*آمارها کلیدی بازار

۱- شاخص کل روند صعودی – شاخص هم وزن روند متعادل

۲- دلار حواله سنا ۲۲٫۱۵۶ – ۲۲٫۳۵۹ تومان، اسکناس تهران ۲۵٫۲۰۰ تومان.

۳- در بورس کالا، آهن اسفنجی ۸۵میلیون ريال، استایرن بوتادین رابر ۴۱۵ میلیون ريال، الکیل بنزن خطی ۴۱۴ میلیون ريال، PVC شغدیر ۲۹۵ میلیون ريال، اسلب خوزستان ۱۶۹٫۵ میلیون ريال، شمش فایرا ۵۷۰ میلیون ريال، شمش روی ۶۲۱میلیون ريال، کریستال ملامین ۴۴۵میلیون ريال، کنسانتره کگهر ۲۷٫۱ میلیون ريال، لوبکات ۹۸-۱۰۰ میلیون ريال، کاتد مس ۲۰۷۶ میلیون ريال.

۴- روز سه شنبه ۲۲۲ نماد دچار صف فروش و ۳۸ نماد همراه با صف خرید بودند که ارزش صفوف فروش ۱٫۴ همت و صفوف خرید ۸۳۶ میلیارد تومان بود. ۴۸۲ نماد معادل ۸۲ درصد بازار منفی بود.

۵- ارزش معاملات روز سه شنبه ۵٫۵ همت بود. ۱۶۲ میلیارد تومان خروج پول حقیقی از سهام و ۱۰۰ میلیارد تومان خروج پول از درآمد ثابت ها ثبت شد.

۶- سرانه خرید و فروش حقیقی روز سه شنبه به ترتیب ۱۴۶ میلیون ريال در مقابل ۱۸۷ میلیون ریال گزارش شد. (روز قبل ۱۶۹ به ۱۶۰ )

۷- حقیقی ها در بازار روز سه شنبه سنگ آهنی و پتروشیمی خریدند. حقوقی ها از فلزات و سیمان حمایت کردند. ومعادن، جم پیلن، شاراک، کگهر، وامید، وخارزمح مورد توجه حقیقی بود. حقوقی تاپیکو، فولاد، ذوب، شستا، برکت، وتجارت، سفارس، حکشتی، پارس و فخوز خرید.

۸- در خصوص بخشی از فرآیند یا تغییر وضعیت افزایش سرمایه در نمادهای همراه، میدکو، وپست، کمینا، کحافظ، فجر، غویتا، فولای … گزارش جدید به کدال نشست.

*صنایع و شرکت ها

۱- رضوانی فر، مدیرعامل شستا که از او به عنوان یکی از مهره های دولت رئسی یاد میشود در توئیتی نوشت “هجدهمین عرضه اولیه شستا در این دوره مدیریت با عرضه ۱۵درصد هامون صبا، فردا کلید می خورد.”

۲- طی روز جاری شرکت های سیمانی در بورس کالا محصول خود را عرضه می کنند. اطلاعات خریداران سیمان در بورس کالا برای سازمان حمایت ارسال خواهد شد و همچنین خریداران ملزم به ثبت اطلاعات در سامانه جامع انبارها هستند.

۳- روز گذشته ۱۲۶ میلیون دلار نیمایی با قیمت ۲۲۳,۱۸۶ ريال معامله شد.

۴- عبدالناصر همتی در کانال تلگرامی خود نوشت ” روند انتشار پول پرقدرت در ۴ ماه ابتدایی سال ۱۴۰۰ بسیار نگران کننده است و اگر سریعا تغییر نکند تبعات بزرگی خواهد داشت. دلیل این رشد، عمدتاً استقراض بی‌رویه دولت از بانک مرکزی در قالب تنخواه هایی است که چشم‌اندازی برای تسویه آن ها وجود ندارد.”

۵- پارتا در یک شفاف سازی گفت “هيات مديره شرکت در حال بررسي افزايش سرمايه از محل تجديد ارزيابي دارايي ها(حسب مورد زمين يا سرمايه گذاري هاي بلند مدت) مي باشد.”

۶- کی.بی.سی خبر از انعقاد قرارداد ۲۷۰۰ میلیارد ریالی واردات و فروش دستگاههای تجهیزات پزشکی به بیمارستانهای طرف قرارداد داده است.

۷- پارسیس تحلیل می گوید “NAV هر سهم وکبهمن ۲۰,۴۴۴ ریال و نسبت P/NAV روز شرکت ۵۳ درصد می باشد. همچنین NAV هر سهم پترول ۱۵,۹۳۴ ریال و نسبت P/NAV روز شرکت ۵۸ درصد می باشد.”

۸- صنعت و معدن می گوید “طی هفته اخیر قیمت بیلت CIS نسبت به هفته گذشته ۳ دلار افزایش یافت و به ۶۴۸ دلار رسید. در هفته گذشته دولت چین بورس معاملات کربن را راه‌اندازی کرد. از اثرات قعالیت این بورس می‌توان به افزایش واردات اسلب و بیلت بیشتر توسط چین و همچنین افزایش عوارض گمرک این کشور بر واردات فولاد اشاره کرد.”

۹- پارسیس تحلیل می گوید “طبق اطلاعات منتشر شده روز سه شنبه توسط انستیتوی نفت آمریکا ، موجودی نفت خام در هفته گذشته ۴٫۷ میلیون بشکه کاهش یافت ، که بیش از کاهش پیش بینی شده ۳٫۴ میلیون بشکه بود.”

۱۰- سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس می گوید “مجلس معتقد است که باید تمامی سیمان تولید شده در بورس کالا عرضه شود نه آنکه عرضه‌ای که به تازگی آغاز شده و معادل ۱۰ درصد تولید نیز نمی‌شود را به بهانه‌های مختلف از بازار رقابتی بورس، خارج کنیم.”

۱۱- نشست مشترک وزیر صنعت، معدن و تجارت با مدیران عامل شرکتهای سیمانی به منظور بررسی تاثیر بحران تامین برق در صنعت سیمان، وضعیت تولید و عرضه این محصول در بازار و بررسی خسارتهای وارده به این صنعت با حضور نمایندگان دستگاه های نظارتی عصر روز گذشته برگزار گردید.

۱۲- گفته می شود فولاد خوزستان طی هفته گذشته ۲۵ تا ۳۰ هزار تن آهن اسفنجی خود را به قمیت ۳۹۵ دلار فوب بندر امام خمینی به چین فروخته است.

۱۳- بهای قراضه در ترکیه به ۴۷۶٫۵ دلار افت کرده است. قراضه بر روی شمش CIS عمدتا اثر مستقیم دارد.

۱۴- پلنر نوشت “به دلیل بارندگی های شدید و طوفان در بسیاری از مناطق، تقاضای فولاد طی این هفته کاهش یافته است. میانگین حجم تجارت روزانه محصولات ساختمانی ۲۳۷ تجارتخانه چین، این هفته ۱۷۶ هزارتن بوده که از میانگین ۱۸۴ هزار تنی هفته قبل کمتر بوده است.”

۱۵- آهنگ رشد سود شرکت های صنعتی چین در ماه جون برای چهارمین ماه پیاپی کند شده است . عمده دلیل آن افزایش بهای مواد اولیه عنوان شده که فشاری بر کارخانه های تولیدی این کشور وارد آورده و بهبود اقتصادی دومین اقتصاد بزرگ جهان را تضعیف نموده است .

۱۶- قیمت نفت خام در پی انتظار سرمایه‌گذاران برای عرضه محدود و افزایش روند واکسیناسیون که سبب جبران هرگونه تأثیر به‌واسطه افزایش موارد ابتلا به کرونا می‌شود، افزایش یافت.

۱۷- بیمه کوثر در خصوص واگذار سهام و شناسایی سود ناشی از DPS و واگذاری ناشی ازان شفاف سازی در کدال داده است.

*اقتصادی

۱- بررسی نرخ تورم ۱۲ ماهه منتهی به تیرماه سال جاری نشان می‌دهد نرخ تورم سالانه در شهرها به رقم ۴۳.۷ درصد و در روستاها به نرخ ۴۷.۳ درصد رسیده است.

۲- سفیر کره جنوبی می گوید “تنها شرکت‌های کره‌ای صادرکننده کالا به ایران مجاز به دریافت پول خود از منابع مسدود شده ایران هستند و این حق برداشت شامل مبادلات جدید نمی‌شود، به گفته سفیر جدید کره‌جنوبی، در شرایط جدید تنها امکان برداشت شامل اقلام بشردوستانه و دارو می شود”

۳- طرح قانون انتزاع بخش ساختمان و شهرسازی از وزارت راه و تشکیل دو «وزارتخانه حمل و نقل» و «وزارت ساختمان، شهرسازی و آمایش سرزمین» اعلام وصول شد.

۴- عضو سنديکاي توليدکنندگان کاغذ می گوید “بزودي شانه تخم مرغ هم نداريم.” (مهم نیست، توی کیسه میذاریم)

۵- کارمندان بانک های خصوصی از هفته آینده واکسن می زنند.

۶- افقه؛ اقتصاددان می گوید “حل مشکل تورم به سادگی محتمل نیست و برای انجام این کار در وهله اول باید مسئله تحریم‌ها و FATF برطرف شود.”

۷- رئیس اتحادیه اغذیه‌فروشان تهران می گوید “یک ساندویچ فلافل که در سال ۹۷ سه هزار تومان بود، امروز ۳۰ هزار تومان شده است.”

۸- صرافی بایننس اعلام کرده که از تاریخ ۲۴ آگوست به کاربرانی که احراز هویت نکرده باشند اجازه برداشت روزانه بیشتر از ۰/۰۶ بیت کوین را نخواهد داد. این موضوع در راستای طرح بایننس برای مسدود کردن حساب کاربرانی که از کشورهای تحت تحریم ایالات متحده در این صرافی فعالیت می‌کنند اجرایی خواهد شد.

۹- عضو بانک مرکزی اروپا دی کاس می گوید همچنان شرایط نامطمئن زیادی در ناحیه یورو وجود دارد. تا زمانیکه پاندمی بر اقتصاد فشار وارد می کند برنامه PEPP باید ادامه داشته باشد.

۱۰- به گزارش پولیتیکو رهبر اکثریت سنای ایالات متحده چاک شومر می گوید پیشرفت در ارتباط با طرح زیر ساختی حاصل شده است و سناتور ها باید جهت کار بر روی این طرح در آخر هفته برنامه ریزی کنند.

۱۱- مرکز کنترل و پیشگیری بیماری (CDC) آمریکا حتی از افرادی که واکسینه شدند می‌خواهد ماسک بزنند.

*سیاسی

۱- رئیسی می گوید “اصلاح نظام اداری و رفع مشکلات آب، برق و گاز مردم جزو اولویت‌های کاری ما در دولت بعد است و به طور جد در جهت رفع مشکلات در این بخش‌ها تلاش می‌کنیم.”

۲- سازمان هواپیمایی کشوری اعلام کرد همزمان با روز تحلیف ریاست‌جمهوری (۱۴ مرداد ۱۴۰۰) فرودگاه‌های تهران ۲.۵ ساعت بسته خواهد شد.

۳- رئیس‌جمهور آمریکا احتمالاً معافیت عراق از تحریم‌ها علیه ایران برای واردات انرژی را تمدید خواهد کرد. آمریکا آخرین بار ۱۱ فروردین‌ماه معافیت عراق از تحریم‌ها علیه ایران را به مدت ۴ ماه تمدید کرده بود.

موفق باشید / ۶ مرداد

ولید هلالات

#بورس   #شاخص   #بازار    #اقتصاد

شاخص هم وزن / شاخص هم وزن / شاخص هم وزن

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *