گزارش بازار امروز دوشنبه ۱۱مرداد ۱۴۰۰

جدال جذاب !

جدال جذابی در بازار شکل گرفته … بین کسانی که قبله خود را صورت های مالی و وضعیت شرکت ها و چشم انداز دلار و تورم قرار داده و در این چند وقت اخیر به این نتیجه رسیده اند که بازار می ارزد و می خرند و در سوی دیگر تفکری حضور دارد که معتقد است خیر دولت جدید به بازار نمیرسد و او برای زدن جیب شرکت ها و پر کردن کسری بودجه می اید !! دوست داریم همراه دست اول باشیم ولی نگرانی دسته دوم را هم درک میکنیم .

رفتارسیاست گذاران با بازار نامشخص است و نمی شود دقیق بررسی کرد و چیزی گفت . به هر حال دولت بی پول هر تصمیمی ممکن است بگیرد و باید دید سیاست های انها در قبال بازار چیست … شاید بخشی از صبر فعلی خریداران از این بابت است .

امروز بازار را در حالی پیش بردیم که …

به نظر در مسیر سختی برای تحمل این روزها قرار گرفته مسیری که خریداران ترجیح می دهند صبوری کنند و چند روزه دوره انتقال و کابینه را هم پشت سر بگذارند و در سوی دیگر برخی هم به واسطه تحولات خوب قیمتی و دلاری و گزارشی بازار را ارزنده می بینند و خریدار هستند اما طبیعی است که برخی به واسطه دوره انتقال و گذار دولت کمی دست به عصا راه رفته و کمتر مشارکت نمایند.

البته با روشن شدن ابعاد تیم اقتصادی دولت احتمالاً فضای بازار نیز شکل و شمایل بهتری خواهد گرفت نکته بسیار مهم در این میان این است که جریان پول این روزها نگاه جدی تری به بازار سرمایه دارد و دلیل آن هم ترس از تورم احتمالی و تحولات پیش روست بازار کمی خیالش از جریان های سیاسی و ریسک های مرتبط با آن راحت شود بیشتر گزارش می خواند و این سود محوری به سود بازار تمام خواهد شد

یکی از نکاتی که این روزها توجه بسیاری را به خود جلب کرده، اظهار نظرهای سیاسی در مورد برجام است

به خصوص در چند روز اخیر که رهبری هم با صراحت کلام بیشتری در مورد برجام صحبت می‌کند و تا حدودی نشان می دهد کار مذاکرات سخت و پیچیده است به نظر می رسد یک ارتباط ویژه بین جریان پولی که کمی در این مدت شکل بهتری گرفت و به سمت بازار آمده با این تحولات سیاسی وجود دارد و آن قطعیت برخی سهامداران نسبت به تحولات نرخ ارز بوده که آن خوشبینی قبل را دیگر در نرخ ارز نمی‌بینند و احتمال افت بسیار کم شده است.

همین موضوع عامل مهمی برای افزایش رغبت خریداران در بازار شده است. شما ببینید زمانی برخی از همین فعالان بازار وقتی در مورد ریسک های بازار میپرسیدی اول از نرخ ارز صحبت میکردند که ممکن است کم شود و نرخ ۱۸ شود و این حرف ها شاید امروز اگر دوباره این سوال را بپرسی با جو فعلی جواب ها جالب باشد و همین نوع نگرش به نرخ ارز است که باعث تقویت تقاضادر این وضعیت شده است .

و یک بحث مهم …

زمزمه هایی مطرح است که احتمالا تعطیلی هایی را مجددا داشته باشیم قطعا تعطیلی به سود اقتصاد نخواهد بود ولی در نظر بگیرید قربانی های کرونا هر روز بیشتر می شود و امروز از مرز ۴۰۰ گذشت . به هر حال بخشی از تردید و شک بازار در خرید همین تعطیلی و زمزمه ان بود اگر قرار است تعطیلی در کار باشد بهتر است انقدر سفت و سخت باشد که دوباره جریان سفر را تشویق نکند و به معنای واقعی کلمه قرنطینه را رقم بزند .

و اما حرف اخر …

یک نکته در کدال برخی شرکت ها گزارش تفسیری مدیریتی را تغییر و یا اصلاح کرده و یا مفروضات جدیدی در ان قرار میدهند ببنید یک بار دیگر این را میگوییم هر چه اطلاعات قوی تر و بیشتری از کدال منتشر شود کار بازار اسان تر و شفافیت بیشتر می شود . حالا زمان خوبی است که بازار گارد بنیادی و تحلیل گرفته با اطلاعات قوی تر این موج را همراهی کنید . به جد توصیه میکنیم اولا این اطلاعات به شکل جداگانه و مجزا شفاف سازی شود و اهمیت ان در ان شکل بیشتر می شود و ثانیا به نظر پیشنهاد انتخاب یک یا دو مشاور سرمایه گذاری به مانند حسابرس اجرایی شود چرا که بازهم معتقدیم هر چه اطلاعات قوی تر و بیشتری روی سر بازار ریخته شود کارایی بازار بیشتر می شود .

بتا سهم

#گزارش_بازار

صورت های مالی / صورت های مالی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *