*آمارها کلیدی بازار

۱-شاخص کل روند صعودی – شاخص هم وزن روند متعادل
۲- دلار حواله سنا ( ۲۱٫۹۴۰ – ۲۲٫۱۳۸) تومان، اسکناس تهران ۲۵٫۰۵۰ تومان.
۳-در بورس کالا، استایرن بوتادین رابر ۳۷۰-۳۸۵ میلیون ريال، ABS شبصیر ۵۶۴ میلیون ريال، الکیل بنزن خطی ۴۰۲میلیون ريال، اسلب ۱۵۹-۱۶۹ میلیون ريال، تختال SM مبارکه ۱۵۵میلیون ريال، سیمان تیپ ۵ فله ۳۷۱۱ هزار ريال، شمش فایرا ۵۵۹ میلیون ريال، شمش فولاد ۱۳۰-۱۳۳ میلیون ريال، ورق گالوانیزه ۲۵۳ میلیون ريال.
۴-روز سه شنبه ۱۲۴ نماد (۱۳۲ قبلی) دچار صف فروش بودند که ارزش این صفوف ۱٫۸ همت (قبلی ۲) بود. ۲۶۸ نماد (قبلی ۲۵۷) معادل ۴۳ درصد بازار منفی بود.
۵-ارزش معاملات روز سه شنبه ۷٫۳ همت بود. ۴۱۴ میلیارد تومان ورود پول حقیقی صورت گرفت ضمن اینکه ۲۵۵ میلیارد تومان خروج پول از صندوق های درآمد ثابت ثبت شد.
۶- سرانه خرید و فروش حقیقی روز سه شنبه به ترتیب ۱۸۵ میلیون ريال در مقابل ۱۶۱ میلیون ریال گزارش شد. (روز قبل ۱۶۳ به ۱۴۸ )
۷-حقیقی ها در بازار روز سه شنبه از گروه چند رشته ای صنعتی، فلزات اساسی خرید کردند. حقوقی ها از بانک و بیمه حمایت کردند. حقیقی ها شستا، فملی، فولاد، وصندوق، پارسان، فارس، وغدیر، فولاژ، تاصیکو خریدند. حقوقی ها از تاپیکو، وپاسار، رنیک، آریا، افق، شبریز، برکت حمایت کردند.
۸٫ در خصوص بخشی از فرآیند افزایش سرمایه ولتجار (دعوت به مجمع ۳۰۰درصد آورده نقدی)، میدکو (لغو مجمع ۳۳ درصد آورده نقدی)، فلوله (دعوت به مجمع ۱۲۴۰درصد تجدید) … گزارش جدید به کدال نشست.
*صنایع و شرکت ها
۱-دامداران در نامه‌ای به دفتر رهبر انقلاب با اشاره به اینکه قیمت تمام شده تولید شیر خام حدود ۸,۵۰۰ تومان است، از خرید این محصول با نرخ مصوب دولتی ۴,۵۰۰ تومان گلایه کردند.
۲-در مجمع ومعادن گفته شد “p/nav شرکت در حال حاضر در حدود ۶۰ درصد قرار دارد. در خصوص طرح های در دست اجرا به گندله سازی با ظرفیت ۵ میلیون تن در شرکت چادرملو، احداث واحد ذوب ریخته گری فولاد اندیمشک، افزایش ظرفیت فولاد ارفع، احداث نیروگاه ۱۰۰۰ مگاواتی سیکل ترکیبی در گهر انرژی سیرجان، فولاد کردستان با ظرفیت یک میلیون تن، خط سوم کنسانتره ۲ میلیون تنی گهر زمین، گندله سازی یک میلیون تنی کنور، فولادسازی ۶۰۰هزار تنی سرمد اشاره شد.”
۳- پارسیس تحلیل می گوید “NAV هر سهم وپترو ۳۴,۰۸۲ ریال و نسبت P/NAV روز شرکت ۴۲ درصد می باشد.”
۴- فاما در یک شفاف سازی نوشت “با توجه به فرسوده بودن ماشین آلات قدیمی، تولید محصولات سنگ های سایش و برش در تاریخ ۱۳۹۳/۱۰/۰۱ متوقف گردید. و در تاریخ ۱۴۰۰/۰۴/۱۵ با توجه به خرید ، نصب و راه اندازی ماشین آلات تولید سنگهای برش و سایش ، تولید آزمایشی آن انجام شد.”
۵- سازمان خصوصی سازی ۸درصد وبصادر را ۲۸ تیرماه به صورت نقد در قیمت ۲۵۹۲ ريال یا ۲۰درصد بالاتر از قیمت تابلو عرضه می کند.
۶- در مجمع فاسمین گفته شد ” بزرگ ترین پروژه کالسیمین که در اردیبهشت پارسال افتتاح شد، پروژه so است که از طریق آن قابلیت جذب انواع خاک های سرب و روی به کارخانه اضافه شد. پروژه دیگر افزایش ظرفیت کارخانه BZS بود که متاسفانه به ظرفیت اسمی نرسید اما با اعمال تغییرات و اضافه شدن تجهیزات در نیمه دوم سال گذشته تولید این واحد به ۱۸۰۰ تن فلز روی در ماه افزایش پیدا کرد.” همچنین در خصوص تجدید ارزیابی گفته شد ” برای تجدید ارزیابی مقدماتی لازم است. اسناد کارخانه و اراضی شرکت را بررسی می کنیم و پس از اخذ مجوزهای لازم اقدامات مقدماتی برای افزایش سرمایه انجام خواهد شد.”
۷- سازمان خصوصی سازی ۳۸٫۱۳درصد زپارس را به قیمت ۱۵۰٫۹۲۰ ريال ۱۳ مرداد عرضه می کند.
۸-در مجمع تیپیکو گفته شد “در صنعت دارو همگی موافق حذف ارز ترجیحی هستند ولی اثراتی نیز در کل صنعت دارد. از همین رو به نظر می رسد این اتفاق در زمستان محقق شود. این تنها یک پیش بینی است. پس از حذف ارز ترجیحی قطعاً تغییر نرخ به نوع دیگری اتفاق خواهد افتاد. تعداد اقلامی که تا به امروز با ارز ترجیحی خریداری می شوند حذف شده و تبدیل به ارز نیما می شود. این اتفاق در طی این چند ماه نیز رخ داده است.”
۹-در مجمع شفن گفته شد ” قیمت هایی که برای حمل و نقل پرداخت می کنیم حدود ۴۳ دلار است که قیمت خوبی است. قطعا در زمستان قیمت متانول با توجه به مشکلات گازی دنیا از جمله چین بالا خواهد رفت و شرکت از این محل سود بیشتری شناسایی می کند.”
۱۰-مدیرعامل «سیتا» با اشاره به عرضه سیمان در بورس کالا گفته “۶همت از جیب دلالان خارج شده که بخشی به سود شرکت و بخشی به عنوان کاهش قیمت مصرف کننده، خود را نشان می دهد”
۱۱- سیلام ۴۰۰۰۰ تن کلینکر خود را ۱۷٫۵دلار هر تن فروخته است.
۱۲- مدیرعامل زاگرس در مجمع گفت “در حال حاضر در چین ۳۳۴ دلار در تن می فروشیم و با هند به شکل fob کار می‌کنیم که حدود ۲۹۰ دلار است. هزینه حمل هر تن متانول در چین ۴۷ دلار بود که الان به ۴۵ دلار رسیده است. نرخ های یوتیلیتی از مبین در سال ۱۴۰۰ فعلا برمبنای سال ۹۹ است. در ژاپن پول بلوکه شده داریم. با شرکت مبين انرژي خليج فارس چند جلسه داشتیم. تا حدی بازگشت هایی داشتیم. ولی هنوز برای اصلاح قرارداد به نتیجه ای نرسیدیم.”
۱۳- در مجمع دماوند گفته شد “حدود ۲۰۰ میلیارد تومان مطالبه همچنان وجود دارد که موفق به دریافت آن نشده‌ایم. در خصوص تغییر نرخ برق، پیگیری های اساسی انجام داده‌ایم و به نتیجه خوبی رسیده ایم اما زور ما آنقدری نیست که بتوانیم اتفاقی را سریعا به نتیجه برسانیم. در خصوص پروژه چهارساله انتقال آب از سد ماملو‌به نیروگاه نیز پیشرفت ۹۰ درصدی را شاهد هستیم.”
۱۴- پارسیس تحلیل می گوید “NAV هر سهم ومهان ۲۷۳۱۱ ریال و نسبت P/NAV روز شرکت ۵۱ درصد می باشد.”
۱۵- اختلاف قیمت اسلب و بیلت صادراتی روسیه به عدد معنی دار ۲۴۷ دلاری افزایش پیدا کرده است و این در حالی ست که میانگین اختلاف نرخ این دو طی ۵ سال گذشته به طور متوسط حدودا ۳۶ دلار بوده است! این اختلاف فاحش در نتیجه بحران کرونا و افت عرضه اسلب نسبت به تقاضای آن بوده است.
۱۶- مدیرعامل توانیرمی گوید “در جلسه امروز و همچنین جلسه‌ای که در شورای امنیت برگزار شد کلیاتی درخصوص محدودیت مصرف برای صنایع تصویب شد. بر این اساس صنایع غذایی مستثنی هستند و صنایع انرژی‌بر باید نسبت به کاهش مصرف اقدام کنند که از جمله آنها صنایعی همچون فولاد است.”
*اقتصادی
۱-روز سه شنبه ۲۲۲میلیون دلار در سامانه نیما عرضه شد که ۱۷۰ میلیون دلار معامله با نرخ متوسط ۲۲٫۱۴۷ تومان ثبت گردید. حجم معاملات در سامانه نیما به شدت نسبت به هفته های قبل افزایش یافته است.
۲- رئیس کمیسون اقتصادی مجلس می گوید “قیمت گذاری دستوری توسط وزارت نیرو، سرمایه گذاری در این حوزه را از بین برده است. نیروگاه های صنعت برق، بیش از ۳۰ هزار میلیارد تومان از دولت طلب دارند.”
۳- دژپسند می گوید “برنامه وزارت اقتصاد این است که تا پایان سال طرح پایانه‌های فروشگاهی را به طور کامل به انجام برساند. البته امکان زودتر اجرایی شدن آن هم اکنون فراهم است.”.
۴- وزیر اقتصاد می گوید “قبول دارم قیمت‌گذاری دستوری صنعت برق را زیان‌ده کرده است.”
۵- سفیر ارمنستان از تزریق واکسن کرونا به افرادی که بیش از ۱۰روز در ارمنستان اقامت داشته باشند خبر داد.
۶- سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد (فائو) و سازمان توسعه و همکاری اقتصادی (OECD) اعلام کردند کالاهای غذایی احتمالا در دهه آینده با رشد بهره وری ارزانتر می شوند اما اهداف جهانی برای کاهش گرسنگی و آلایندگی بعید است محقق شود.
۷- اطلاعات کامل خودروهای لوکس بر اساس قانون بودجه امسال برای دریافت مالیات در اختیار سازمان امور مالیاتی قرار گرفت.
۸- مشاور اقتصادی نخست وزیر عراق می گوید “در صورت عدم هماهنگی و تفاهم بین تولیدکنندگان اوپک، دوباره آغاز جنگ قیمتی شکل خواهد گرفت.”
۹- JP Morgan نوشت “انتظار می رود OPEC + در هفته های آینده توافق کند که تولید را ۴۰۰،۰۰۰ بشکه در روز برای هر ماه تا پایان ۲۰۲۱ افزایش دهد.”
۱۰- گروه (BHP) بزرگترین و پیشرفته ترین شرکت استخراج سنگ آهن طی گزارشی اعلام کرد که هفته گذشته، اولین محموله سنگ آهن خود از معدن جدید South Flank ، واقع در غرب استرالیا را به چین ارسال کرده است.
۱۱- میزان تولید مس شیلی در ماه می نسبت به ماه قبل افزایش یافت. کالانیش خاطرنشان می کند که حجم تولید نسبت به مدت مشابه سال قبل تضعیف شده است. اطلاعات کمیسیون مس شیلی Cochilco نشان می دهد که تولید مس شیلی در ماه می بالغ بر ۴۸۷ هزار و ۲۰۰ تن بوده است. این میزان تولید ۵٫۶ درصد بیشتر از آوریل امسال است اما نسبت به ماه می سال گذشته ۱٫۱ درصد کاهش داشته است.
۱۲- شاخص بخش غیر تولیدیISM PMI ایالات متحده در ارزیابی ماه ژوئن که انتظارات بازار برای آن عدد ۶۳.۴ بود به عدد ۶۰.۱🔻 رسید. دوره گذشته عدد ۶۴ بوده است.
۱۳- گروه بانکداری استرالیا و نیوزیلند (ANZ) انتظار دارد بانک مرکزی نیوزیلند نرخ بهره را در ماه نوامبر افزایش دهد.
*سیاسی
۱- هاآرتص اسرائیل می گوید “ارزیابی امریکا و اسرائیل این است که اگر برجام تا پایان دوره روحانی زنده نشود، دیگر احیا نخواهد شد.”
۲- آژانس می گوید “ایران قصد دارد تا به تولید اورانیوم فلزی غنی شده تا خلوص ۲۰ درصد بپردازد.”
۳- نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی می گوید “آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گزارش داده که ایران به تولید اورانیوم فلزی تا سقف غنای ۲۰ درصد رو آورده است. آمریکا نیز در ازایش سیاست فشار حداکثری دونالد ترامپ را حفظ کرده است. تنها راه خروج از این چرخه ازسرگیری بدون تاخیر گفت‌وگوهای وین و احیای کامل برجام است.”
۴- غریب‌آبادی از ساخت صفحه سوخت سیلیساید خبر داد. سوخت سیلیساید، نوعی مدرن از سوخت هسته‌ای است که فناوری آن صرفا در اختیار تعداد انگشت شماری از کشورهاست.
۵- سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا می گوید ” بیانیه ایران مبنی بر قصد خود برای استفاده از فلز اورانیوم غنی شده ۲۰٪ اقدامی تاسف آور است؛ این اقدام تاثیری در مذاکرات وین به سود ایران نخواهد داشت. رویترز نیز از بیانیه سه کشور انگلیس، آلمان و فرانسه خبر داد که در این باره ابراز نگرانی کرده اند.”
۶- سخنگوی دولت می گوید “در گفت‌وگوهایی که تاکنون بین ایران و عربستان انجام شده، مسائل میان دو کشور از موضعی دوستانه و با حسن نیت به بحث گذاشته شده و پیشرفت هایی هم حاصل شده است.”
۷- سلطان عمان برای رایزنی درباره یمن و ایران عازم عربستان می‌شود.
۸- روزنامه وال‌استریت ژورنال گزارش داده که دولت بایدن تقریبا تا اواخر تابستان امسال تجدید نظر در سیاست به کارگیری تحریم در قبال کشورهای دیگر از جمله ایران را به سرانجام خواهد رساند.
۹- وزیر خارجه ژاپن برای دیدار با رئیسی به تهران سفر می‌کند.
موفق باشید / ۱۶ تیر
ولید هلالات

بازار بازار بازار بازار بازار بازار بازار بازار بازار

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *