*آمارها کلیدی بازار

۱٫ شاخص کل روند متعادل-اصلاحی – شاخص هم وزن روند نزولی

۲٫ سرانه خرید و فروش حقیقی روز چهارشنبه به ترتیب ۱۲۲ میلیون ريال در مقابل ۱۴۸ میلیون ریال گزارش شد. (روز قبل ۱۱۳ به ۱۵۵ )

۳٫ ارزش معاملات روز چهارشنبه ۳٫۳ همت بود. ۳۱۶ میلیارد تومان خروج پول حقیقی صورت گرفت ضمن اینکه ۱۰ میلیارد تومان ورود پول به صندوق های درآمد ثابت ثبت شد.

۴٫ روز چهارشنبه ۲۵۷ نماد (۲۶۲ قبلی) دچار صف فروش بودند که ارزش این صفوف ۳٫۵ همت (قبلی ۳٫۴) بود. ۴۸۱ نماد (قبلی ۵۱۰) معادل ۷۹ درصد بازار منفی بود.

۵٫ در بورس کالا، استایرن منومر پارس ۲۱۷میلیون ريال، اسید استیک۲۱۳ میلیون ريال، الکیل بنزن خطی۳۷۵ میلیون ريال، PVC هر تن ۲۸۶-۳۰۶ میلیون ريال، تیرآهن ۱۴۲میلیون ريال، میلگرد ۱۳۸-۱۴۲ میلیون ريال، سیمان تیپ۲ فلع ۳۴۵۰ هزار ريال، شمش روی ۵۷۷هزار ريال، کریستال ملامین ۳۵۵میلیون ريال.

۶٫ دلار حواله سنا ۲۰٫۵۱۸-۲۰٫۷۰۴ تومان. اسکناس تهران ۳۳۰٫۲۴ تومان.

۷٫ حقیقی ها در بازار روز چهارشنبه محصولات شیمیایی، کانی غیر فلزی و خودرویی خریدند. حقوقی بانکی و فلزی خرید. حق تقدم شصدف، حق تقدم کپشیر، خاهن، فتوسا، کاما، شخارک شبریز، فگستر توسط حقیقی خریداری شد. حقوقی فولاد، وملل، شگنا، وپاسار، فملی خرید.

۸٫ در خصوص بخشی از فرآیند افزایش سرمایه حتاید، گوهران، کلر، شلعاب، فاذر، ورازی … گزارش جدید به کدال نشست.

*صنایع و شرکت ها

۱٫ با توجه به اتمام مهلت شرکت ها برای گزارش ۱۲ماهه تلفیقی، طی روزهای پایانی هفته اخیر شاهد موجی از گزارش ها بودیم. شرکت هایی که زیرمجموعه های بیش از ۵۰درصدی دارند، برای گزارش ۱۲ماهه فرصت بیشتری داشتند. در این میان بانکی ها خوش درخشیدند و فراتر انتظار ظاهر شدند.

۲٫ پارسیس تحلیل در مطلبی می گوید ” NAV هر سهم وتوشه ۱۵,۱۹۹ ریال و نسبت P/NAV روز شرکت ۳۵ درصد می باشد.”

۳٫ در مجمع های-وب گفته شد ” مهم ترین قرارداد شرکت که در سال ۱۴۰۰ انجام شده، قرارداد با وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات با موضوع ایجاد پوشش صوت و دیتا در ۲۰۰ روستا اعلامی به مبلغ ۲۴۰ میلیارد تومان است. های وب قصد افزایش سرمایه از محل سود انباشته و اندوخته را در سال ۱۴۰۰ دارد.

۴٫ در چهار عرضه اولیه اخیر ۲٫۴-۲٫۹ میلیون نفر شرکت کرده اند. پس از عرضه اولیه ثامید و بپیوند که رکورد بالاترین حضور با ۵٫۶میلیون نفر ثبت گردید، مشارکت کنندگان به شکل با اهمیتی کاهش یافتند اما از عرضه اولیه اپال به این طرف، تعداد مشارکت کنندگان تقریبا ثابت مانده است و افت جدیدی را نشان نمی دهد. به بیانی بخشی از ورودی های سال ۹۹ ترجیح دادند که در بازار باقی بمانند.

۵٫ چین تصمیم گرفته میزان مصرف قراضه خود را افزایش دهد و همچنین از معادن دست نخورده آفریقا بهره ببرد. این کار جهت کاهش وابستگی به سنگ آهن استرالیا خواهد بود و می تواند قیمت شمش CIS را تقویت و قیمت سنگ آهن استرالیا را کاهش دهد.

۶٫ پلنر می گوید ” هزینه حمل هر تن سنگ آهن توسط کشتی های کیپ سایز به چین از برزیل حوالی ۳۰ دلار و از مبدا استرالیا حوالی ۱۲/۵ دلار است که فاصله چندانی با رکورد تاریخی خود نداشته و احتمالا در هفته جاری شاهد رکورد های جدیدی در حوزه حمل دریایی خواهیم بود.”

۷٫ سودآوری فولادسازان چینی این هفته در نتیجه رشد ادامه دار قیمت مواد اولیه و عدم رشد متناسب قیمت محصولات فولادی باز هم کاهش یافت. تولید میلگرد بر اساس قیمت روز مواد اولیه با ضرر ۱۱۰ یوان همراه است و تولید ورق گرم سود ۳۰۳ یوان را شاهد می‌باشد.

۸٫ کیوان جعفری می گوید ” پلتس پرمیوم زغال استرالیا را با ۱٫۲۵ دلار رشد ۱۷۶ دلار فوب استرالیا اعلام کرد و زغال تحویل CFR چین را با ۶٫۵ دلار رشد در ۱۷ ژوئن ۲۹۰ دلار اعلام نمود.️محدودیت هایی برای دسترسی به محموله های غیر استرالیایی که فعالان تجاری چین علاقمند به آن هستند وجود دارد و همین امر منجر به مزایده های بالاتری برای محموله های زغال کک شو کانادا و آمریکا گردیده است. ️در همین حال اخیرا قیمت های زغال کک شو داخلی چین در پی محدودیت عرضه و بازرسی های دقیق تر ایمنی در معادن پس از حادثه اخیر معدنکاری افزایش یافته است.”

۹٫ بی اچ پی شیلی با موفقیت به توافق رسید که یک قرارداد جمعی جدید با کارگران منعقد نماید و نگرانی ها در مورد اختلال احتمالی درخصوص محدودیت عرضه مس جهانی را کاهش دهد. این توافق جدید با کارگران معدن Spence به عنوان دومین معدن بزرگ مس شیلی در هفته گذشته منعقد شد. این توافق در پی اتمام اعتصاب نامحدود که از ۲۷ می آغاز شد می باشد و بر این اساس دو طرف برای ۱۸ ماه دیگر قراردادهای خدمات را تمدید کردند.

۱۰٫ براساس آخرین اطلاعات کمیسیون ملی مس شیلی بنام Cochilco، تولید معدن Spence در ۴ ماهه اول سال ۲۰۲۱ با کاهش ۸٫۱ درصدی به ۵۴,۶۰۰ تن مس رسید. ️تولید بی اچ پی در معدن اسکوندیدا Escondida نیز با ۱۴٫۵ درصد افت ۳۴۱,۹۰۰ تن گزارش شده است.

۱۱٫ کانال تجارت نفت معتقد است که کرک اسپرد پالایش نفت ۴٫۹۴ دلار در هر بشکه است.

۱۲٫ شرکت پتروشیمی شهید تندگویان با توسعه سبد محصولات، ۸ گرید جدید را (AUV-PET / FR-PET / HF-PET C-PET / G-PET / Bio-PET / OB-PET / HV-PET) معرفی کرد.

۱۳٫ رکورد افزایش قیمت اوره در ۸ سال گذشته شکسته شد؛ قیمت اوره ایران به ۳۱۵ دلار در هر تن رسید.

۱۴٫ امیر صباغ نوشت ” تقاضا برای حمل و نقل دریایی همچنان صعودی بوده و عامل تداوم رشد قیمت حمل و نقل کانتینری است. قیمت حمل دریایی در نقاط مختلف دنیا این هفته نیز رکورد زنی کرد و از ۵ برابر متوسط قیمت ۵ ساله حمل دریایی عبور کرد.”

۱۵٫ امیر صباغ نوشت ” تصمیم به افزایش ۲ بار نرخ بهره در سال ۲۰۲۳ فرای انتظار بازار بود و شرایط را برای سقوط بازارهای سهام و کامودیتی فراهم آورده است”

۱۶٫ شاخص تغییرات هفتگی ذخایر نفت خام ایالات متحده منتشره از سوی دپارتمان انرژی در هفته منتهی به ۱۱ ژوئن که انتظارات برای شاخص عدد ۳.۲۹M- بود به عدد ۷.۳۵۵M- رسید. (علت تقویت نفت روز چهارشنبه هفته اخیر)

*اقتصادی

۱٫ مقامات بانک مرکزی آمریکا با توجه به نگرانی‌های ایجاد شده در خصوص نرخ تورم تصمیم گرفته‌اند تا زودتر از موعد مقرر به سیاست‌های محرک خود خاتمه دهند. منابع خبری اطلاع داده‌اند که اکثریت ۱۱ عضو هیات مدیره فدرال رزرو خواهان افزایش نرخ بهره آن هم برای چند بار تا سال ۲۰۲۳ شده‌اند.

۲٫ رئیس فدرال رزرو می گوید “محرک های نرخ تورم فراتر از پیش بینی های ماست و نرخ تورم طی ماه های آتی با توجه به بازگشایی، بالا باقی خواهد ماند. در صورتی که انتظارات نرخ تورم بیش از حد بالا رود، برای تعدیل سیاست ها اقدام خواهد شد.”

۳٫ سرانه مصرف فولاد هند طی ۵ سال گذشته از ۵۷٫۶ کیلوگرم به ۷۴٫۱ کیلوگرم رسیده است. دولت یک هدف ثابت دارد که مصرف فولاد روستایی را از ۱۹٫۶ کیلوگرم در هر سرانه فعلی به ۳۸ کیلوگرم در هر نفر تا ۳۱ تا ۲۰۳۰ افزایش دهد. پیش بینی می شود بازار ساختمان های پیش ساخته در هند بین سالهای ۲۰۲۱ تا ۲۰۲۶ با نرخ رشد ترکیبی سالیانه (CAGR) حدود ۸٫۵ درصد رشد کند.

۴٫ در ماه می رشد تولیدات کارخانه های چین برای سومین ماه متوالی عددی منفی بوده است.

۵٫ پکن برنامه تست یوان دیجیتال را آغاز کرده که به مشتریان امکان می‌دهد این ارز دیجیتال را در چند پذیرنده این شهر خرج کنند.

۶٫ وزارت خزانه‌داری آمریکا با صدور دستورالعملی اعلام کرد علی‌رغم تحریم‌ها علیه ایران انجام برخی فعالیت‌ها جهت مقابله این کشور با بیماری کووید-۱۹ مجاز است.

۷٫ پیش بینی های دات پلات میانه نشان از دو مرحله افزایش نرخ بهره در سال ۲۰۲۳ دارند. ۷مقام رسمی پیش بینی یک مرحله افزایش نرخ بهره برای سال ۲۰۲۲ دارند در مقایسه با دوره گذشته که تنها ۴ عضو پیش بینی افزایش را داشتند.

۸٫ رئیس فدرال رزرو مینیاپولیس نیل کاشکاری می گوید نرخ صندوق های فدرال رزرو در سال ۲۰۲۳ باید بدون تغییر باقی بماند. طرفدار اتمام دات پلات هستم چراکه در گذشته دات پلات ها بسیار هاوکیش (انقباضی) بوده اند. اعداد تورمی بالا باید کوتاه مدت باشند. هنوز خیلی زود است که بخواهیم در ارتباط با کووید اعلام پیروزی کنیم.

۹٫ عضو فدرال رزرو جیمز بولارد می گوید انتظارات تورمی کمی ریسک صعودی دارند.تورم بیش از انتظارت تشدید یافته است. از ایده تیپرینگ ماهانه حمایت می کنم و بیشتر باید بستگی به شرایط داشته باشد از جمله تورم و بازگشایی. پاندمی در حال نزدیک شدن به پایان خود است و طبیعی است تا بررسی کنیم که چگونه اقدامات فوق العاده را بازگردانیم.

۱۰٫ پاول می گوید ” عواملی که تورم را به بالا سوق می دهند در بلند مدت احتمالا موقتی باشند اما زمان اصلاح حرکات تورم مشخص نیست و شاید پایدار تر از انتظارت باشد. پیش بینی های تورمی فدرال رزرو برای سال ۲۰۲۳ مطابق با اهداف است. اگر پیشرفت ها ادامه داشته باشد مناسب خواهد بود تا در نشست های بعدی برنامه برای تیپرینگ در نظر گرفته شود. افزایش نرخ های بهره چیزی در ارتباط با آینده است و فعلا با ماکزیمم اشتغال فاصله زیادی وجود دارد. دات ها پیش بینی کننده خیلی خوبی برای آینده حرکات نرخ های بهره نیستند.

۱۱٫ شاخص خرده فروشی انگلستان در ارزیابی ماه می که انتظارات برای آن عدد ۱.۵٪ بود به عدد ۱.۴٪-🔻 رسید.

۱۲٫ شاخص مدعیان هفتگی بیمه بیکاری ایالات متحده در ارزیابی هفته منتهی به ۱۱ ژوئن که انتظارات برای آن عدد۳۶۰K بود بدتر از انتظارات به عدد ۴۱۲K🔺 رسید.

۱۳٫ دموکرات های سنا بدون در نظر گرفتن جمهوری‌خواهان در حال ارزیابی لایحه شش تریلیون دلاری زیرساختی هستند.

*سیاسی

۱٫ ایسنا می گوید ” آمار غیررسمی حکایت از اختلاف زیاد آرای ابراهیم رئیسی با سایر نامزدهای انتخابات دارد.”

۲٫ خبرنگار وال‌ استریت‌ ژورنال می گوید نشست بعدی کمیسیون برجام اوایل جولای (اواسط تیرماه) برگزار می‌شود.

۳٫ یک مقام آمریکایی می‌گوید واشنگتن خواستار آن است توافق در خصوص وضعیت اجرای برجام قبل از آغاز به کار دولت جدید در ایران نهایی شود.

۴٫ مدیر آژانس انرژی اتمی می گوید هنوز پیشنهادی از طرف ایران برای تمدید توافق فنی دریافت نکرده‌ایم.

موفق باشید / ۲۹ خرداد

ولید هلالات

شاخص کل / شاخص کل / شاخص کل / شاخص کل / شاخص کل / شاخص کل

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *