*آمارها کلیدی بازار

۱٫ شاخص کل روند صعودی – شاخص هم وزن روند متعادل

۲٫ دلار حواله سنا ۲۱٫۱۸۸ – ۲۱٫۳۸۱ تومان. اسکناس تهران ۲۴٫۶۳۰ تومان.

۳٫ در بورس کالا، آهن اسفنجی ۸۶-۸۷ میلیون ريال، سیمان تیپ ۵ کیسه ای ۴۸۷۸ هزار ريال، شمش فایرا ۵۲۰ میلیون ريال، شمش روی ۵۷۰-۵۸۵ میلیون ريال، کنسانتره سنگ آهن ۲۳٫۵ میلیون ريال، لوب کات ۹۰-۹۱ میلیون ريال، مس کاتد ۱۹۳۹ میلیون ريال.

۴٫ روز یکشنبه ۱۶۱ نماد (۱۶۸ قبلی) دچار صف فروش بودند که ارزش این صفوف ۲٫۵ همت (قبلی ۲٫۵) بود. ۳۹۱ نماد (قبلی ۳۲۰) معادل ۶۲ درصد بازار منفی بود.

۵٫ ارزش معاملات روز یکشنبه ۷٫۱۲ همت بود. ۳۷ میلیارد تومان ورود پول حقیقی صورت گرفت ضمن اینکه ۱۱۵ میلیارد تومان خروج پول از صندوق های درآمد ثابت ثبت شد.

۶٫ سرانه خرید و فروش حقیقی روز یکشنبه به ترتیب ۱۶۲ میلیون ريال در مقابل ۱۶۸ میلیون ریال گزارش شد. (روز قبل ۱۶۵ به ۱۸۲ )

۷٫ حقیقی ها در بازار روز یکشنبه شیمیایی و سرمایه گذاری خریدند. حقوقی ها بانکی، پالایشی و فلرات اساسی را حمایت کردند. تاپیکو، شستا، غنوش، ومدیر، نوری، خساپا، حق تقدم وسپه، سیتا توسط حقیقی ها خریداری شد. حقوقی ها شپنا، وملل، وتجارت، شپدیس، وبملت، اپال، کاوه خریدند.

۸٫ در خصوص بخشی از فرآیند افزایش سرمایه ورنا، اتکام، دتولید، کتوکا … گزارش جدید به کدال نشست.

*صنایع و شرکت ها

۱٫ دامنه نوسان وزمین از روز چهارشنبه ۴درصد خواهد بود.

۲٫ آ.س.پ در خصوص انتقال و واگذاری کلیه حقوق و تعهدات شرکت آ.س.پ در پروژه مشارکتی پاسارگاد به شرکت تیراژه گستر شرق شفاف سازی کرد. مبلغ واگذاری ۶۳۶میلیارد ريال گزارش شده است.

۳٫ طرح ساماندهی صنعت خودرو سه شنبه هفته جاری در کمیسیون صنایع مجلس مورد بررسی قرار میگیرد.سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس، هدف از طرح عرضه خودرو به بورس این بود که اولاً عرضه و تقاضا همسان شوند و هدف دیگر هم منطقی و رقابتی شدن قیمت آن بود. یکی از مسائلی که خودروسازان دائماً آن را مطرح می کنند این است که فاصله بین قیمت تمام شده تولید خودرو در کارخانه با قیمت بازار بسیار زیاد است و به خاطر همین قیمت گذاری دستوری، زیان می‌کنند و سود اصلی را دلالان و سوداگران می‌برند.

۴٫ تولید مجتمع‌های پتروشیمی در سه ماه نخست امسال با افزایش هفت درصدی نسبت به دوره مشابه پارسال به ۱۶.۳ میلیون تن رسید.

۵٫ دلار برای تعیین قیمت پایه محصولات پتروشیمی پس از هفته ها افت، صعودی شد و به ۲۰٫۹۶۱ تومان رسید.

۶٫ افزایش سرمایه وبشهر از محل سود انباشته و تجدید ارزیابی در مجمع سالانه مطرح شد که قرار است پس از این مجمع اطلاع رسانی شود.

۷٫ ثبهساز در شفاف سازی گفت ” خرید قدرالسهم شرکت سرمایه گذاری توسعه ساختمان سپهر تهران در پروژه ونک به میزان ۱۷% از کل ارزش پروژه توسط شرکت بهساز کاشانه تهران که در نتیجه ۱۰۰% سهم پروژه ونک متعلق به شرکت بهساز کاشانه تهران شده است.”

۸٫ خگستر در مجمع گفت ” پروژه های در حال اجرای شرکت در سال ۹۹ حدود ۳۹۵ میلیارد تومان بود که اغلب آن ها به افتتاح رسیدند و ۵۸۸ میلیارد تومان پروژه در شرکت های زیرمجموعه در دست مطالعه است.”

۹٫ پارسیس تحلیل می گوید ” NAV هر سهم کروی ۴۵۷۲۷ ریال و نسبت P/NAV روز شرکت ۴۹ درصد می باشد.”

۱۰٫ صنعت و معدن می گوید ” بنا بر داده‌های ICIS اوره فوب ایران در هفته اخیر با قیمت ۳۱۰ دلار معامله شده و کاهش ۱۵ دلاری نسبت به هفته گذشته داشته است. همچنین نرخ اوره فوب خلیج فارس، نت بک آمریکا کاهش ۲۴ دلاری داشته است.”

۱۱٫ تقاضای پلی پروپیلن هند در ادامه کاهش محدودیت ها پس از کاهش موارد ویروس کرونا و همچنین بهبود تقاضا در چین ، بهبود یافت. قیمت پلی پروپیلن چین با رشد ۱۵ دلاری به ۱۰۹۰ دلار رسید. قیمت اتیلن جنوب شرق آسیا در هفته گذشته ناشی از عرضه محدود و تقاضای خوب با رشد ۳۰ دلاری به ۸۶۵ دلار رسیده است.

۱۲٫ پلنر می گوید ” موجودی انبارهای بیلت تانگشان در پی کاهش مارجین نوردکاران و افت تقاضا، افزایش یافته است. با توجه به بالا بودن قیمت نهاده های تولید و ضرردهی واحد‌های نورد در چین، احتمال میرود مسیر صعودی موجودی انبارهای بیلت تانگشان طی هفته آتی ادامه یابد.”

۱۳٫ دولت روسیه افزایش ۱٫۶ درصدی عوارض صادرات قراضه آهنی را تصویب کرد.

۱۴٫ مدیرعامل پتروشیمی اروند از ساخت واحدهای جدید وینیل کلراید (VCM) و پلی‌وینیل کلراید (PVC) در بزرگ‌ترین تولیدکننده پی‌وی‌سی خاورمیانه خبر داد.

۱۵٫ امیر صباغ می گوید ” گزارش این هفته CFTC نشان از چرخش سرمایه گذاران از کشاورزی، فلزات، به حوزه نفت و انرژی دارد.”

۱۶٫ یک تحلیلگر حوزه پتروشیمی می گوید ” HDPE ها در یک ماه اخیر ۴۰ دلار معادل ۴% کاهش قیمت داشتند. پلی اتیلن سبک در هفته ی گذشته ۴۰ دلار و در یکماه ۶۰ دلار کاهش داشت.”

۱۷٫ جمعی از دامداران استان‌های خراسان رضوی، فارس و کرمان در مقابل ساختمان جهاد کشاورزی مشهد و استانداری در شیراز و کرمان، جمع شدند تا اعتراض خود را نسبت به سیاست‌های وزارت جهاد کشاورزی اعلام کنند. آنها خواستار افزایش قیمت شیر و حذف دلار ۴۲۰۰ تومانی از نهاده‌های دامی شدند.

۱۸٫ مدیر طرح تولید واکسن برکت می گوید در حال حاضر، یک تا ١.٢ میلیون دُز واکسن کوو ایران برکت در هفته تولید می شود که در آینده به ٢ تا ٢.۵ میلیون دُز در هفته افزایش پیدا خواهد کرد.

۱۹٫ غچین در یک شفاف سازی گفت ” این شرکت در حال مذاکره با شهرداری مشهد جهت مشخص شدن سهم شرکت و شهرداری از زمین ۹۴ هکتاری و عقد تفاهم نامه فی ما بین می باشد . تفاهم نامه فوق الذکر پس از قطعیت به اطلاع عموم سهامداران خواهد رسید.”

*اقتصادی

۱٫ در خرداد ماه متوسط قیمت یک متر مربع زیربنای واحد مسکونی شهر تهران، ۲۹۶ میلیون ریال بود که نسبت به ماه قبل رشد ۳ درصدی داشته است. همچنین در ماه مورد گزارش، تعداد معاملات به ۵ هزار و ۱۰۲ واحد مسکونی رسید که نسبت به ماه قبل ۲۹.۶ درصد افزایش و نسبت به ماه مشابه سال قبل ۵۲.۷ درصد کاهش داشته است.

۲٫ واکسن «نورا» محصول دانشگاه علوم پزشکی بقیه‌الله(عج) با حضور فرمانده کل سپاه و وزیر بهداشت رونمایی شد.

۳٫ با تحقیق بر روی خون افرادی که واکسن کوو ایران برکت را دریافت کرده بودند، ثابت شد این واکسن موفق به شکست سویه آفریقایی کرونا شده است.

۴٫ وزیر خارجه چین می گوید ” حجم سرمایه‌گذاری مستقیم شرکت‌های چینی در اقتصاد کشورهای شرکت کننده در کمربند جاده ابریشم، بالغ بر ۱۳۰ میلیارد دلار است.”

۵٫ دو برادر که بنیانگذار بزرگ‌ترین کارگزاری خرید و فروش ارزهای مجازی در آفریقای جنوبی بودند، به همراه ۳.۶ میلیارد دلار بیت کوین ناپدید شدند. آنها البته قبل از رفتن گفته بودند که کارگزاری آنها هک شده است.

۶٫ پلتس پیش بینی می کند که برنت در سال ۲۰۲۱ به طور متوسط ۶۶ دلار در هر بشکه باشد که ۵۸ درصد بیشتر از متوسط ۴۲ دلار در سال ۲۰۲۰ است. این بهبود افزایش سرمایه گذاری بالادستی جهانی را میطلبد.افزایش مداوم قیمت نفت، اطمینان را برای اپراتورها برای شروع سرمایه گذاری بر روی پروژه های بیشتر را فراهم می کند.

*سیاسی

۱٫ عراقچی می گوید ” تاکنون ۶ دور مذاکرات با ۴+۱ انجام گرفته است و تقریبا به مراحل پایانی نزدیک شدیم، یک سری مسائل باقی مانده که مذاکره درباره آنها به اندازه کافی صورت گرفته است و زمان تصمیم گیری کشورها فرا رسیده است. جمهوری اسلامی ایران قبلا تصمیمات سخت خود را گرفته است؛ زمانی که ایالات متحده آمریکا از برجام خارج شد و ایران تصمیم گرفت در برجام بماند، تصمیم بزرگ و سخت ایران بود که منجر به حفظ برجام تا الان شده است. در حال حاضر نوبت طرف‌های مقابل است و با توجه به مذاکراتی که داشتیم باید تصمیم بگیرند و در مورد احیا مجدد برجام به جمع بندی برسند تا توافق حاصل شود.”

۲٫ سخنگوی کمیسیون امنیت ملی مجلس می گوید ” مقاومت طرف غربی به ویژه آمریکا برای تضمین دادن برای عمل به تعهدات، مشکوک است. آمریکا می‌خواهد به هر قیمتی بخشی از تحریم‌ها را حفظ کند که این موضوع نشان می‌دهد آنها در پی استفاده از مکانیسم ماشه هستند.”

۳٫ لارنس نورمن خبرنگار وال استریت ژورنال می گوید “انتظار نمی‌رود دور هفتم گفت‌وگوهای احیای برجام در وین زودتر از یکشنبه آینده آغاز شود. همچنین باور نکنید که می‌توان درباره این که چقدر واقعاً پیشرفت حاصل شده در دور ششم اندک بوده، مبالغه کرد. حتی کمتر از آنچه چند روز پیش فکر می‌کردم.”

۴٫ قالیباف در مجلس گفت ” پس از توافق سه ماهه‌ با آژانس، که گذشت، هیچ چیزی تمدید نشده و پس از آن هیچ کدام از موضوعاتی که در داخل ضبط شده، هیچ‌وقت به آژانس داده نمی‌شود و در اختیار جمهوری اسلامی ایران است، قانون دقیقاً در حال اجراست”

موفق باشید / ۷ تیر

ولید هلالات

#سهام   #شاخص_کل    #بورس

صف فروش / صف فروش / صف فروش / صف فروش / صف فروش

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *