گزارش بازار امروز شنبه ۶ شهریور ۱۴۰۰

شجاعت دلاری ، ترس تکنیکالی !

بازار این روزها یکی پس ا دیگری سنگرهایی که با درد و خونریزی از دست داده بود پس میگیردو با روحیه ای قوی تر به پیش می رود …

هر چند که این روزها در بازارصحبت از نقطه مقاومت است که قرار است سد بازار شود . یک نکته را ذکر کنیم چیزی که همه انتظارش را دارند معمولا رخ نمیدهد ولی احتمال یک واکنش به این اتفاقات و فکر ها وجود دارد و این طبیعی است ولی معمولا رویدادهایی که همه منتظرش هستند ان چیزی نیست که رخ دهد ! . اما چه شده که بازار اینقدر شجاع شده است و برخلاف روزها و دفعات قبل با قدرت گام برمیدارد ! اگر این حرکت نرخ ارز نبود تا امروز در این مسیر بدبین های بازار هزار بار تنپوش بازار را !!! از تنش دراورده بودند و لخت وعور او را راهی بیابان میکردند ! البته این به معنی این نیست که ریسک ها را نباید دید ولی در هر صورت باید به این نحوه رفتار دلار نیز وزن داد و تا امروز بازار چنین کاری کرده است …

در بازار امروز با توجه به رشد نرخ ارز به بالای ۲۸ هزار و تحولات بازارهای جهانی طبیعی بود که جو خوب و مثبتی را داشته باشیم به واقع وزن این دو جریان آنقدر زیاد بود که کم‌کاری و کوتاهی برخی شرکت‌ها در گزارش های ماهانه و همچنین ریسک های دیگر نظیر نزدیک شدن به محدوده مقاومت و ترکیب کابینه جدید نیز خیلی به چشم نمی آمد.

البته همچنان نسبت به وضعیت کابینه کمی تردید وجود دارد و تا مرد سخن نگفته باشد عیب و هنرش نهفته باشد !! همه منتظر اظهارنظرها هستند و البته عمل ! ولی دقت کنید و بیش از پیش مراقب باشید جایی که دولت حاضر می شود بخشی از حقوق معلم ها را کم کند و به فکر کسری بودجه باشد یعنی سال سختی برای بازار خواهد بود. چرا چون بازار شبیه گاوصندوق هایی است که هر طبقه آن منابع زیادی برای دست اندازی و جبران کسری بودجه دارد اما قواعد بازی و مالکیت ها می گوید که نباید چنین کاری کرد اما دولت بی پول بی منطق می شود … شبیه آدم معتادی که خمار است و ممکن است دست به هر کاری بزند … البته که همچنان خوش بین هستیم و بیان این موارد برای شناخت و مطرح شدن ریسک هاست .

در مجموع در فضای فعلی ریسک قابل توجهی فعلاً متوجه بازار نیست و همین امر باعث شده تا احتمالاً شاخص ۱٫۶ با کمی بگیرو ببند پشت سر گذاشته شود البته تاکید می‌کنیم همچنان تا وقتی نرخ ارز اینطور قوی و خاص در مدار صعود است بازار هم شجاعت خوبی را دارد به زودی کاهش گپ بین دلار نیما دلار آزاد عامل دیگر توجه بازار بر رشد سود شرکت خواهد شد .

امروز جای یک بحث در بین این همه ریسک خالی است … نمی توان از بحث روز سهام عدالت گذشت…

بازار که قد میکشد و رشد میکند عواملی که روی او می توانند اثر گذار باشند و به نوعی ریسک های این رشد محسوب می‌شوند افزایش خواهد یافت او که تا دیروز در قیمت های کم برای هیچ حرفی تقریباً تره خورد نمی کرد وقتی رشد کرد و به خصوص به محدوده مقاومت رسیده است مثل تازه عروس ها دنبال بهانه و حرف برای قهر کردن است حالا هم سهام عدالت یکی از این حرف‌های آشکار است یکی از ریسک خاص بازار چرا که مستقیما طرف عرضه را درگیر میکند …

قبل از هر چیز در مورد نحوه اطلاع رسانی در این موضوع صحبت کنیم از همان روز اول که موضوع سهام عدالت مطرح شد(که البته تقریباً همه با نحوه آزادسازی آن مخالف بودند) یک چیز روشن و آشکار بود و ان در هم آمیختگی و شلختگی و بی نظمی در این موضوع که هر کسی چیزی می گفت.

انگار فتح الفتوحی انجام شده و همه می خواهند در مورد آنها صحبت کنند و ان را به نام خود بزنند ! عشق زایدالوصفی بین مسئولان در مورد مصاحبه در سهام عدالت به چشم می‌خورد همه این موارد باعث شده تا بی نظمی در مورد این موضوع که موضوع کم اثری نیست و سمت عرضه بازار را تحت تأثیر قرار می‌دهد داشته باشد

و باز هم می‌گویم این موضوع باید یک متولی یک سخنگو و یک نهاد داشته باشد و همه برای آن تصمیم نگیرند

اما اصل موضوع…

به نظر هیچ کس با فروش سهام عدالت مخالف نیست اختلاف بر سر زمان و نحوه این فروش است چند باری می شود توصیه کردیم عزیزان در سازمان بشینید با کمک بچه های بازار و بسیاری از افراد راه حلی پیدا کنید که چطور می شود کمترین آسیب به بازار وارد آید و سهام عدالت نیز فروخته شود کمک صندوق ها را داشته باشید و مواردی از این دست.

نکته بعد ببینید بازار تازه دارد به اصطلاح خودمان جان می گیرد و به نوعی عرضه و تقاضا بیشتر شده و جریان پول یک نیمچه آشتی را بازار داشته درست در همین مقطع چنین مواردی را مطرح کردند ضربه بزرگی به اعتماد بازار است به نظر باید در زمان خوبی این موضوع صورت گیرد و البته باز هم تاکید می کنیم باید جذابیت های غیر مستقیم این موضوع ایجاد شود و تا حد ممکن سهم روی تابلو و در بازار عرضه نشود و خریداران بلوکی هم دوباره مثل دفعه قبل سهم را راهی بازار نکنند .

واکنش سریع دیروز نسبت به اتفاقات و رویدادهای واکنش خوبی بود و ما را امیدوار کرد . نشان می دهد اهمیت موضوع برای همه قابل درک است اما دو راه مهم یک پیشگیری از اتفاقات بعدی و ۲ اندیشیدن برای حل این موضوع است که به نحو منطقی برای بازار چالشی نباشد

و اما سراغ بازار برویم که هر چه هست به نظر از حجم گرفته تا این نوع خرید شجاعت خوبی را از نرخ ارز گرفته و این طور بی محابا دل به دریا میزند

البته انصافا هم با این نرخ بازار خیلی ترسی ندارد ولی یک نکته وجود دارد . تصور کنید یک وزنه روی یک تور نسبتا محکم حفظ شده است . هر چه وزن این وزنه بیشتر می شود و تحرک او بیشتر احتمال پاره شدن این تور هم هست .

این تور دلار و ان وزنه بازار است و تا امروز به خوبی موازنه بین این دو برقرار بوده ولی اگر این وزنه بیش از حد سنگین شود و یا بلایی سر این تور بیاید ان وقت نمیتوان دیگر این طور مثبت صحبت کرد .

حقیقت امر خیلی از موازنه فعلی نگران نیستیم و معتقدیم بازار خود را با این شرایط همراه و هماهنگ می سازد و رشد قبلی تجربه های خوبی برای او بوده ولی ازاین واهمه داریم که یکی ناگهان دانسته و ندانسته چاقو برداشته و جایی ازاین تور را پاره کند !! ان وقت دیگر چیزی قابل پیش بینی نیست ! دولت بی پول و تازه کار با شعارهای خاص این ریسک را دارد و باید ان را در محاسبات خود لحاظ کرد . حرف اخرهم این که هر روز و هر ساعت از ترس پاره شدن این تور هم نمیتوان ترسید و قدمی برنداشت . بهتر است با تمرکز روی بازار و گزارش ها و ارزندگی شرکت ها در عین لحاظ کردن همه موارد و اتفاقات حرکت کنید ….

بتا سهم

#گزارش_بازار    #بورس

گزارش بازار  / گزارش بازار

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *