسعه ۲۴۰ تني، با توجه به فراز و نشيب هاي زيادي كه در كل بازار سرمايه ايران در سال مالي مورد گزارش رخ داد انجام نشد؛ اما همچنان پیگیر هستیم تا در سال جاری این اقدام شکل بگیرد. این پروژه در شرایط نرمال بین ۲ الی ۳ سال زمان می‌برد. به دلیل شرایط کرونا، رعایت فاصله ها و‌ ماسک زدن ها، به صورت چشمگیری مصرف دارو در کشور کم شده است. بنابراین امسال تقریبا بین ۵۰ درصد سفارشات شیشه های دارویی کاهش پیدا کرده، و به دلیل تنوع در تولیدات واحد فروش بر روی دیگر محصولات تاکید داشته است.”

۴٫ ددام در خصوص تمدید یک ماهه مهلت استفاده از مجوز افزایش سرمایه شفاف سازی داد.

۵٫ ثبهساز در خصوص مشارکت درساخت پروژه های اقاقیا و ارکیده شفاف سازی داد.

۶٫ شرکت گروه مالی پارسیان درنظر دارد تعداد ۲٫۰۰۰٫۰۰۰٫۰۰۰ سهم معادل ۱۰۰ درصد از کل سهام شرکت گروه صنایع فولاد صبح پارسیان را از طریق مزایده به صورت یکجا و نقد به بالاترین قیمت پیشنهادی واگذار نماید.

۷٫ پتروشیمی تبریز، زیرمجموعه شبریز که سال قبلی سود با اهمیتی نداشت در سال ۹۹ به ۱۶۱۶ میلیارد تومان سود رسیده است.

۸٫ کلر در یک شفاف سازی می گوید “بهره برداری آزمایشی از پروژه نسل جدید تولید کلر ( الکترولایزرهایBM ) ،مطابق زمانبندی با صرف هزینه ای بالغ بر ۸۲۰ میلیارد ریال آغاز گردیده است و در نیمه اول تیر ماه سال ۱۴۰۰ به بهره برداری خواهد رسید. ظرفیت اسمی واحد جدید روزانه ۵۰ تن خواهد بود”

۹٫ خکاوه در یک شفاف سازی می گوید ” با توجه به توافقات صورت گرفته مانده كل بدهي اين شركت به بانك پارسيان به مبلغ ۱۰٫۲۰۶ ميليارد ريال با مبلغ ۸٫۱۰۰ ميليارد ريال در قالب واگذاري ملك الهیه و واريز نقدي توسط شركت سايپا تسويه كامل و كارسازي گردد.”
۱۰٫ وساپا ملک الهیه را به سایپا منتقل کرد و ازین ناحیه ۵۲۱میلیارد تومان سود شناسایی شد.

۱۱٫ فولاد شادگان، زیرمجموعه فخور به ۳۱۳میلیارد تومان سود در سال ۹۹ رسیده است.

۱۲٫ قائم مقام انجمن صنفی کارفرمایی صنعت پتروشیمی می گوید “شرکت های پتروشیمی که در عسلویه و ماهشهر حضور دارند برق خود را از طریق فجر و مبین دریافت می کنند و سایر شرکت ها در داخل کشور خود تولید کننده برق مورد نیازشان هستند لذا قطعی برق روی پتروشیمی ها تاثیری ندارد. در خصوص گاز، با توجه به پیش بینی هایی که از سوی وزارت نفت و همچنین شرکت ملی گاز انجام شده، امیدواریم در زمستان امسال شاهد قطعی گاز این شرکت ها نباشیم.”

۱۳٫ قثابت می گوید فرمول ۱۷ درصد بیش از قیمت تمام شده برای تعیین قیمت شکر، باعث رشد بیش از ۱۰درصدی نرخ فروش شرکت می شود اما عددی گزارش نشده است.

۱۴٫ میانگین قیمت معاملات آتی آلومینیوم ماه ژوئن۲۰۲۱ در حدود ۲۴۷۰ دلار به ازای هر تن رسید، که فاصله چندانی از بالاترین قیمت ۳ ساله خود معادل ۲۵۴۸ دلار در ۱۸ آوریل نداشت که ناشی از تقاضای قوی در بخش های خودرو ، بسته بندی و ساخت و ساز بود. مصرف جهانی آلومینیوم ۸ درصد افزایش یافته و به ۶۹ میلیون رسیده است.

۱۵٫ در روزهای اخیر، تقاضای فولاد در اروپا و امریکا برخلاف چین، جنوب شرقی آسیا و منا مطلوب بوده، لذا روند قیمتی اسلب در برزیل و امریکا به بالای ١،٠٠٠ دلاردر تن صعود کرده درحالیکه در آسیا و سی آی اس از قله قیمتی فاصله گرفته و فعلا روندی نزولی را در پیش گرفته است.

۱۶٫ قیمت زغال کک شو در پی محدودیت های عرضه افزایش یافت و پلتس پرمیوم زغال استرالیا را در ۱۱ ژوئن با ۴ دلار افزایش ۱۷۱٫۵ دلار فوب استرالیا اعلام کرد و قیمت تحویل CFR چین را با ۵۰ سنت افزایش ۲۸۳٫۵ دلار اعلام نمود.

۱۷٫ استایرن منومر آسیا در اواسط هفته گذشته تا پایین‌ترین مقدار خود در دوم ماه گذشته یعنی ۱۱۶۲ دلار در تن افت کرد و سپس در ادامه تا ۱۱۸۰ دلار در تن CFR چین بازیابی شد.

۱۸٫ صادرات پی وی سی کره جنوبی در ماه مه ۳۵٫۹٪ نسبت به ماه قبل کاهش یافته که به علت تضعیف تقاضای پی وی سی هند در سه ماهه دوم است. در هند چندین شهر در میان همه گیری COVID-19 قفل شدند.

*اقتصادی

۱٫ سه میلیون دز واکسن کرونای بخش خصوصی دو هفته دیگر وارد می‌شود.

۲٫ از این پس به جز خارک نفت ایران از بندر جاسک هم صادر می شود.

۳٫ میزان مصرف برق کشور شنبه ۲۲ خرداد ماه معادل ۵۸۰۳۴ مگاوات، ثبت شد. پیک برق مصرف برق در ۳۱ تیرماه سال قبل ۵۸۲۵۴ مگاوات ثبت شده بود.

۴٫ اطلاعات صنعت خودروسازی چین نشان می‌دهد که فروش وسایل نقلیه در این کشور طی ماه مه نسبت به ماه مشابه سال قبل ۳ درصد کاهش یافته و پس از ۱۳ ماه متوالی از آوریل سال ۲۰۲۰ برای اولین بار روند کاهشی به خود گرفته است.

۵٫ اردیبهشت امسال نرخ رشد سالیانه اجاره در کل کشور ۳۶ درصد بود.

۶٫ حجم شبه پول در اقتصاد ایران در پایان سال ۹۹ به میزان ۳۶.۲ درصد و حجم پول نیز ۶۱.۷ درصد رشد کرد.

۷٫ رئیس‌جمهور ترکیه اعلام کرد کشورش یک قرارداد ‏سوآپ یا معاوضه‌ای به ارزش ۳.۶ میلیارد دلار با چین امضا کرده است. به این ترتیب ارزش معاملات با ارزهای دو کشور بین چین و ترکیه به ۶ میلیارد دلار می‌رسد.

۸٫ قرارداد معاملات تجارت آزاد استرالیا و انگلیس احتمالا امروز (۱۵ ژوئن) اعلام خواهد شد.

۹٫ موسسه Goldman Sachs قصد دارد معاملات آپشن و فیوچرز (آتی) را برای اتریوم به مشتریانش ارائه دهد.

۱۰٫ مدیر عامل موسسه JP Morgan می گوید برای نرخ بهره و تورم بالاتر آماده می‌شویم.

۱۱٫ نظرسنجی فدرال رزرو نیویورک نشان می دهد ” در ماه مه میانه تورم ۳ ساله به ۳٫۶% رسیده است که در ماه آوریل ۳٫۱% بود. انتظارات تورمی ۱ ساله به ۴% رسیده است. در سال آینده پیش‌بینی می‌شود قیمت مسکن رشد ۶٫۲% داشته باشد. در سال آینده پیش‌بینی می‌شود قیمت مواد غذایی رشد ۸% داشته باشد.

۱۲٫ جلسه FOMC امروز آغاز می‌شود و در روز چهارشنبه خاتمه می‌یابد. بازار مشتاق است ببیند بانک مرکزی در مورد تورم نگران است و سیاست کاهش خرید اوراق را آغاز می‌کند یا خیر. (جلسه مهمی برای کامودیتی ها است)

۱۳٫ مدیر صندوق پوشش ریسک Tudor می گوید “اگر بانک مرکزی آمریکا در جلسه این هفته اقدامی انجام ندهد، بازار بورس چراغ سبزی برای رشد دریافت خواهد کرد. اگر بانک مرکزی آمریکا بی تفاوت باشد و مسیر قبلی را ادامه دهد به سمت معاملات تورمی (طلا و کامودیتی‌ها) حرکت می‌کنم و اگر در مورد کاهش خرید اوراق صحبت شود شاهد سخت گیری مالی (Taper Tantrum) در بازار خواهیم بود.

۱۴٫ هولزمن از بانک مرکزی اروپا می گوید “با افزایش نگرانی در مورد تورم، بانک مرکزی اروپا در یک منطقه خطرناک قرار دارد.”

۱۵٫ بانک مرکزی فرانسه پیش‌بینی می‌کند تولید ناخالص داخلی (GDP) در سال ۲۰۲۱ به ۵٫۸۸% برسد.

*سیاسی

۱٫ سران ۳۰ کشور عضو پیمان آتلانتیک شمالی روز دوشنبه با صدور بیانیه‌ای مشترک از مذاکرات وین درباره احیای توافق هسته‌ای ایران حمایت کردند.

۲٫ چهارشنبه ۲۶ خرداد ساعت ۱۹ رهبر انقلاب با مردم سخن می گوید.

۳٫ سخنگوی وزارت امور خارجه می گوید “مذاکرات وین در دور آخر نیست. آمریکا باید تضمین‌های لازم را برای عدم تکرار آنچه در دوران ترامپ اتفاق افتاد، بدهد.آنچه در وین در حال انجام است، ربطی به انتخابات و تحولات داخلی ایران ندارد. گفت‌وگوها فرسایشی نشده و فکر می‌کنم زمان برای موضوعات باقی مانده کم است. اینکه در یک ماه به نتیجه برسیم، بدبین نیستم اگر هم نرسیدیم، در مورد ادامه شرایط و پاک کردن یا نکردن دوربین‌ها تصمیم داخلی است. ما در مذاکرات وین درباره لغو تحریم در حوزه نفت، انرژی، بانک و بیمه به توافق رسیدیم.

۴٫ صدراعظم آلمان می گوید مذاکرات امروز به خوبی نشان داد روسیه یک چالش مهم و قابل توجه است.

۵٫ تنکرترکرز می‌گوید بر خلاف گزارش‌ها ناوگروه مکران و سهند نیروی‌دریایی ایران احتمالا عازم آب‌های سوریه در شرق مدیترانه هستند.

موفق باشید / ۲۵ خرداد

ولید هلالات

دلار حواله سنا / دلار حواله سنا / دلار حواله سنا / دلار حواله سنا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *