افزایش سرمایه

*آمارها کلیدی بازار

۱-  در خصوص بخشی از فرآیند افزایش سرمایه نمادهای بورس ۲۶۰درصد انباشته آگهی دعوت، کیسیون ۳۰۰درصد انباشته-تجدید مرحله پیشنهاد، شسپا ۴۸۹درصد تجدید مرحله تصمیمات، وصندوق ۵۲درصد آورده پیشنهاد، خودکفا ۴۰درصد انباشته مرحله پیشنهاد، شلعاب ثبت سرمایه ۲۷۵درصد از آورده، گوهران مهلت حق تقدم، البرز دعوت به مجمع ۱۴۲درصد از انباشته، گزارش جدید به کدال نشست.

۲-  روز دوشنبه ۱۱۶ نماد دچار صف فروش و ۹۸ نماد همراه با صف خرید، بودند که ارزش صفوف فروش ۱٫۵ همت و صفوف خرید ۶۶۰ میلیارد تومان بود. ۳۶۱ نماد معادل ۵۸ درصد بازار منفی بود.

۳- در بورس کالا، پلی پروپیلن ۲۸۳-۴۴۰ میلیون ريال، PVC هر تن ۲۹۸-۳۰۳ میلیون ريال، روغن پایه SN500 هر تن ۲۰۶میلیون ريال، سیمان تیپ۲ هر تن ۳۶۲۲ – ۴۳۴۶ هزار ريال، مس مفتول ۲۱۲۴ میلیون ريال، ورق قلع اندود مبارکه ۲۷۰ میلیون ريال.

۴- دلار حواله سنا ( ۲۲٫۱۳۲ – ۲۲٫۳۳۳ ) تومان، اسکناس تهران ۲۴٫۹۶۰ تومان.

۵- ارزش معاملات روز دوشنبه ۶٫۷ همت بود. ۴۶ میلیارد تومان ورود پول حقیقی به سهام و ۱۵۶ میلیارد تومان خروج پول از صندوق های درآمد ثابت ثبت شد.

۶- سرانه خرید و فروش حقیقی روز دوشنبه به ترتیب ۱۶۴ میلیون ريال در مقابل ۱۴۹ میلیون ریال گزارش شد. (روز قبل ۱۷۰ به ۱۵۳ )

۷- حقیقی ها در بازار روز دوشنبه شیمیایی، پالایشی خریدند. حقوقی ها فلزات اساسی و خودرویی خریدند. شاوان، سصفها، پارسان، شستا، رمپنا در صدر خرید حقیقی بود. حقوقی ها وغدیر، شپنا، فوکا، ومدیر، وپست، کاوه خریدند.

۸- شاخص کل روند صعودی – شاخص هم وزن روند صعودی

*صنایع و شرکت ها

۱- پارسیس تحلیل می گوید ” NAV هر سهم والبر ۱۱,۱۴۷ ریال و نسبت P/NAV روز شرکت ۸۳ درصد می باشد. همچنین NAV هر سهم اعتلا ۸۵۴۷ ریال و نسبت P/NAV روز شرکت ۹۰ درصد می باشد.”

۲- (فائو) اعلام کرد “شاخص قیمت شکر در ژوئن بر مبنای ماهانه ۰٫۹ درصد رشد داشت و به بیشترین حد از مارس ۲۰۱۷ رسید. ابهامات درخصوص تاثیر وضعیت اقلیمی نامطلوب بر بازدهی محصول در برزیل که بزرگ‌ترین صادرکننده شکر جهان است، قیمت‌ها را بالا برده است. همچنین شاخص قیمت جهانی غلات در ژوئن امسال، ۵٫۲ درصد اُفت داشت تا برای نخستین‌بار در ۱۲ ماه گذشته قیمت مواد غذایی کاهشی شود.”

۳- قیمت LNG در بازار جهانی به سبب گرمای هوا و کاهش صادرات از سوی تولیدکنندگان عمده، مسیر صعودی در پیش گرفته است.

۴- رئیس سازمان بورس به وزیر نفت برای تعیین قیمت خوراک و فرآورده‌های پالایشی جهت تهیه صورتهای مالی حسابرسی شده پیش از مجامع شرکت‌ها نامه نوشت.

۵- در بهار امسال بیش از ۱۱ میلیون و ۱۳۷ هزار حلقه انواع تایر و تیوب با وزن ۷۰۴۴۷ تن تولید شد که رشد ۱۰ درصدی در تیراژ و ۵ درصدی در وزن را نشان می دهد.

۶- رییس کمیته فقهی سازمان بورس می گوید “مهلت ۸ ماهه ای که در قانون تجارت برای پرداخت سود سهامداران بعد از برگزاری مجامع وجود دارد قطعاً به ضرر سهامداران است، به همین دلیل باید به طور حتم این قانون اصلاح و تغییراتی در قانون پرداخت سود سهامداران اعمال شود.”

۷- دو خودروساز بزرگ کشور طی یک بازه زمانی تقریبا ۸ ماهه (حدفاصل خرداد تا دی ۹۹)، مجموعا ۳۵ طرح فروش را اجرا کرده‌اند و این در شرایطی است که حدود ۴۳ میلیون تقاضا برای تنها ۵۷۵هزار دستگاه خودرو به ثبت رسیده است.

۸- شپلی در خصوص آخرین وضعیت تحويل کارخانه ها و پرداخت اعتبارات مصرف شده و تسهيلات اخذ شده گزارشی روی کدال منتشر کرد.

۹- دلقما بابت بخشی از محصولات خود ۴۴درصد افزایش نرخ دریافت کرد. دفرا نیز در اتفاقی مشابه بابت سرم های تزریقی افزایش نرخ دریافت کرد.

۱۰- سبحان دارو در یک شفاف سازی از دریافت افزایش نرخ برای ۱۲ قلم کالای خود خبر داد. این افزایش نرخ ۱۱ تا ۷۵ درصد بوده است.

۱۱- واتی در خصوص مطالبات از واحیا و میزان دریافت از این شرکت شفاف سازی کرد.

۱۲- شرکت نیرو سرمایه در شفاف سازی خود گفته است “بدلیل عدم قبولی متهد پذیره نویسی جهت خریدحق تقدم سهام ،مقرر شد افزایش سرمایه ازمحل آورده نقدی ازدستورکار شرکت خارج گردد.”

۱۳- یکی از زیرمجموعه های ونفت در خصوص تامین اتان پتروشیمی ایلام قرارداد بسته است.

۱۴- فافزا در خصوص راهبری کارخانه و تولید و فروش دولومیت به شرکت فولاد مبارکه شفاف سازی داد که طبق آن برنده مناقصه ای به ارزش ۱۷۶ میلیارد تومان شده است.

۱۵- معاون مالی و اقتصادی سیمان هرمزگان می گوید که سرانجام پس از سال ها قیمت گذاری بر صنعت سیمان از هفته ها قبل عرضه های این محصول در بورس کالا آغاز شده که دلیل اصلی استقبال شرکت ها از مکانیسم بورس کالا، ایجاد بازار رقابتی و شفاف برای این محصول است که این روند به سود تولیدکننده و مصرف کنندگان خواهد بود.

۱۶- در مجمع بوتان گفته شد ” سال قبل قول دو محصول جدید را دادیم اما به دلیل کرونا عقب افتاد. در مرداد ماه این دو‌محصول یعنی آبگرمن برقی و گازی ایستاده را وارد بازار خواهیم کرد.”

۱۷- در مجمع افق گفته شد “شرکت مطالعاتی را در خصوص توسعه در عرصه های بین المللی انجام داده است که انشالله به نتیجه برسد. اگر رشد ۵۰ درصدی در تورم داشته باشیم در حوزه فروش به طور متوسط و کلی در همه اقلام حدود ۴۰درصد افزایش داریم. چرا که قدرت خرید در روند صعودی تورم کاهش می یابد. در حوزه توسعه کانال های فروش از جمله فروش اینترنتی و آنلاین در سال جدید برنامه های جدی داریم.”

۱۸- در مجمع شسپا گفته شد ” مهمترین ریسک ما ریسک تامین خوراک است. تامین لوبکات در بورس کالا ۲۵ درصد کاهش داشته است. اما تا پایان سال با همکاری پالایشگاه نفت اصفهان مشکل خوراک نخواهیم داشت. برگ برنده ما در سال‌های آینده توسعه محصولات صنعتی است. در فروش صنعتی تابع سازمان حمایت نیستیم و برای ما اهمیت زیادی دارد.”

۱۹- یک کارشناس صنعت فولاد می گوید “افزایش محسوس حجم عرضه های آهن اسفنجی در روزهای اخیر در بورس کالا؛ به خصوص مبادی که خودشان از جمله مصرف کنندگان بزرگ این محصول هستند؛ نشان از کاهش حجم تولید شمش اینها در این روزهای کم برقی و حرکت از فروش شمش به سمت فروش مواد اولیه و اصلی مورد نیاز تولید شمش؛ یعنی همان آهن اسفنجی دارد.”

۲۰- امیر صباغ می گوید “خسارت تقریبی بر مبنای تولید و فروش از دست رفته ۱۲ شرکت بزرگ فعال در حوزه معدن و صنایع معدنی طی یکهفته گذشته ۲۳۷ میلیون دلار بوده است.”

*اقتصادی

۱- در سامانه نیما روز دوشنبه ۱۱۹میلیارد دلار عرضه و ۸۴میلیون دلار معامله صورت گرفت که متوسط نرخ آن ۲۲۲,۶۴۸ ريال بود.

۲- بر اساس قانون جدید مجلس خدمات حمل و نقل اعم از بار و مسافر درون و برون شهری، بین‌المللی، جاده‌ای، ریلی و دریایی از مالیات بر ارزش افزوده معاف شد.

۳- وزیر راه می گوید ” با مصوبه شورای پول و اعتبار اکنون ۵۵ درصد قیمت مسکن ملی وام داده میشود.”

۴- رئیس فدرال رزرو نیویورک می گوید ” هنوز شرایط جهت تیپرینگ اوراق قرضه حاصل نشده است. قیمت دارایی ها منعکس کننده نرخ های بهره پایین و خوشبینی نسبت به آینده هستند. پیش بینی نخواهم کرد که کمیته بازار آزاد فدرال چه زمانی نسبت به خرید دارایی ها عقب نشینی خواهد کرد. قیمت مسکن در ایالات متحده بسیار شدید افزلش یافته است و قیمت سهام در سطح بالایی است اما نگران ریسک های سیستم مالی نیستم.”

۵- نظر سنجی فدرال رزرو نیویورک نشان می دهد انتظارت تورمی میانه یک سال آینده از عدد ۴٪ ماه می به ۴.۸٪ در ماه ژوئن افزایش داشته است که بالاترین سطوح از سال ۲۰۱۳ می باشد.

۶- رئیس فدرال رزرو نیویورک ویلیامز می گوید سیاست میانگین تورمی اشاره به افزایش تند نرخ های بهره ندارد.

۷- گفته می شود اوپک پلاس همچنان در حل بن بست بین امارات متحده و عربستان سعودی پیشرفتی نداشته است.

۸- وزیر خزانه داری ایالات متحده جانت یلن می گوید کشور های ناحیه یورو باید اقدامات مالی اضافی را برای اطمینان از بهبودی قدرتمند و پایدار در نظر بگیرند. یلن همچنین خاطر نشان کرد که کشور های عضو اتحادیه اروپا باید سیاست های مالی حمایتی خود را برای سال ۲۰۲۲ حفظ کنند.

۹- رئیس فدرال رزرو ریچموند تام بارکین در مصاحبه با وال استریت ژورنال اشاره دارد که بازار کار جهت انجام تیپرینگ هنوز به اندازه کافی بهبود نیافته است.

*سیاسی

۱- سخنگوی وزارت خارجه آمریکا می گوید “این کشور آماده بازگشت به دور هفتم مذاکرات وین در خصوص برجام است. آمریکا ضرب‌الاجلی برای بازگشت به دور هفتم مذاکرات وین تعیین نمی‌کند. تنها تهران می‌تواند بگوید که این مذاکرات چه زمانی از سر گرفته خواهند شد.”

۲- مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا مدعی شده بروکسل موضعی متوازن شامل فشار و همکاری در قبال ایران دارد. اتحادیه اروپا، هنگامی که ضروری بداند علیه ایران در بسیاری از حوزه‌های فشار سیاسی اعمال می‌کند، اما هر زمان هم ضروری بداند دنبال همکاری خواهد بود.

۳- اتحادیه اروپا تصمیم دارد نظامی از تحریم‌ها را علیه لبنان و رهبران آن اعمال کند.

۴- اردوغان، رئیس جمهور ترکیه با همتای اسرائیلی خود بصورت تلفنی در مورد توانایی بالای همکاری در زمینه انرژی، گردشگری و فناوری گفت‌وگو کرده است.

موفق باشید / ۲۲ تیر

ولید هلالات

افزایش سرمایه / افزایش سرمایه/ افزایش سرمایه/ افزایش سرمایه/ افزایش سرمایه/ افزایش سرمایه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *